[quote="Sasha"]
Nej, hvis du har fulgt lidt med i, hvad jeg ofte har skrevet, synes jeg netop, at fasesplitteren og dennes symetri er én af de vigtigste og mest oversete detaljer i guitarforstærkere. Jeg har f.eks. ofte skrevet om "børnesygdomme" i Marshalls, hvilket er direkte relateret til et skævt arbejdende fasesplittertrin, som igen medfører, at udgangsrørene i den ene halvdel bliver rødglødende på overdrive. Min pointe er blot, at fejlen som regel ikke har noget med en skævhed i røret at gøre, men derimod i et forkert valgt arbejdspunkt for fasesplitterrøret - altså en ting, som fastsættes af rørets "omgivelser". Den eneste forklaring, jeg kan finde, er, at der typisk er tale om "textbook" kredsløb, som oprindeligt har været designet til en driftsspænding på måske 200 eller 250 volt. Og de sidste 50 år er der så ingen - måske i originalitetens hellige navn - som har gjort sig dén umage lige at "justere" disse i øvrigt fine kredsløb til virkeligheden, hvor de typisk drives på en langt højere spænding. Så kan man ævle alt dét, man orker, om sustain og pis mig i øret. Men mit motiv er i første omgang at sikre "sunde" arbejdsforhold for udgangsrørene. Men jo, det lyder efter min mening også bedre, når fasesplitteren arbejder rimeligt symetrisk, da assymetri her bidrager med en masse "grimme" tredje harmoniske forvrængningskomponenter i det endelige resultat.
Det sjove er så - og så kan man jo se, om man har forstået de helt grundlæggende strøm- og spændingsforhold i et push/pull-trin - at det er i dén side af udgangstrinnet, som fodres med det "lille" af de to signaler fra et skævt virkende fasesplitter-trin, at man har problemet med "redplating"...
Så nej: Jeg er absolut ikke ligeglad med symetri i fasesplitteren. Men det er sgu´tte gennem rør med balancerede triodehalvdele, at denne typisk tilvejebringes. Og jeg ved ikke, hvor den ovenfor nævnte trimmer tænkes indsat. Men hvis det er det ofte nævnte forslag med at sætte den på fasesplitterens ene anode, ligner det umiskendeligt "symptombehandling" i mine øjne.[/quote]
Nåååå... Klaaaart .... Hvis rørene kører i et for "varmt" arbejdspunkt bliver forskellen i forstærkning trioderne imellem laaangt mere udtalt
Det udgangsrør som "får for lidt" kommer formentlig til at køre i et område hvor der afsættes mest effekt i anoden hvis det skal reproducere firkanter.
Vil man kunne spotte dårlig balance i fasesplitteren (lang hale) i form af usymetrisk klipning på højtalerdgangen eller er det typisk udgangstrafoens
mætningspunkt som sætter grænsen ?