Indspilning af guitar.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Indspilning af guitar.

Indlæg af JGreen »

Tænkte jeg lige ville starte en tråd op omkring hvordan man bedst indspiller guitar - ud fra forskellige scenarier.

Først og fremmest er der den klassiske metode med at mic'e sin forstærker op og spille ved scene-volume - eller højere, hvilket kræver lyddæmpning eller meget flinke naboer. Der er masser af råd derude med mic positionering, hvilke mics man skal bruge osv osv osv, så det er jeg mindre interesseret i - men vil da gerne høre gode råd alligevel på den front.

Men det som jeg er lidt mere spændt på er hvordan man kan få lavet gode optagelser mere direkte i computeren.

Mere specifikt er jeg meget interesseret i hvordan man laver den bedst mulige optagelse med en ekstern preamp og et eksternt lydkort - da jeg har den Matchless inspirerede rack preamp som Lars Vad lavede til mig i sin tid.

Ville sådan noget som den her være værd at smide ind mellem preamp og lydkort til at varme lyden lidt op? <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/art_tube_mp.ht ... _mp.htm</a><!-- m -->
Eller skal man hellere have fat i noget kabinet simulator software af en art?

Eller skal man bare plugge guitaren direkte i lydkortet og tage sig sammen og sætte sig ned og svede over Amplitube eller lignende til man finder en lyd der kan gå an?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror, at du vil få mest glæde ud af 1) at bruge Amplitube eller lignende, eller 2) at finde noget kabinet emuleringssoftware til din preamp.

Med mindre preampen har et decideret recording out med indbygget kabinetsimulering, så vil den temmelig sikkert lyde lidt harskt, når den går direkte i lydkortet.

En variation over option 2) ovenfor kunne være at køre preampen direkte i lydkortet og så bruge amplitube som kabinetemulator. Du kan jo bare slå forstærker- og pedalsimuleringer fra i amplitube. Det burde give dig noget ganske brugbart.
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af Telemaster »

NFI (Now Forudsigeligt Indlæg): Jeg har endnu til gode at høre efterligninger, der lyder og optræder som en rørforstærker. Man kan opnå fede resultater med og uden emuleringsprogrammer, preamps, PODs osv. direkte i pulten, men hvis det man vil have, er lyden af en rørforstærker, er der efter min bedste overbevisning ingen vej uden om at bruge netop sådan en. Og bare lige for at være fair, så kan jeg fx godt lide guitarlyden på Cardigans' plader, selvom det ikke er lyden af rør - selv har jeg bare meget bedre erfaring med den gammeldaws facon.

Du er jo bluesmand, hvis man kan tillade sig at opsummere en guitarist i et enkelt ord, og så har jeg svært ved at forestille mig, at du kan blive tilfreds med noget som helst andet end lyden af en god forstærker.
So many assholes, so few bullets

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af Swampthing »

I min attenuator er der kabinetsimulering, på en af udgangene.
Det lyder sgu ok i min verden.
Den er så spændt efter en gammel Bassman.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af JGreen »

Telemaster, jo jo, i en studio situation ville jeg også helt klart medbringe en forstærker med godt varme rør - men til drafts, demo'er og småprojekter derhjemme kl 1-3 om morgenen når inspirationen normalt kommer, kunne det være rart at have noget der i det mindste lød rimeligt fornuftigt.

Man kan sagtens indspille rent i lydkortet og klaske lidt effekter på bagefter, men når jeg nu har gearet liggende virker det lidt fjollet ikke at benytte sig af det - specielt når det endda lyder rigtigt godt.


Jeg ved ikke ret meget om Amplitube og alt det andet software gøgl der findes, så lidt råd ville være rare. De få gange jeg har pillet ved den slags har det været lidt som at rode med en af de gamle Zoom multieffekt boards. Det havde 5000 lyde, men intet der lød bare halvgodt, og SLET intet det lød i nærheden af hvad jeg er vandt til på det gear jeg har samlet gennem en årrække.

Findes der kabinet simulator plugins til eksempelvis StudioOne?

Jeg har også et gammelt ISO kabinet stående. Lille lodden dims som jeg før har brugt med min 50watt top. Det fungerede ok, men i forbindelse med rack preamp'en mangler jeg så en power amp til at drive værket. Teoretisk burde en boost pedal vel kunne gøre det eller en Carl Martin Rock bug?

bastion
Himmelhund
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: 82føøøør´
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af bastion »

jeg vil anbefale LePous LeCab-plugin til kabinetsimulering. Det er VST, så det burde også fungere med Studio One. LePou har også VST-amps, men jeg må tilstå at jeg endnu har til gode at prøve på at finde en god medium-gainet lyd, så der ved jeg ikke hvordan de performer.

Derefter skal du så have nogle IR's (selve kabinetsimuleringerne), men du kan få nogle gratis nogen at starte på fra mig, hvis du er interesseret.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af Sasha »

[quote="JGreen"]

Jeg har også et gammelt ISO kabinet stående. Lille lodden dims som jeg før har brugt med min 50watt top. Det fungerede ok, men i forbindelse med rack preamp'en mangler jeg så en power amp til at drive værket. Teoretisk burde en boost pedal vel kunne gøre det eller en Carl Martin Rock bug?[/quote]

Jeg tvivler nu stærkt på, at du får lokket meget lyd ud af en højttaler, hvis du forsøger at trække den med en boost-pedal... (som jeg læser din hensigt?)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af Smittefar »

Hvis det er til skitser og den slags, ville jeg vælge en POD 2.0.

Jeg har været igennem amplitube og guitarrig og recording output fra min amp, men i sidste ende er jeg endt med min POD, når det ikke er muligt at fyre rigtigt op for forstærkeren. Den er rasende nem at gå til (der er INGEN menuer kun drejeknapper som på en forstærker), og jeg synes, lydene er fine til skitse-/øvebrug.

Det største problem med amplitube og guitarrig er, at man skal have et ret fedt setup for ikke at få latency. Det er min oplevelse, at hvis der er blot 10 ms latency, så bliver jeg rystende utight, når jeg forsøger at indspille. Med en POD kan man bare køre direct monitoring, og så er der ingen latency problemer.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af JGreen »

Bastion, FEDT. Det skal helt klart prøves.

Sasha, nej du har nok ret.

Smittefar, mit setup er ikke helt dumt. Har et eksternt lydkort som kører over firewire til min i7 desktop computer fra helvede, så det burde fungere fint nok.
Jeg har en microPOD, men droppede ideen igen, for lydende mindede mig for meget om et casio keyboard fra 80'erne. Det siger mere eller mindre som en guitar, men ugh...
Igen har jeg ikke rodet længe nok med den til at finde en ordentlig lyd, men jeg bryder mig bare ikke om de der digitale efterligninger. Jeg bruger ikke ret mange effekter, og stripper du de digitale lyde ned til en tør forstærker, så lyder det som regel røvkedeligt. Det er ihvertfald min erfaring.

Problemet er at det har taget mig mange mange år at finde min lyd analogt. Det er ikke lige sådan at finde den tilsvarende digitalt. =)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror så, at du vil blive gladest for at indspille med din preamp. Du kan godt prøve at køre kabinetemuleringer (ala Bastion) ind over i real time. Alternativt kan du nøjes med at lytte på den rene preamp, når du indspiller og så lægge kabinetemuleringerne på bagefter. Så får du den gode lyd på optagelsen og du undgår (fuldstændigt) latency under indspilningen.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af Rasmus »

Kører du Logic?

Fordi jeg synes faktisk den ampsimulator lyder ganske udemærket. Hvis man skal nøjes, så tror jeg ville vælge den løsning.
Hvis dit lydkort kører firewire, så burde du kunne køre uden latency.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af JGreen »

Kører Presonus Studio One på PC.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af Smittefar »

[quote="Rasmus"]Kører du Logic?
Hvis dit lydkort kører firewire, så burde du kunne køre uden latency.[/quote]
Der er ikke noget, der hedder uden latency - spørgsmålet er bare, hvad der er acceptabel latency.

Med meget små projekter kan man godt køre med en lille buffer size og så opnå en lav latency. Med mit gamle FW ProFire 2626 lydkort satte jeg bufferstørrelsen højt (1024 samples tror jeg). Det virkede fedt, fordi jeg altid indspillede direkte, så latency var uinteressant for mig i de fleste tilfælde. Det tillod mig til gengæld at afvikle store projekter med masser af VSTer på hvert spor. Jeg mener, det gav en latency i omegnen af 13ms, og det er i hvert fald umuligt at indspille med (for mig). Jeg vil gætte på, at jeg skal helt ned på 3-4 ms, for at det ikke er et problem
Modded guitars were crap right out of the factory

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af strattitude »

Jeg har prøvet noget forskeligt til samme formål, og er endt med en Tech 21 Blonde pedal. Og så bare pedaler foran. Bedre end POD og også en speaker sim jeg havde (Motherload Elemental).

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Smittefar"][quote="Rasmus"]Kører du Logic?
Hvis dit lydkort kører firewire, så burde du kunne køre uden latency.[/quote]
Der er ikke noget, der hedder uden latency - spørgsmålet er bare, hvad der er acceptabel latency.

Med meget små projekter kan man godt køre med en lille buffer size og så opnå en lav latency. Med mit gamle FW ProFire 2626 lydkort satte jeg bufferstørrelsen højt (1024 samples tror jeg). Det virkede fedt, fordi jeg altid indspillede direkte, så latency var uinteressant for mig i de fleste tilfælde. Det tillod mig til gengæld at afvikle store projekter med masser af VSTer på hvert spor. Jeg mener, det gav en latency i omegnen af 13ms, og det er i hvert fald umuligt at indspille med (for mig). Jeg vil gætte på, at jeg skal helt ned på 3-4 ms, for at det ikke er et problem[/quote]

Det giver jeg dig ret i, der vi altid være lidt Latency, men 2-3ms, det kan ingen normale mennesker høre!

Jeg har desværre ingen gode råd når det kommer til PC software. Jeg har ikke set mig tilbage siden 09' hvor jeg fik min første macbook pro. :D

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan heller ikke høre 10ms latency, men jeg ved, at jeg bliver utight ved mindre end det.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af JGreen »

Stratitude, Tech 21 Blonde lader til at være i samme kategori som Carl Martin rock bug'en. En preamp pedal med noget kabinet-emulering.

Latency behøver jo ikke være noget problem. Kan sagtens indspille med hovedtelefonerne direkte i lydkortet. Bare det lyder godt når det er kommet ind i computeren.

9 ud af 10 gange indspiller vi rundgangen til de sange jeg arbejder på i øvelokalet med min håndholdte optager, og så indspiller jeg vokal spor derhjemme - men før vi indspiller rundgangen har jeg gerne lavet en draft hjemmefra med guitar, miditrommer og eventuel bas. Til det behøver jeg selvfølgelig ikke den store forkromede lyd, men hvis jeg i fremtiden skulle hygge med lidt mere alvorlige sideprojekter eller samarbejde over nettet eller hvad man nu finder på, så kunne det være rart at kunne lave noget fornuftigt lydende hjemmefra uden at skulle mic'e op.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af Smittefar »

Så tror jeg bedste bud er din preamp (evt. med dine pedaler) og så kabinetemuleringer til at pynte på den nok lidt harske lyd fra preampen.
Modded guitars were crap right out of the factory

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af strattitude »

Jeg bruger Tech 21 Blonde fordi det er meget nemt, jeg gider ikke at rode med alt det computer helvede, det kan sikkert lyde udmærket, men jeg har ikke tålmodighed til det. Det er hurtigt at få en god brugbar lyd, og så bare sætte pedaler foran Blonde pedalen. Den er også altid smart som backup på job.
Her er en demo af den: <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Og ja Carl Martin Rock Bug er vel noget af det samme, den er bare meget begrænset mht indstillinger. Men den lyder også fedt her med en AC tone foran:
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Men ja din Preamp med Kab emulering er vel værd at prøve.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar.

Indlæg af AnotherDan »

[quote="JGreen"]9 ud af 10 gange indspiller vi rundgangen til de sange jeg arbejder på i øvelokalet med min håndholdte optager, og så indspiller jeg vokal spor derhjemme - men før vi indspiller rundgangen har jeg gerne lavet en draft hjemmefra med guitar, miditrommer og eventuel bas. Til det behøver jeg selvfølgelig ikke den store forkromede lyd, men hvis jeg i fremtiden skulle hygge med lidt mere alvorlige sideprojekter eller samarbejde over nettet eller hvad man nu finder på, så kunne det være rart at kunne lave noget fornuftigt lydende hjemmefra uden at skulle mic'e op.[/quote]

Køb en Kemper ;-)

Spøg til side - når du allerede har en fed preamp (jeg kender den ikke), vil du få overraskende god lyd i et band mix med kabinet emuleringer på via softwaren, så jeg bakker op om smittefætter's forslag.
Bah

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen