Selvbyg

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Selvbyg

Indlæg af kraen »

Har lige været i en øver sammen med Max Broderskov, der har forfattet en lille bog om guitarbyg. Jeg har ikke læst den, men jeg fik lige et hurtigt kig på én af hans kreationer, som virkede ret godt lavet og lød også ret godt.

Så det var bare lige en lille anbefaling til andre, der selv går og har forårs-byggetanker.

Det var den her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.guitarbyg.dk/index.php?p=tel ... lepaul2</a><!-- m -->
Link til bog: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.saxo.com/dk/elguitaren-fra-t ... aren-fra-t ... x%20guitar</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Selvbyg

Indlæg af Sasha »

Nu har jeg lige gransket hans hjemmeside lidt. Og som jeg lige kan greje det, beløber hans erfaringsgrundlag for at skrive en guidebog udi guitarbygningens afsindigt svære kunst - som folk bruger både halve og hele liv på at lære - sig til, at han har bygget fire guitarer?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Selvbyg

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg fulgte godt med dengang han byggede nogle af dem, og viste på aages forum, og var noget forundret da han skrev at han var ved at skrive en bog om guitarbyg.

No offense, og han hygger sig sikkert med det, men jeg synes det virker en kende optimistisk at skrive en bog, med 3 års erfaring og 4 guitarer på cv'et - som, når man kigger hans galleri, stadigvæk har et godt stykke vej endnu.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Abemand
Still Got The Blues
Indlæg: 240
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Selvbyg

Indlæg af Abemand »

[quote="Sasha"]Nu har jeg lige gransket hans hjemmeside lidt. Og som jeg lige kan greje det, beløber hans erfaringsgrundlag for at skrive en guidebog udi guitarbygningens afsindigt svære kunst - som folk bruger både halve og hele liv på at lære - sig til, at han har bygget fire guitarer?[/quote]

Det er vist ikke helt ved siden af. Første forsøg var i 2010: http://www.4sound.dk/forum/forum_posts.asp?tid=115940

Hvis du kigger på side 6 i ovenstående link, kan du se hvordan han fandt ud af hvad mensur er for en størrelse. Uden at have læst bogen, så kunne jeg forestille mig at der er bedre bøger om emnet på markedet. Var der ikke noget med at Jens H var ved at skrive en?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Selvbyg

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"] ...som, når man kigger hans galleri, stadigvæk har et godt stykke vej endnu.[/quote]

Det er ifølge min opfattelse meget høfligt formuleret. Hvis billederne i galleriet er kendetegnende for dén standard, der også kommer til udtryk i/ligger til grund for bogen, vil jeg tillade mig at mene, at dét at give sig til at skrive en lærebog om guitarbygning vidner om, at man enten intet har fattet omkring godt - ja, måske ligefrem fornemt? - håndværk, og derfor selvfølgelig heller ikke kan have ret meget respekt for det. Eller også har man bare ikke den mindste smule selvkritik i kroppen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen