Fårk... Nikkelallergi.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af GuitaRasmus »

Nedtur, mand. Nedtur.

Jeg har i nogle år (nok nærmere 7-8 stykker) døjet med nogle periodiske gener med bittesmå væskefyldte blærer på mine fingre på venstre hånd - det er især kommet når jeg har spillet på halvgamle strenge, og derfor har det været et forholdsvist lille problem, fordi jeg skifter strenge ret ofte (jeg har i den grad syresved). Jeg vidste godt at jeg havde en mild grad af nikkelallergi - jeg faldt engang i søvn i en ordentlig brandert efter et job, hvor jeg havde svedt meget, og havde en halskæde på der ikke var sølv. Morgenen efter havde jeg nærmest brandsår der hvor kæden sad.

Flash forward til de sidste par uger. Jeg købte som bekendt en toplækker tele, og har virkeligt nydt den - mine fingre? Not so much. Det lader til at stemmeskruerne, strengene og båndene har været den sidste dråbe der fik bægeret til at flyde over ifht. min allergi, og mine fingre er næsten hudløse, røde, og temmeligt følsomme. Pis.

Nu har jeg så fået fat i et sæt stainless steel D'addarios, og sat dem på, samt et sæt tuners i chrom, og det fungerer så sådan set meget godt. Det lyder anderledes, men er helt klart acceptabelt, og nok bare noget man skal vænne sig til. Men det betyder jo så at der skal laves nogle grundige overvejelser omkring mine andre guitarer.

Jeg har undersøgt sagen, og jeg er ikke meget for at sætte rustfri stålbånd på guitarerne - det lyder ikke særligt fedt, imo. Til gengæld er jeg stødt på nogle bånd, som blandt andet Warmoth bruger der hedder EVO lavet af Jescar, specielt til nikkelallergikere. De er lidt hårdere end nikkel/stålbånd, men ikke så hårde som rustfrit stål. De har så også en gylden farve, hvilket jeg bestemt ikke er fan af, men det må man jo leve med. Jeg har lige talt med Solle idag, og han har fine erfaringer med dem. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre om der er nogen af jer der har erfaringer med dem, eller idet hele taget nikkelallergi?

Herudover, så skal der også laves nogle grundige overvejelser. At holde op med at spille er slet ikke overvejelse. Men omvendt har jeg ikke meget lyst (eller råd) til at ombånde samtlige spader i samlingen. Derfor overvejer jeg at finde ud af hvilke to eller tre elhegn jeg spiller mest på, samt min Taylor akustiske, og så betale de penge det koster.

Men altså – Ih... Nøj, hvor er det nedtur. :(
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af Rasmus »

hvad med gummihud på fingrene?

men øv, det er godt nok en træls situation!

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Rasmus"]hvad med gummihud på fingrene?

men øv, det er godt nok en træls situation![/quote]

Jeg har selv overvejet det der med gummihud, men jeg tror virkeligt det bliver noget snot - desuden berører strengene jo næsten overalt på fingrene, så det bliver svært at dække dem.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af GodSpeedDK »

Bare til almindelig orientering, så indeholder rustfrit stål 8% nikkel, og hvis allergien allerede er "i udbrud", så var det måske en idé helt at holde sig fra det? Det er, så vidt jeg er bekendt, én af de allergier, der gradvist bliver værre, jo mere man udsætter sig selv for kilden, så mit råd er, også at gå udenom rustfrit stål.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="GodSpeedDK"]Bare til almindelig orientering, så indeholder rustfrit stål 8% nikkel, og hvis allergien allerede er "i udbrud", så var det måske en idé helt at holde sig fra det? Det er, så vidt jeg er bekendt, én af de allergier, der gradvist bliver værre, jo mere man udsætter sig selv for kilden, så mit råd er, også at gå udenom rustfrit stål.[/quote]

Jeg takker mange gange for alle input, men det der er vist en sandhed med modifikationer, ifht. nikkel i rustfrit stål - i det øjeblik man blander nikkel i rustfrit stål, bliver det noget nær ikke-magnetisk, så det er ihvertfald ikke den legering der bliver brugt til strenge:

"There are different types of stainless steels: when nickel is added, for instance, the austenite structure of iron is stabilized. This crystal structure makes such steels virtually non-magnetic and less brittle at low temperatures." (kilde: wiki)

Jeg har lånt sådan et nikkeltester-kit af min mor (der er hardcore nikkelallergiker, så jeg har det nok ikke fra fremmede), og jeg testede det forskellige hardware på telen, inkl. strengene. Man bruger en vatpind med to kemikalier, og alt efter hvor pink den bliver, jo mere nikkel er der i. Stemmeskruerne gav skrig-pink, båndene var rimeligt pink, og de nye stainless strenge gav ingen farve overhovedet - det er jo meget rart. Testen har vist en tolerance på 0.05%, så det må siges at være rimeligt præcist.

Men jo, du har helt ret i at det bliver værre jo mere man udsættes - det er også derfor jeg griber til lidt drastiske metoder.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Abemand
Still Got The Blues
Indlæg: 240
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af Abemand »

De nye Ernie Ball Cobalt strenge er også nikkelfri.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af JSThomsen »

[quote="GuitaRasmus"][quote="GodSpeedDK"]Bare til almindelig orientering, så indeholder rustfrit stål 8% nikkel, og hvis allergien allerede er "i udbrud", så var det måske en idé helt at holde sig fra det? Det er, så vidt jeg er bekendt, én af de allergier, der gradvist bliver værre, jo mere man udsætter sig selv for kilden, så mit råd er, også at gå udenom rustfrit stål.[/quote]

Jeg takker mange gange for alle input, men det der er vist en sandhed med modifikationer, ifht. nikkel i rustfrit stål - i det øjeblik man blander nikkel i rustfrit stål, bliver det noget nær ikke-magnetisk, så det er ihvertfald ikke den legering der bliver brugt til strenge:

"There are different types of stainless steels: when nickel is added, for instance, the austenite structure of iron is stabilized. This crystal structure makes such steels virtually non-magnetic and less brittle at low temperatures." (kilde: wiki)[/quote]

Ja, det er da nedtur.Men du er da "heldigvis" godt klar over at det ikke er at spøge med.

Med hensyn til det rustfrie stål så har GodSpeedDK ret i at i der er nikkel i. Det rustfrie stål man typisk kommer i kontakt med (udover evt. guitaren dele) er køkkenvasken og det bestik man spiser med og det er typisk af "18-8" typen, dvs. 18% Cr og 8% Ni. Austenitisk rustfrit stål er ikke magnetisk - men det er så heller ikke den eneste type rustfrit stål der findes, så rustfrit stål kan godt være magnetisk.

Mvh Jan

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af nerøs »

[quote="Abemand"]De nye Ernie Ball Cobalt strenge er også nikkelfri.[/quote]

dem havde jeg og så lige i tanke at jeg ville nævne...

en anden ting jeg ved ikke hvor tykt det er men der er jo de her coadet strenge. D'addario laver inogle kaldet EXP. jeg ved ikke og det er nok "isolering" af nikklen. men måske en mulighed vis du ikke kan med følsen og lyden af de andre strenge.... eller om du tør satse på at det er tykt nok.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af Morten_Lyse »

Råddent nok..!

Nå. Men jeg er født med notorisk dårlig hud. Eksemer uden direkte grund, og jeg er ikke alergisk på nogen måde. Vi har i min familie dog en efterhånden kedeligt lang tendens til at udvikle forskellige autoimmune betændelser og reaktioner og det er nok hér grundene til div. hudproblemer skal findes. Jeg har i mange år f.eks døjet med, særligt om vinteren, at huden på mine fingre bliver nærmest papirsagtig, skaller af og revner. Der er perioder, hvor jeg i praksis ikke kan spille guitar.. Det er så absolut nok heller ingen fordel at arbejde som håndværker.
Forskellige besøg hos læge(r) har ikke givet nævneværdige resultater. Pånær ét. Jeg fik en steroidesalve der hedder Dermovat, hvor jeg blev anbefalet at smørre mine hænder ind inden jeg gik i seng og så sove med sådan et sæt tynde latex-undersøgelseshandsker på. Salven indeholder binyrebarkhormon som kan give endnu tyndere hud end man evt. måtte have, men det er en kur over 3-4 uger man skal igennem. Hvor man så f.eks smører to gange dagligt i en uge, dernæst en gang dagligt i en uge, og så hver anden dag over en uge. Og det har hjulpet markant. Sådan en kur må jeg så igennem måske en gang om året, men ellers har jeg 98% normal hud på mine fingre.

Måske noget lignende kunne hjælpe dig..? Du har jo identificeret tunerne på din nye Tele som store syndere. - Og skiftet dem. Måske man kunne slå allergien sådan ned/tilbage, at du kan tåle og bruge de bånd og strenge som du helst vil. Måske en kombination af en kur med noget salve og så helt undlade at spille på instrumenter der har nikkel i sig, i en periode..? Så kunne du jo have én allergivenlig guitar til krisetider, og resten når det måske går bedre og dermed slippe for at bygge dem alle sammen om..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="JSThomsen"]

Ja, det er da nedtur.Men du er da "heldigvis" godt klar over at det ikke er at spøge med.

Med hensyn til det rustfrie stål så har GodSpeedDK ret i at i der er nikkel i. Det rustfrie stål man typisk kommer i kontakt med (udover evt. guitaren dele) er køkkenvasken og det bestik man spiser med og det er typisk af "18-8" typen, dvs. 18% Cr og 8% Ni. Austenitisk rustfrit stål er ikke magnetisk - men det er så heller ikke den eneste type rustfrit stål der findes, så rustfrit stål kan godt være magnetisk.

Mvh Jan[/quote]

Hej Jan - jeg skal ikke prale af at være ekspert udi rustfrit stål, men jeg synes heller ikke det var det jeg skrev - så vidt jeg kan læse mig frem til, er nikkelholdigt rustfrit stål meget lidt magnetisk. Der er sikkert gråzoner, men jeg har testet de Daddario strenge jeg har købt, og de giver slet ikke udslag på testen - så de skal nok gå an. Nu har jeg som sagt skiftet stemmeskruer til chrom, og strenge til Daddario prosteels, så ser jeg hvordan det går med båndene.

[quote="Morten_Lyse"]Råddent nok..!

Nå. Men jeg er født med notorisk dårlig hud. Eksemer uden direkte grund, og jeg er ikke alergisk på nogen måde. Vi har i min familie dog en efterhånden kedeligt lang tendens til at udvikle forskellige autoimmune betændelser og reaktioner og det er nok hér grundene til div. hudproblemer skal findes. Jeg har i mange år f.eks døjet med, særligt om vinteren, at huden på mine fingre bliver nærmest papirsagtig, skaller af og revner. Der er perioder, hvor jeg i praksis ikke kan spille guitar.. Det er så absolut nok heller ingen fordel at arbejde som håndværker.
Forskellige besøg hos læge(r) har ikke givet nævneværdige resultater. Pånær ét. Jeg fik en steroidesalve der hedder Dermovat, hvor jeg blev anbefalet at smørre mine hænder ind inden jeg gik i seng og så sove med sådan et sæt tynde latex-undersøgelseshandsker på. Salven indeholder binyrebarkhormon som kan give endnu tyndere hud end man evt. måtte have, men det er en kur over 3-4 uger man skal igennem. Hvor man så f.eks smører to gange dagligt i en uge, dernæst en gang dagligt i en uge, og så hver anden dag over en uge. Og det har hjulpet markant. Sådan en kur må jeg så igennem måske en gang om året, men ellers har jeg 98% normal hud på mine fingre.

Måske noget lignende kunne hjælpe dig..? Du har jo identificeret tunerne på din nye Tele som store syndere. - Og skiftet dem. Måske man kunne slå allergien sådan ned/tilbage, at du kan tåle og bruge de bånd og strenge som du helst vil. Måske en kombination af en kur med noget salve og så helt undlade at spille på instrumenter der har nikkel i sig, i en periode..? Så kunne du jo have én allergivenlig guitar til krisetider, og resten når det måske går bedre og dermed slippe for at bygge dem alle sammen om..

Mvh;
Morten Lyse[/quote]

Takker mange gange for det velovervejede indlæg - ja, det er ganske rigtigt noget pis med det allergi/eksem. Jeg har også selv rimeligt sart hud (jeg skal f.eks. ikke være meget mere end 10 minutter i bad i varmt vand, så slår min hud ud.) Jeg skyer helst alt med binyrebarkhormon som pesten, netop pga. det der papirhud du beskriver, men jeg skriver mig lige medikamentet bag øret, hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg kan sagtens følge din ide med at have en "allergi-breakout-guitar", jeg har bare erfaringer fra min mor ifht. at når først man har nikkelallergi, bliver det kun værre hvis man provokerer det. Derfor vil jeg allerhelst undgå det så meget som jeg overhovedet kan, og jeg må jo indrømme at jeg alligevel kun spiller på 2-3 guitarer i samlingen.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af JSThomsen »

[quote="GuitaRasmus"][quote="JSThomsen"]

Ja, det er da nedtur.Men du er da "heldigvis" godt klar over at det ikke er at spøge med.

Med hensyn til det rustfrie stål så har GodSpeedDK ret i at i der er nikkel i. Det rustfrie stål man typisk kommer i kontakt med (udover evt. guitaren dele) er køkkenvasken og det bestik man spiser med og det er typisk af "18-8" typen, dvs. 18% Cr og 8% Ni. Austenitisk rustfrit stål er ikke magnetisk - men det er så heller ikke den eneste type rustfrit stål der findes, så rustfrit stål kan godt være magnetisk.

Mvh Jan[/quote]

Hej Jan - jeg skal ikke prale af at være ekspert udi rustfrit stål, men jeg synes heller ikke det var det jeg skrev - så vidt jeg kan læse mig frem til, er nikkelholdigt rustfrit stål meget lidt magnetisk. Der er sikkert gråzoner, men jeg har testet de Daddario strenge jeg har købt, og de giver slet ikke udslag på testen - så de skal nok gå an. Nu har jeg som sagt skiftet stemmeskruer til chrom, og strenge til Daddario prosteels, så ser jeg hvordan det går med båndene.[/quote]

Min eneste pointe var blot at rustfrit stål godt kan være magnetisk, afhængigt af typen. At det så sammen med lidt generel "snak" om rustfrit stål måske kom til at se anderledes ud på skrift, er min fejl ;)
Men du har ret i at de austenitiske typer generelt ikke er magnetiske/meget lidt magnetiske.

Mvh Jan

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Fårk... Nikkelallergi.

Indlæg af kraen »

[quote="Abemand"]De nye Ernie Ball Cobalt strenge er også nikkelfri.[/quote]

Og de er altså virkeligt dejlige at spille med.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen