POD HD eller lign. modellering som main rig?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har netop anskaffet mig en POD HD500 som er tanken at jeg skal prøve af over julen, med Aages fine lange julereturret, som alternativ til mit nuværende setup (Vox AC30 og pedaler). Da jeg er begyndt også at spille guitarsynth (Roland GR55, spiller bare max), skal jeg alligevel have anskaffet en aktiv monitor til synth, og så overvejede jeg om modellering er kommet så langt at det begynder at være en farbar vej, med modellering som en POD HD istedet for en amp.

Nu har jeg rodet med den i en 5 timers tid, og er kommet frem til noget der lyder hæderligt. Ikke godt, ikke fantastisk, men hæderligt. Jeg synes godt nok der er lang vej hjem med sådan et apparat. Er der nogen af jer der reelt bruger modellering som main rig til livebrug? Jeg har enkelte gange brugt en POD2.0, men det var kun fordi der var vrøvl med min amp, og bestemt ikke en fornøjelse.

Jeg synes virkeligt det er svært at få samme punch ud af sådan en tingest, eller for den sags skyld bare tilnærmelsesvist god lyd, som min AC30 eller Engl top - også ind i en god kraftig monitor (JBL EON) - nogen tips eller tricks, eller er det stadig bare the name of the game med modellering, at de bare ikke virker lige så godt som en amp?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"]... eller er det stadig bare the name of the game med modellering, at de bare ikke virker lige så godt som en amp?[/quote]

Jeg synes da egentlig, at du selv svarer meget godt på dette spørgsmål.

Hvis jeg skulle bruge fem timer i selskab med en forstærker for at få den til at lyde blot hæderligt (ikke godt, ikke fantastisk, men hæderligt), tror jeg aldrig, at den og jeg var nået så langt i hinandens selskab.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"][quote="GuitaRasmus"]... eller er det stadig bare the name of the game med modellering, at de bare ikke virker lige så godt som en amp?[/quote]

Jeg synes da egentlig, at du selv svarer meget godt på dette spørgsmål.

Hvis jeg skulle bruge fem timer i selskab med en forstærker for at få den til at lyde blot hæderligt (ikke godt, ikke fantastisk, men hæderligt), tror jeg aldrig, at den og jeg var nået så langt i hinandens selskab.[/quote]

Nej, jeg må også indrømme at jeg er rystet over at det er så vanskeligt at få fornuftig lyd ud af den. Når man læser på nettet at andre har brugt "months and months, but now I've managed to get some good sounds out of it", får jeg mest lyst til at kaste skidtet ud af vinduet. Det behøver bare ikke være så besværligt!
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af munch_30 »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Sasha"][quote="GuitaRasmus"]... eller er det stadig bare the name of the game med modellering, at de bare ikke virker lige så godt som en amp?[/quote]

Jeg synes da egentlig, at du selv svarer meget godt på dette spørgsmål.

Hvis jeg skulle bruge fem timer i selskab med en forstærker for at få den til at lyde blot hæderligt (ikke godt, ikke fantastisk, men hæderligt), tror jeg aldrig, at den og jeg var nået så langt i hinandens selskab.[/quote]

Nej, jeg må også indrømme at jeg er rystet over at det er så vanskeligt at få fornuftig lyd ud af den. Når man læser på nettet at andre har brugt "months and months, but now I've managed to get some good sounds out of it", får jeg mest lyst til at kaste skidtet ud af vinduet. Det behøver bare ikke være så besværligt![/quote]

Man kommer jo ikke sovende til succes :)

Jeg ville starte med at prøve det fede sager indenfor modelling inden du giver op ........ Prøv en Kemper eller en Axe FX ...... invester evt. et lille beløb i nogle fede IR/cab sims .... kan varmt anbefale Ownhammers (de siger svinegodt og autentisk). Helt andet prisniveau I know - mere i boldgade prismæssigt som en fed amp.

Jeg gav 1200 kr. for min Pod HD500 brugt ..... fin og ok. maskine til prisen, men no match at all i forhold til de ovenfor nævnte ifølge mine ører ........ Hvis jeg til sammenligning købte for 1200 kroner forstærker ville det også være ret svært at få noget fed lyd for pengene.

Jeg er ret begejstret for min aldrende Axe FX Ultra, som især kva de førnævnte IR`er, som siger konge godt i mine ører ....... Vælg en Vox amp, et Bogner 412`er IR fra Ownhammer .......... så er du i gang :)
Kim

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="munch_30"][quote="GuitaRasmus"]



Nej, jeg må også indrømme at jeg er rystet over at det er så vanskeligt at få fornuftig lyd ud af den. Når man læser på nettet at andre har brugt "months and months, but now I've managed to get some good sounds out of it", får jeg mest lyst til at kaste skidtet ud af vinduet. Det behøver bare ikke være så besværligt![/quote]

Man kommer jo ikke sovende til succes :)

Jeg ville starte med at prøve det fede sager indenfor modelling inden du giver op ........ Prøv en Kemper eller en Axe FX ...... invester evt. et lille beløb i nogle fede IR/cab sims .... kan varmt anbefale Ownhammers (de siger svinegodt og autentisk). Helt andet prisniveau I know - mere i boldgade prismæssigt som en fed amp.

Jeg gav 1200 kr. for min Pod HD500 brugt ..... fin og ok. maskine til prisen, men no match at all i forhold til de ovenfor nævnte ifølge mine ører ........ Hvis jeg til sammenligning købte for 1200 kroner forstærker ville det også være ret svært at få noget fed lyd for pengene.

Jeg er ret begejstret for min aldrende Axe FX Ultra, som især kva de førnævnte IR`er, som siger konge godt i mine ører ....... Vælg en Vox amp, et Bogner 412`er IR fra Ownhammer .......... så er du i gang :) [/quote]


Jeg hører hvad du siger - og jeg ved da også godt at alle folk siger at Axe-Fx og Kemper er "the shit" indenfor modellering - men så er vi altså også ude i 10-15k for ampen, 2-3k for et controllerboard, plus en rackkasse til det, samt en monitor til 4-6k. Altså 20k for at slippe for at have min Vox stående bag ved mig. :D Jeg ville netop have en modelling amp for at slippe for en masse grej og kabler, ikke fordi jeg har brug for 20 forskellige amps. Jeg klarer mig helt fint med 2-3 grundlyde, ideen med et modelling floorboard var såmænd bare at slippe for at slæbe pedalboard og amp - hvis jeg både skal have rack, controllerboard og rackamp, mister jeg lidt ideen. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af Sasha »

Jeg skal helst ikke ha´ det ret meget mere kompliceret end sådan her:

<!-- m --><a class="postlink" href="https://plus.google.com/u/0/photos/1170 ... hotos/1170 ... 0182563619</a><!-- m -->

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af Smittefar »

ARRRGGGHHH - havde skrevet et langt indlæg, men kom til at lukke fanen - Vi prøver lige igen

Jeg synes, din situation afføder flere forskellige spørgsmål

0) Hvorfor nappede du ikke HD500X?

1) Hvordan lytter du på din POD HD? Hvordan lytter du på din AC30? Vi har haft JBL EON15 i bandet, og jeg må indrømme, at jeg er meget lidt imponeret over de kasser. De er fine til sang, men lige så snart, de også skal trække keys og guitar lyder det sgu skidt (og glem alt om bas og trommer).

2) Sammenligner du med lyden eller følelsen af din rørforstærker? Sådan en AC30 der brøler ud i rummet, gør jo noget specielt ved vores mellemgulv og vores ører. Den følelse bliver ikke genskabt af emuleringer. Til gengæld bliver den følelse heller ikke sendt ud over PA'et, når I er ude at spille, så publikum får ikke glæde af den.

3) Har du prøvet at sammenligne indspilninger af din AC30 med indspilninger med PODen (potten?)

4) Har du slået samtlige effekter fra på PODen og bygget lyden op om en forstærker alene? Jeg kan godt få god lyd ud af min POD 2.0, men jeg synes presets lyder forfærdeligt, så jeg starter altid med at slå den over på Manual, og så arbejder jeg derfra. Jeg drejer også meget mere på knapperne på PODen end jeg gør på min forstærker. På forstærkeren skal alt mere eller mindre bare stå på klokken 12, så lyder det godt.

5) Har du accepteret, at du er ved at gå på kompromis? Du har jo selv listet nogle af de fede ting ved boardet (Det vejer ikke noget, fylder ikke ret meget, og det kan sættes op og være klar på under 10 sekunder). Men som du selv er inde på, er der jo en bagside af medaljen. Lyden og følelsen er ikke helt, som vi godt kan lide den.

Personligt går jeg og leger med tanken om at tage kompromiset endnu længere. Jeg har alligevel altid min iPad med ude at spille, fordi den styrer vores mixer. Derfor virker det oplagt at købe de her to stumper

Billede

Billede

De kan ligge i min gigbag, og jeg ved, at jeg faktisk er rimeligt glad for amplitubelydene (det var jeg i hvert fald engang)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af munch_30 »

[quote="GuitaRasmus"][quote="munch_30"][quote="GuitaRasmus"]



Nej, jeg må også indrømme at jeg er rystet over at det er så vanskeligt at få fornuftig lyd ud af den. Når man læser på nettet at andre har brugt "months and months, but now I've managed to get some good sounds out of it", får jeg mest lyst til at kaste skidtet ud af vinduet. Det behøver bare ikke være så besværligt![/quote]

Man kommer jo ikke sovende til succes :)

Jeg ville starte med at prøve det fede sager indenfor modelling inden du giver op ........ Prøv en Kemper eller en Axe FX ...... invester evt. et lille beløb i nogle fede IR/cab sims .... kan varmt anbefale Ownhammers (de siger svinegodt og autentisk). Helt andet prisniveau I know - mere i boldgade prismæssigt som en fed amp.

Jeg gav 1200 kr. for min Pod HD500 brugt ..... fin og ok. maskine til prisen, men no match at all i forhold til de ovenfor nævnte ifølge mine ører ........ Hvis jeg til sammenligning købte for 1200 kroner forstærker ville det også være ret svært at få noget fed lyd for pengene.

Jeg er ret begejstret for min aldrende Axe FX Ultra, som især kva de førnævnte IR`er, som siger konge godt i mine ører ....... Vælg en Vox amp, et Bogner 412`er IR fra Ownhammer .......... så er du i gang :) [/quote]


Jeg hører hvad du siger - og jeg ved da også godt at alle folk siger at Axe-Fx og Kemper er "the shit" indenfor modellering - men så er vi altså også ude i 10-15k for ampen, 2-3k for et controllerboard, plus en rackkasse til det, samt en monitor til 4-6k. Altså 20k for at slippe for at have min Vox stående bag ved mig. :D Jeg ville netop have en modelling amp for at slippe for en masse grej og kabler, ikke fordi jeg har brug for 20 forskellige amps. Jeg klarer mig helt fint med 2-3 grundlyde, ideen med et modelling floorboard var såmænd bare at slippe for at slæbe pedalboard og amp - hvis jeg både skal have rack, controllerboard og rackamp, mister jeg lidt ideen. :) [/quote]

Jeg hører og forstår også dine pointer ......... :) Spørgsmålet er hvad man vil, vil betale, osv., osv..

Det er selvf. noget nuanceret, når man først begynder at grave sig ned i det, tester og gør ved, som du nu er igang med mht. din Pod HD.

Mht. hvad det fylder osv., så kan det nu gøres meget kompakt. Her er min controller (Liquid Foot Jr.) .... forbindes via et kabel. Slut ... phantom power osv. fra Axe. Expressionpedaler, presets ja sågar tunerfunktion (som virker fint til mig) er via det ene kabel forbundet - done ! . To xlr i pulten og vælg det kabinet, den mikrofon, du synes lyder fedt. Intet overhør. Kan kun sige igen at Ownhammer IR siger svinegodt og autentisk .........
Billede

Mht. monitor havde jeg indtrykket af, at du alligevel skulle have noget monitor til din synth, så det er vel ikke oveni.... køb aktiv monitor tænker jeg.

Når det så er sagt, er det jo no nonsens og fedt med en controller på gulvet med lydene i på en og samme tid (ligesom Pod HD300/400/500) osv.). Spiller og har spillet mange jobs med en gemen Boss GT-3 og et par Lab Series L5 comboer... Der må grines !!!
Kim

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Smittefar"]ARRRGGGHHH - havde skrevet et langt indlæg, men kom til at lukke fanen - Vi prøver lige igen

Jeg synes, din situation afføder flere forskellige spørgsmål

0) Hvorfor nappede du ikke HD500X?

1) Hvordan lytter du på din POD HD? Hvordan lytter du på din AC30? Vi har haft JBL EON15 i bandet, og jeg må indrømme, at jeg er meget lidt imponeret over de kasser. De er fine til sang, men lige så snart, de også skal trække keys og guitar lyder det sgu skidt (og glem alt om bas og trommer).

2) Sammenligner du med lyden eller følelsen af din rørforstærker? Sådan en AC30 der brøler ud i rummet, gør jo noget specielt ved vores mellemgulv og vores ører. Den følelse bliver ikke genskabt af emuleringer. Til gengæld bliver den følelse heller ikke sendt ud over PA'et, når I er ude at spille, så publikum får ikke glæde af den.

3) Har du prøvet at sammenligne indspilninger af din AC30 med indspilninger med PODen (potten?)

4) Har du slået samtlige effekter fra på PODen og bygget lyden op om en forstærker alene? Jeg kan godt få god lyd ud af min POD 2.0, men jeg synes presets lyder forfærdeligt, så jeg starter altid med at slå den over på Manual, og så arbejder jeg derfra. Jeg drejer også meget mere på knapperne på PODen end jeg gør på min forstærker. På forstærkeren skal alt mere eller mindre bare stå på klokken 12, så lyder det godt.

5) Har du accepteret, at du er ved at gå på kompromis? Du har jo selv listet nogle af de fede ting ved boardet (Det vejer ikke noget, fylder ikke ret meget, og det kan sættes op og være klar på under 10 sekunder). Men som du selv er inde på, er der jo en bagside af medaljen. Lyden og følelsen er ikke helt, som vi godt kan lide den.

Personligt går jeg og leger med tanken om at tage kompromiset endnu længere. Jeg har alligevel altid min iPad med ude at spille, fordi den styrer vores mixer. Derfor virker det oplagt at købe de her to stumper

Billede

Billede

De kan ligge i min gigbag, og jeg ved, at jeg faktisk er rimeligt glad for amplitubelydene (det var jeg i hvert fald engang)[/quote]

Takker for indlægget. :)

0) Det er det også - jeg glemte bare at skrive x'et. :)

1-2) Jeg er ret vant til at være mic'et op, og få guitar igennem monitoren - jeg synes også der er fint punch der, hvis ellers den er ordentligt mic'et op.

3) Nope - ejer ikke en indspilning med min Ac30.

4) I dén grad - jeg har helt med vilje bygget mine presets op fra bunden - en Ac30, en Soldano, en plexi osv. Og det er jo ikke fordi de lyder decideret dårligt, men de er ikke engang i nærheden af de forstærkere de emulerer, selv med timevis af tweaking. Jeg har også selv haft en POD2 i små ti år, og den lyder faktisk bedre synes jeg. Den lyder ikke som de forstærkere den emulerer, men den lyder bedre end HD'en.

5) Jeg er indstillet på kompromiser, men lige nu lyder det simpelthen ikke godt nok til at jeg ville tage det på landevejen.


Mht. iRig, så fik jeg en til min fødselsdag i sommers, og den lyder simpelthen så pisseringe (og feeder? WTF?) at det er til at tude over. Don't. Just don't.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af Smittefar »

Øv da også mht. iRig - Det virker jo ellers så smart :(
Modded guitars were crap right out of the factory

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af Madmax25 »

Jeg har selv givet det her en del omtanke de sidste mange måneder, efter at have spillet med et Vox Tonelab SE multifx-bræt ind i en rør-forstærkers effekt loop i årevis og har suppleret op med diverse pedaler og loadbox og diverse, bare for at have en god ”direct-to-board” lyd. Nu er jeg dér hvor jeg bare gerne ville erstatte alt det med en enkelt enhed, som f.eks. POD HDx’eren.

Men jeg er så nået frem til, efter en del research, at det der nok gør forskellen er kabinet-emuleringen. Det var også den fejl/mangel ved Tonelab’en der gjorde, at jeg overhovedet begyndte at rode mig ud i at sætte den i en forstærker, supplere med loadbox og alt mulig andet. Desværre virker det som om, at stort set alle gulvbaserede effekt enheder er svage på netop kabinetemuleringen…

Derfor er mange, der står i din situation, ude i 1. At supplere disse gulvenheder med en dedikeret kabinet emulator som f.eks. Two Notes C.A.B. (dyr løsning) eller 2. at vælge en rack-baseret løsning, som understøtter muligheden for at loade IR’s. I den billige ende af denne skala ligger Digitech’s GSP 1101 enhed, såfremt man opdaterer den med en tredje-parts firmware, der hedder C63 fra mustbebeta.com (ellers understøtter den ikke IR’s). Hertil kan man så købe diverse IR kabinet emuleringer, dog til en relativt billig penge, som man kan proppe i enheden. Her sværger mange til de såkaldte Ownhammer IR’s.

Jeg er meget tæt på at vælge sidstnævnte løsning, hvis ikke det var fordi Winter NAMM ’14 ligger lige om hjørnet, og jeg skal lige se, om ikke der kommer et nyt produkt, der kan leve op til alle mine krav til en digital løsning (det rygtes at Digitech er på vej med nyt i deres RP serie i stedet for den gamle RP1000).

Hvis du overvejer at gå den vej, så kan man hente en del tips og tricks fra forumdeltagerne på thegearpage, mere specifikt i deres underafsnit for Digital & Modelling Gear, <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thegearpage.net/board/forumd ... hp?f=53</a><!-- m --> - naturligvis med de forbehold der altid bør tages når man læser om andres erfaringer/holdninger på nettet...

Go jagt! :-)

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af Madmax25 »

Og nårh ja, jeg har også været ude i at overveje iPad'en som primær lydkilde, især efter alle de gode ting jeg har læst om Positive Grid's JamUp og især BIAS. Men konklusionen er nok, at hardwaren stadig ikke er god nok, som du også selv er inde på med BlueBoard'et. Alene det faktum, at stort set alle disse interfaces til iPad ikke tillader samtidig opladning af pad'en gør, at jeg ALDRIG ville bruge den løsning i praksis. BlueBoard'et alene kan kun få strøm via batterier... Ikke godt nok IMO.

Hvis det skulle være, så er dette en mere holdbar løsning: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.douglas2000.com/jamup/jamupm ... idi.php</a><!-- m --> (bruger Behringer's FCB 1010 til kontrol af Jamup gennem et midi interface til iPad, som tillader samtidig opladning af enheden) - men igen, så er vi ude i ALT for meget gear - floorboard + midi interface + ipad vs. et enkelt bræt med alt indbygget. Sidstnævnte findes bare ikke HELT endnu...

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af Frost »

Hvis man anvender iRig "Classic" benyttes iPad'ens kombinerede analoge hovedtelefon/mikrofon tilslutning, hvilket ikke forhindre isættelse af laderen.
Det samme gør sig vel også gældende for iRig stomp.
Jeg selv købte Amplittube App'en til iPhone tidligere på året, da man kunne få den i nakken for lidt under 40 kr, men den har ligget lidt i dvale, fordi jeg allerede den gang besluttede, at der også skulle et BlueBoard med i ligningen. Boardet er i hus - forstået således, at det er pænt pakket ind i julepapir og skal en tur under træet, før jeg får det i hænde.
Ak ja selv som (vel)voksen kan man stadig glædes til jul

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af Madmax25 »

[quote="Frost"]Hvis man anvender iRig "Classic" benyttes iPad'ens kombinerede analoge hovedtelefon/mikrofon tilslutning, hvilket ikke forhindre isættelse af laderen.
Det samme gør sig vel også gældende for iRig stomp.[/quote]

Johhh, men de fleste vil nok foretrække at kunne benytte 30 pin / lightning indgangen i deres iOS enhed, for at få digital overførsel af lyd, fremfor den, i mine ører, lidt ærgrelige analoge hovedtelefon/mikrofon tilslutning...

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af GuitaRasmus »

Nu har jeg brugt en 3-4 timer mere i selskab med den, i øvelokalet, og jeg tør næsten ikke sige det, men nu begynder det sgu at ligne noget. Jeg har fundet en crunch, clean og lead lyd, som jeg faktisk synes lyder udemærket, og har et godt punch. Nøglen til det (fandt jeg ud af via div. HD-tråde) er at bruge den såkaldte "mid-focus-eq", der fungerer MEGET lidt intuitivt, men er hammereffektiv når man har grejet den.

Jeg er meget spændt på at prøve den med band på i morgen. :)

Madmax - nu er jeg stødt på det der "IR" så mange gange at du er nødt til at forklare mig hvad det går ud på?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af Madmax25 »

Godt for dig! Jeg har godt hørt at Pod'en skulle lyde ret fedt, når først man har "knækket koden". Jeg bliver bare lidt skræmt af, at det skal være nødvendigt...

Jeg har ikke meget forstand på IR's, men det står for Impulse Responses, og er så vidt jeg har forstået det, optagelser af kabinetter og mikrofoner i én eller anden kombination. Så du kan f.eks. have én fil med et close-miced 4x12 kabinet med 2xGreenBacks og 2xVintage30, miced med en SM57. Så kan du have en anden fil med et 1x12 miced op med en Sennheiser MD421 osv. osv. Men jeg må indrømme at jeg ikke helt har fundet ud af, hvordan det lige hænger sammen sådan rent teknisk. Men mange der bruger forstærker emuleringer som primær lydkilde sværger til IR's og deres indvirkning på den endelige lyd... Jeg har ikke selv meget erfaring med det, sådan for alvor, fordi det ikke rigtigt lader sig gi sig i mit nuværende setup.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af munch_30 »

Hej Rasmus. Ang. IR osv..

Muligvis har du selv tjekket det ud, men denne her, og de andre videoer af "Clark Kent", har bl.a. været super gode for mig:

[youtube]zl684tupzpk[/youtube]

Her f.eks. også god almen info: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ownhammer.com/">http://www.ownhammer.com/</a><!-- m --> og <!-- m --><a class="postlink" href="http://redwirez.com/">http://redwirez.com/</a><!-- m --> et par eksempler.

Mere lytte/oplevelsesmæssigt i relation til "iR", "Tone Match", "Tone Match eq", eller hvad vi skal kalde det, vil jeg (som altid :) ) henlede til Peter Thorn ..... Det lyder bare svinegodt ...... nogen vil måske sige lidt til den "hi-Fi"-agtige side, men helt rigtigt i et mix i mine ører (tjek nogle af de andre Thorn-videoer også hvor axe, ir og andet indgår):

[youtube]5Pi7qvAegV4[/youtube]

[youtube]mUZuU5o-cug[/youtube]

[youtube]7xLcQFIq0O8[/youtube]


Det svære/udfordringen for mig er især at lave fed crunch tone ... clean og high gain, kan man slippe hæderligt om ved med mange boards. Lækker "Bryan Adams crunch" det er udfordringen for mig.

NB. HD500 kan vist ikke loade IR (f.eks. Ownhammer) .... eller tager jeg fejl ? Pod kan selvf. spille med andre IR via computer osv., men det er jo ikke ligesom ideen med det "simple" live-setup :)

NB2 Spændende hvad du finder ud af ....... del endelig dine presets her, eller hos Line6 hvis du lyster: <!-- m --><a class="postlink" href="http://line6.com/customtone/browse/podh ... dhd500/</a><!-- m -->
Kim

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af SeniorFisker »

Hej

Jeg har med stor interresse fulgt fremskridtene både her og i tråden på den konkurrerende kanal
da jeg også bruger Ipad når vi spiller både til tekster og Mixer

Det er ret fristende at prøve sådan en HD500 (X)
Hvor stor er forskellen ned til den uden X og de andre POD's ?

Jeg har leget lidt med Amplitube på Ipad med Ipad dock'et i en alesis IO dock
det virker også, men når jeg så skifter til Mixer app eller Forscore app så taber jeg guitar lyden
Måske kan Ipad ikke rigtig multitaske

SeniorFisker

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af GuitaRasmus »

Hov, jeg havde helt glemt at skrive svar i denne tråd - det gik lidt stærkt ovre på den anden kanal. :)

Mange tak for forklaringen Kim - jeg har virkeligt boget den meget her i juleferien, og føler at jeg er noget bedre med på moden nu.

En opsummering: Jeg var ude hos Hans Nissen (der vist stadig lurker her engang i mellem - sig det ikke til nogen! ;) ), og prøve hans 11 Rack - som slog mig som lydende bedre, og være meget nemmere at indstille. Jeg købte kort efter en selv, men efter nogle dage med den, synes jeg at mulighederne var for små ifht. Pod'en, og jo mere jeg lærer om Pod'en, jo tættere kommer jeg på en lyd jeg synes rigtig godt om. Det er også et kæmpe plus for mig at Pod'en er floorboard, hvor 11 Rack er, ja, rack. Jeg bruger en Yamaha Dxr10 sammen med Pod'en, og det lyder skidefedt, og jeg er meget optimistisk omkring dette setup. Efter at have hørt mit, har den anden guitarist også anskaffet sig et setup magen til, og erstattet en Vox Ac15, så helt skidt kan det ikke være. ;)

Seniorfisker: Hd500 er nøjagtigt den samme maskine, med (efter sigende) mindre holdbare knapper, og mindre DSP (Processor) - dette udmønter sig i at man kan have færre effekter (hvilket er synd, for mange af dem er gode/nødvendige til at forme lyden som man gerne vil have den). De andre Pods (2.0, X3, XT) er fine (jeg har brugt en POD2.0 i 8 år som øveamp herhjemme med stor fornøjelse), men kan SLET ikke sammenlignes med HD-serien - de har omdesignet deres modelling fuldstændigt. Jeg ville aldrig frivilligt have spillet koncert på min 2.0 - med HD500 glæder jeg mig til det. :) Der er vitterligt en kæmpe forskel i respons og lyd.

iPad kan ganske rigtigt ikke multitaske. :D

Seniorfisker:
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: POD HD eller lign. modellering som main rig?

Indlæg af Madmax25 »

Godt at høre. Hvis ikke der bliver annonceret noget bedre på NAMM om et par uger, så overvejer jeg også seriøst at hoppe med på vognen. Især nu hvor Line 6 er begyndt at lave "How To" YT videoer, hvor det ikke ser HELT så kompliceret ud, at lave en patch fra bunden...

Hvis det kommer så langt, så kunne jeg godt tænke mig at spørge dig om, hvordan du har sat POD'en op (global settings, input settings osv. osv.)

Bruger du den direkte i en monitor? Med forstærker, kabinet og mikrofon emulering slået til?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen