Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

OK: Loddede lige om til "50s Wiring". Og ud fra hvad jeg sådan lige kan høre ved "Fruen sover inde ved siden af-niveau" tegner det lovende. Mere "luft" og klarhed i lyden. Glæder mig til at høre det ved en realistisk lydstyrke.

Til gengæld får jeg nogle virkelig mærkelige måleresultater, når jeg forsøger at tjekke potmetrene. F.eks. kan det éne volumepotmeter ikke skrues helt op, så modstanden i det bliver 0 ohm. Så en opgradering på dette punkt holder vist først for...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg er ikke den store hjælp, når det gælder Gibsons - faktisk er jeg egentligt ikke rigtigt fan. Jeg kan dog sige at samtlige Gibsons der har været igennem herhjemme (inkl. den Es-137 jeg stadig har), er blevet udstyret med en mastervolume, og intet andet. Jeg tror slet ikke jeg forstår det der med at stå og fedte med det rigtige blandingsforhold - jeg kan meget bedre lide at styre drive og volume med med volumenknappen, uanset hvilken pickup jeg benytter.

Jeg vil også anbefale dig at skifte potmetrene ud til 500k - det åbner en del op for lyden. Og når du alligevel er igang, så giv det der "én mastervolumen, en toggleswitch, intet andet" et skud. Der er selvfølgeligt en pointe i at "lære at bruge værktøjet som det er beregnet til" - men nu er jeg vokset op med en far der modificerer alting så det passer til hans behov, og det har nok smittet af, for jeg kan ikke holde snitterne fra loddekolben når det gælder guitarer. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

Tak for dit forslag.

Nu er den jo i forvejen udstyret med 500K-potmetre, omend de nok kan trænge til en overhaling.

Selv om jeg på ingen måde skal holde mig for fin til at ændre på mine ting efter forgodtbefindende, synes jeg faktisk, at én af de få raffinerede detaljer ved sådan et møbel netop er muligheden for at lave en subtil blanding mellem de to pickuppers signaler. Så jeg tror næppe, at sådan en "mastervolumen - og så i øvrigt ikke mere pis-approach" er det rigtige for mig. Men endnu en gang tak for buddet!

Som antydet tidligere skulle vi nok nærmere ud i noget med to "sub-volume" kontroller, der netop kunne styre blandingsforholdet imellem de to pickupper, når man bruger mellempositionen, og så derudover en "mastervolume", som til enhver tid kan styre det overordnede niveau.

Men nu tror jeg lige, at jeg starter med at prøve at få dyret til at virke, som det er designet til. Jeg er stor fan af, at man evaluerer tingene på et rimeligt og repræsentativt grundlag, før man bestemmer sig for, at "det er fa..´me et dårligt design. Her kan jeg vist lave en bedre løsning"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Jackie van Hippie »

Kunne man ikke kombinere en master volume med en blend kontrol, som på en helt old school Telecaster, og få the best of both worlds?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Tak for dit forslag.

Nu er den jo i forvejen udstyret med 500K-potmetre, omend de nok kan trænge til en overhaling.

Selv om jeg på ingen måde skal holde mig for fin til at ændre på mine ting efter forgodtbefindende, synes jeg faktisk, at én af de få raffinerede detaljer ved sådan et møbel netop er muligheden for at lave en subtil blanding mellem de to pickuppers signaler. Så jeg tror næppe, at sådan en "mastervolumen - og så i øvrigt ikke mere pis-approach" er det rigtige for mig. Men endnu en gang tak for buddet!

Som antydet tidligere skulle vi nok nærmere ud i noget med to "sub-volume" kontroller, der netop kunne styre blandingsforholdet imellem de to pickupper, når man bruger mellempositionen, og så derudover en "mastervolume", som til enhver tid kan styre det overordnede niveau.

Men nu tror jeg lige, at jeg starter med at prøve at få dyret til at virke, som det er designet til. Jeg er stor fan af, at man evaluerer tingene på et rimeligt og repræsentativt grundlag, før man bestemmer sig for, at "det er fa..´me et dårligt design. Her kan jeg vist lave en bedre løsning"... :-)[/quote]

Hvad er nu det for en vattet holdning? "Jeg alene vide"-mentaliteten har det sløjt på hovedlandet. ;)

Når jeg er lidt modstander af mastervolumener, er det fordi jeg aldrig har oplevet en hvor det ikke "loader" signalet langt mere end jeg bryder mig om - og netop sådan et "forkølet møbel" som en Les Paul, synes jeg har godt af så lidt som muligt i vejen for pickupperne. Måske du har en smart ide til udførelsen?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

Nu er én af forskellene mellem hovedlandet og de fjerntliggende kolonier måske, at når vi herovre lægger "Jeg alene vide-metaliteten" for døren, så gør vi det på baggrund af, at vi rent faktisk ved, at vi i det pågældende tilfælde har ret?

:-) :-) :-)

Når du bruger betegnelsen "mastervolumen" her - skal det så forstås som en mastervolumen "ovenpå" én eller flere "sub-volumener", sådan som jeg beskriver det tidligere?

Uden at der forhåbentlig går helt ordkløveri i den, kunne man jo godt kalde dit eget forslag til en udførelse for en "mastervolumen" også...

Men skulle man lave det som tidligere skitseret med en "sub-volume" for hver pickup og så en samlet mastervolume, skulle man nok som minimum starte med at anvende 1M-potmetre, idet man jo til enhver tid vil have hver pickup "tynget ned" af to volumekontroller i parallel. Så hvis man vil bibeholde den originale belastning på omkring de 500 kiloohm, burde dette ifølge min hovedregning være den rette vej.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

[quote="Jackie van Hippie"]Kunne man ikke kombinere en master volume med en blend kontrol, som på en helt old school Telecaster, og få the best of both worlds?[/quote]

Selv om jeg bestemt vil betegne mig selv som hjemmehørende i kategorien "Old School", er jeg åbenbart ikke gammel nok til nogensinde at have prøvet en Telecaster, som var udstyret med sådan blend-fætter. Men skal du lave det på på en Les Paul, løber man ind i nogle af de problemer, som Rasmus nævner. For jeg kan ikke sådan lige mindes at have set et 1M blend-potmeter. Og jeg må ærligt erkende, at jeg ikke helt kan gennemskue, om sådan et blend-potmeter udgør et "min. load" (=max. modstand til stel) for pickupperne, når det står i midterstilling. Men teoretisk set er det da bestemt en mulighed..!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Nu er én af forskellene mellem hovedlandet og de fjerne kolonier måske, at når vi herovre lægger "Jeg alene vide-metaliteten" for døren, så gør vi det på baggrund af, at vi rent faktisk ved, at vi i det pågældende tilfælde har ret?

:-) :-) :-)

Når du bruger betegnelsen "mastervolumen" her - skal det så forstås som en mastervolumen "ovenpå" én eller flere "sub-volumener", sådan som jeg beskriver det tidligere?

Uden at der forhåbentlig går helt ordkløveri i den, kunne man jo godt kalde dit eget forslag til en udførelse for en "mastervolumen" også...

Men skulle man lave det som tidligere skitseret med en "sub-volume" for hver pickup og så en samlet mastervolume, skulle man nok som minimum starte med at anvende 1M-potmetre, idet man jo til enhver tid vil have hver pickup "tynget ned" af to volumekontroller i parallel. Så hvis man vil bibeholde den originale belastning på omkring de 500 kiloohm, burde dette ifølge min hovedregning være den rette vej.[/quote]

Jo, det er "subvolumen-scenariet" vi diskuterer.

Nu skal jeg ikke prale med at være ekspert, men bliver det ikke temmeligt speget, i det øjeblik du begynder at skrue på potmetrene? Jeg er med på at 2 x 1mOhm potmetre vil give 500k i parallel (reciprok og alt det der), men i det øjeblik du skruer på dem, (og masteren), bliver det en noget mere avanceret udregning der skal til.

Igen, jeg er ikke ekspert, og det er meget muligt jeg tager fejl - men her er et tænkt eksempel;

De to potmetre på 1mOhm er skruet ned på halvt (lad os antage de er lineære), altså 500k - det giver så en samlet modstand til stel på 250k. Dette signal sætter du så i serieforbindelse med mastervolumen på 500k, der er skruet helt op = 750k modstand til stel - bliver det ikke noget mærkeligt noget?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

Arh, de kommer nu ikke til at sidde i serie.

Men problemet opstår nærmere, hvis du f.eks. har én pickup aktiveret og dennes "sub-volume" helt oppe. Når du så drejer ned for din mastervolume, som jo stadig er på 1M, får du gradvist en større del af de 1 megaohm (i modsætning til 500K ved en "normal" wiring) sat i serie med pickuppen´s output. Og teoretisk vil dette i samspil med kablets uundgåelige kapacitet give et større diskanttab, end hvis der blot havde været tale om 500K.

Men jeg skal ikke prale af at have prøvet det i praksis. Som sagt: Nu prøver jeg lige i første omgang at få denne guitar til at fungere, som det oprindeligt var hensigten. Desværre havde min trofaste guitarpusher ikke lige de fornødne potmetre hjemme, da jeg aflagde visit i eftermiddags. Så det bliver nok ikke lige i hverken denne eller næste uge, at jeg for alvor kommer til at rode med sagerne.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

"Lægge for døren"...???

Hold da k..., det kører for mig! Der skulle selvfølgelig have stået "lægge for dagen". Jeg skal da vist snart have mit hoved tjekket, lader det til...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Sasha"]Jeg skal da vist snart have mit hoved tjekket, lader det til...[/quote]
Tja... At du ikke kom til den konklusion FØR du investerede i det "brune fløjlsbukser, islandsk sweater og sandaler"-påkrævede instrument, er så det virkeligt skræmmende... ;-)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

- Scchhyyy..!

Der findes visse aspekter af sandheden, som man skal håndtere med den allerhøjeste grad af fingerspitzgefühl...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Morten_Lyse »

Hvis I snakker blend-kontrolle;r må jeg bestemt anbefale at man tager et kig På Rickenbackers 5-knob bud på sagen. Her har man, i mellempositionen, mulighed for 0-100% blend af pickuppernes signal.

Og af (bla.a) helt andre grunde, er det ikke lige diskant der mangler dér.. :-)
Mvh
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

Nu snakker jeg i hvert fald ikke så meget om blend-kontroller. Men er Rickenbacker´s bud på sagen lavet, så der i midterstillingen i bund og grund ikke er skruet halvt ned for begge pickupper?

Volumen- og diskanttab eller ej...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen