Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Odgaard »

Hej freaks

En kammerat og jeg drømmer om at bygge hver vores rørtop - i stil med en 18 watt Marshall eller der omkring. Vi er endnu i de meget indledende overvejelser men er enige om, at det skal ske sammen med en mere elektronikkyndig, der har erfaring med at rode i guitarrørforstærkere.

Vi har begge bygget pedaler og lignende og er helt klare over, at dette er noget andet. Derfor tænker vi, at et 'kit' eller samlesæt vil være vejen frem.

Findes der fornuftige kits indenfor EU's grænser?

Jeg synes manualerne fra Ampmaker er pædagogiske og til at forstå - deres bud ville være en P1800 Plexi
- og forklaring til byggeriet her

TubeTowns kit har lidt færre muligheder for watt og andet - hvilket måske er en fordel i dette tilfælde - TT Kit Marshall Style
- Her er der dog ikke den store forklaring ud over diagram og layout.

...men hvad er kvaliteten af de to samlesæt, og findes der alternativer, som ikke først skal sendes fra USA, igennem tolden osv.?

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg ville, alene på bagrund af transformatorernes fysik, vælge tube-town kittet.

Der er alle mulige gode formaninger man kunne bringe. - Men i forhold til, hvilket kit jeg ville vælge, så er det Tube-Towns.

Mvh.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Sasha »

Jeg ville måske lige sove på spørgsmålet "Hvorfor lige netop en Marshall 18 Watt?"

Jeg byggede netop noget i den stil som min allerførste forstærker for næsten 20 år siden, hvor der ikke var noget, der hed internet, komponenter var noget man skaffede sig på cykel i Århus og omegn, og det eneste tilgængelige diagram over sagen havde en grum fejl i sig (tilsæt selv violiner i det fjerne efter behov...) Efter lidt røg i stuen på dén konto, kom den dog til at virke og gør det den dag i dag. Jeg har haft den oppe imod en original (reissue). Og de lyder s.. meget ens. Men jeg må bare erkende, at jeg kom aldrig rigtigt til at bruge den til andet end "forsøgsopstilling" til et utal af modifikationer og ret radikale ombygninger. Det lærte jeg så en hulens masse af. Men som "spille-forstærker" blev den nu aldrig rigtigt noget hit her hos mig.

Edit:

Et relevant spørgsmål i denne sammenhæng kunne måske også være, hvad målet med at bygge disse forstærkere er:

Handler det om at bygge et par forhåbentlig fine forstærkere, hoppe op på hesten og galopere derudad, mens man glæder sig over at have bygget en forstærker, som man spiller på? Eller handler det også om at lære noget om sagen i samme ombæring?

Det éne svar er i mine øjne ikke værre eller bedre end det andet. Men det kunne måske have en vis indflydelse på, hvordan man skulle vælge at gå til sagen...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Odgaard »

Tak for svar og spørgsmål.

Vi er ikke låst fast på '18 watt Marshall' men måske på en bredere definition af 'ældre Marshall-ish lyd', der jo så kan dække over en masse. Det med '18 watt' kom mest ud af de samlesæt, jeg kunne finde på nettet. Vi er bestemt åbne for andre modeller.

Formålet er i sidste ende at stå med en forstærker (hver), der kan bruges i praksis både ift. holdbarhed og lyd. Det behøver ikke være verdens bedste forstærker nogensinde, eller hvordan man nu skal formulere det, men den skal kunne bruges. På vejen der til, skal vi 1: få et grundliggende indblik i opbygningen af en rørforstærker og 2: ikke dø i processen. Nr. 1 og 2 er grunden til, vi vil alliere os med en, der har været processen igennem nogle gange. Det kommer sikkert til at koste lidt ekstra, men alternativet er, at projektet ikke sker.

Jeg tror, en dybere forståelse for rørforstærkere først kommer, hvis dette lykkes, og vi får yderligere blod på tanden.

Håber det giver lidt svar :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Sasha »

Altså, jeg synes jo, at udgangspunktet er lidt forkert. Jeg mener, at man bestemt bør gå efter at lave "verdens bedste forstærker" i hvert enkelt tilfælde ;)   Ellers kan man lige så godt bare købe sig en færdig forstærker...

Jeg kan godt se, at med jeres udgangspunkt ligger et kit ligefor. Men det indskrænker jo altså også udvalget noget. Personligt tror jeg, at jeg ville angribe sagen lidt anderledes og starte med at gøre mig det helt klart, hvad det egentlig var, jeg ville ende op med. Og så først da begynde at overveje, hvordan jeg skulle nå frem til målet. Men jeg medgiver gerne, at det som regel indebærer noget med simpelthen at designe - eller i hvert fald "layoute" tingene helt fra grunden. Men om det er en mulighed, kan i næsten bedst selv afgøre.

En artikel, jeg altid anbefaler at læse, forstå, memorere og recitere i sin aftenbøn på daglig basis, før man går i gang med dén slags og i øvrigt ønsker sig en forstærker, der ikke brummer (et problem, der plager mangt og meget "hjemmesløjd"), er denne:

http://www.aikenamps.com/index.php/grounding

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Odgaard »

Vi skal bestemt også nok gøre alt, hvad vi kan, for at 'Duploklodserne' bliver samlet bedst muligt - men vi er nødt til at starte med Duploklodser, før vi kan gå i gang med mere tekniske byggerier (for at rulle det hele ind i en sammenligning min treårige knægt kan forstå).

Jeg er ret sikker på, vi ikke skal bevære os ud over et kit i denne omgang. Så kan vi altid blive sultne på at gøre det liiiige lidt bedre osv. med alt hvad det forhåbentligt medfører af viden og byggerier. Men vi kan (endnu?) ikke selv designe en forstærker.

Og tak for linket.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Sasha »

Joh, det forstår sig. Men nu kunne man jo måske også nuancere tingene en anelse...

Én ting er selvfølgelig at designe et forstærkerkredsløb helt fra bunden. Det er nok de færreste, der kan (og gør) dét i første forsøg. Én af de helt klare fordele ved at købe et kit er selvfølgelig ikke mindst, at man som regel får en kasse med i købet, hvor alle huller mm. er boret (og forhåbentlig passer) på forhånd, sådan at man bare kan "paint by numbers". Men som tidligere nævnt begrænser udvalget af tilgængelige kits jo også mulighederne en del. Men hvis de håndværksmæssige færdigheder rækker til selv at "præparere" en kasse, og man måske kan få lidt hjælp til at lave et fornuftigt layout, bliver mulighederne pludselig meget større. Her er blot ét hurtigt eksempel på noget sådant:

https://picasaweb.google.com/1170552944 ... 1222351378

For udover selve kassen er sværhedsgraden her såmænd ikke voldsomt meget højere end ved at samle et færdigt kit.

Og det pokkers er jo, at f.eks. sådan en 2xEL84 forstærker er en meget enkel affære, som egner sig rigtig godt til et "begynder-projekt". Og det fede er, at det kan varieres i det noget nær uendelige. Men låser man sig på forhånd fast på et færdigt kit, afskærer man sig jo lidt fra denne mulighed.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Odgaard »

Sådan en sag ser på både smuk og spændende ud - og overskuelig i forhold til opbygning. Og de forholdsvis få valgmuligheder af kits var jo netop også starten på tråden her.

Jeg tror, vores problem vil være en øget brug for hjælp i større dele af processen lige fra udvælgelse af komponenter, layout og byggeprocessen. Men det skal da overvejes.

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Peter C »

Sasha skrev: Joh, det forstår sig. Men nu kunne man jo måske også nuancere tingene en anelse...

Én ting er selvfølgelig at designe et forstærkerkredsløb helt fra bunden. Det er nok de færreste, der kan (og gør) dét i første forsøg. Én af de helt klare fordele ved at købe et kit er selvfølgelig ikke mindst, at man som regel får en kasse med i købet, hvor alle huller mm. er boret (og forhåbentlig passer) på forhånd, sådan at man bare kan "paint by numbers". Men som tidligere nævnt begrænser udvalget af tilgængelige kits jo også mulighederne en del. Men hvis de håndværksmæssige færdigheder rækker til selv at "præparere" en kasse, og man måske kan få lidt hjælp til at lave et fornuftigt layout, bliver mulighederne pludselig meget større. Her er blot ét hurtigt eksempel på noget sådant:

https://picasaweb.google.com/1170552944 ... 1222351378

For udover selve kassen er sværhedsgraden her såmænd ikke voldsomt meget højere end ved at samle et færdigt kit.

Og det pokkers er jo, at f.eks. sådan en 2xEL84 forstærker er en meget enkel affære, som egner sig rigtig godt til et "begynder-projekt". Og det fede er, at det kan varieres i det noget nær uendelige. Men låser man sig på forhånd fast på et færdigt kit, afskærer man sig jo lidt fra denne mulighed.
Det er den, der er til salg for 6000 lige nu på facebook.

Jeg har bygget 2 stk Marshall 2203 (TAD (det fedeste) og Ceriatone) og et par lav watts fender forstærkere (http://www.ampmaker.com/store/home.php). Der er lidt at kigge på. :)
Billede

Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Sasha »

Peter C skrev: Det er den, der er til salg for 6000 lige nu på facebook.
Ja, det er fandme smagløst at forsøge at score kassen på at have ejet en forstærker i et par år. :@ Jeg håber sgu´ ikke, at det lykkes ham at sælge den for meget mere end det halve! Men den har nu vist været til salg længe. Så det kan da være, at der trods alt er håb for menneskeheden.

Men nu var det såmænd også kun lige ment som et hurtigt eksempel på, hvordan man kan lave dén slags hjemmesløjd. Jeg har bygget en hel del forskellige 2xEL84 forstærkere. Jeg tror nok, at hvis jeg skulle prøve at bygge noget, der lød så Marshall-agtigt som muligt, så ville jeg pønse på noget i retning af en lettere modificeret udgave af min Park 1273-combo, som endnu er ét af de bedste bud, jeg har hørt på "en lille Marshall" (Ja, det skulle da måske lige være på nær 1 watt´eren. Men den bliver nok trods alt for lille). Man kunne jo som forstærkerbygger in spe da starte med lige at tage et lyt på originalen og se, om det var noget...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Odgaard »

Peter C skrev:
Sasha skrev: Joh, det forstår sig. Men nu kunne man jo måske også nuancere tingene en anelse...

Én ting er selvfølgelig at designe et forstærkerkredsløb helt fra bunden. Det er nok de færreste, der kan (og gør) dét i første forsøg. Én af de helt klare fordele ved at købe et kit er selvfølgelig ikke mindst, at man som regel får en kasse med i købet, hvor alle huller mm. er boret (og forhåbentlig passer) på forhånd, sådan at man bare kan "paint by numbers". Men som tidligere nævnt begrænser udvalget af tilgængelige kits jo også mulighederne en del. Men hvis de håndværksmæssige færdigheder rækker til selv at "præparere" en kasse, og man måske kan få lidt hjælp til at lave et fornuftigt layout, bliver mulighederne pludselig meget større. Her er blot ét hurtigt eksempel på noget sådant:

https://picasaweb.google.com/1170552944 ... 1222351378

For udover selve kassen er sværhedsgraden her såmænd ikke voldsomt meget højere end ved at samle et færdigt kit.

Og det pokkers er jo, at f.eks. sådan en 2xEL84 forstærker er en meget enkel affære, som egner sig rigtig godt til et "begynder-projekt". Og det fede er, at det kan varieres i det noget nær uendelige. Men låser man sig på forhånd fast på et færdigt kit, afskærer man sig jo lidt fra denne mulighed.
Det er den, der er til salg for 6000 lige nu på facebook.

Jeg har bygget 2 stk Marshall 2203 (TAD (det fedeste) og Ceriatone) og et par lav watts fender forstærkere (http://www.ampmaker.com/store/home.php). Der er lidt at kigge på. :)
Billede

Billede

Peter C: hvad synes du om de lydmæssige kvaliteter af de forskellige kits (TAD, Ceriatone og Ampmaker)?

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål om at bygge en rørforstærker

Indlæg af Peter C »

Jeg syntes, TAD'en var fedest og nemmest at arbejde med. Men de lød begge fedt nok.

Ampmaker's lød ok, de var mere lærerige end brugbare for mig. :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen