Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Indlæg af Odgaard »

Interessant artikel, der peger på de økonomiske udfordringer (problemer?) for Fender og Gibson - og spørger hvilken fremtid, den slags selskaber har.

https://www.linkedin.com/pulse/big-guitar-inc-way-out-charles-rathmann/

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Indlæg af Sasha »

Hmm...   lad os nu lige se det ske først, ville min umiddelbare tanke være.

Jeg synes nok, at ham forfatteren til artiklen får stemplet Gibson og Fender som "gammelmands-guitarer uden relevans for ungdommen" i en grad, så den vist får liiige, hvad den kan trække. Hvis f.eks. man skimmer gennem trådene på diverse guitarfora, beboet af - skal vi være flinke og sige - fortrinsvist "unge" guitarister, så synes jeg nu nok, at de to gamle hæderkronede mærker er ret godt repræsenteret både blandt podernes nuværende våbensamlinger og ikke mindst i deres drømme.

Men sådan på et overordnet plan er der da nok noget om tendensen...

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Der er nu et eller andet poetisk over at benytte tonstung «jeg-var-ung-i-70erne» retorik til at udbrede sig om hvad de unge vil have.
Og Death Metal og aktive pickupper er det nye sort? Den konklusion er da vist lige et årti eller to for gammel. Syntes da oftere jeg hører teenagere omtale metal som gammelmandsmusik.

Jeg tror derimod at Fender/Gibsons problem er at de ikke formår at markedsføre deres guitare som “the real thing”. De forsvinder simpelthen i mængden af forsøg på at reproducere vintage guitare.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Indlæg af Smittefar »

Fender og Gibson bygger jo primært guitarer, der taler til dem over fyrre.

Der er masser af nye byggere, det ikke bare prøvet at genskabe fordoms storhed.

Måske er det Gibsons problem. De prøver at være innovative, men deres guitarer henvender sig primært til folk, hvis idoler spillede guitar i halvfjerdserne, og de er stokkonservative.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Fender og Gibson bygger jo primært guitarer, der taler til dem over fyrre.

Der er masser af nye byggere, det ikke bare prøvet at genskabe fordoms storhed.

Måske er det Gibsons problem. De prøver at være innovative, men deres guitarer henvender sig primært til folk, hvis idoler spillede guitar i halvfjerdserne, og de er stokkonservative.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Hmm...

Nu har jeg tygget lidt på dette udsagn i noget tid. Og der er - jfr. mit tidligere indlæg i denne tråd - altså ét eller andet i det, som jeg ikke kan få til at stemme. Der kan være flere forskellige forklaringer på dette:

Én kunne være, at jeg tager fejl i mine tidligere postede observationer. Det vil jeg selvfølgelig meget nødigt tro.

En anden model kunne være, at Smittefaderen tager fejl i sin påstand, hvor udokumenteret den så end måtte være. I og med at jeg betragter den gode Smittefader som et både fornuftigt og forstandigt væsen, vil jeg faktisk endnu nødigere tro dette.

En helt tredje forklaring er den, at vi endnu en gang står med et eksempel på den dogmatiske "Generation Z" af unge mennesker, som i deres manglende oprør imod enhver form for autoritet og blot "gamle røvhuller en generel" opfører sig, som om de allerede havde rundet de 40, når de køber og drømmer om guitarer. Det er faktisk den forklaring, som jeg allernødigst vil tro, da den i mine gamle og trætte øjne tegner et noget dystert fremtidsperspektiv på mange planer. Så jeg håber, at én eller anden venlig- gerne ung - sjæl kan og vil donere mig en generøst udstrakt langemand mellem øjnene og i klare, selvsikre og utvetydige vendinger kan belære gammelfar her om, hvor han tager fejl og istedet forklare tingenes rette sammenhæng..?
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Sasha skrev: En helt tredje forklaring er den, at vi endnu en gang står med et eksempel på den dogmatiske "Generation Z" af unge mennesker, som i deres manglende oprør imod enhver form for autoritet og blot "gamle røvhuller en generel" opfører sig, som om de allerede havde rundet de 40, når de køber og drømmer om guitarer. Det er faktisk den forklaring, som jeg allernødigst vil tro, da den i mine gamle og trætte øjne tegner et noget dystert fremtidsperspektiv på mange planer. Så jeg håber, at én eller anden venlig- gerne ung - sjæl kan og vil donere mig en generøst udstrakt langemand mellem øjnene og i klare, selvsikre og utvetydige vendinger kan belære gammelfar her om, hvor han tager fejl og istedet forklare tingenes rette sammenhæng..?
Nu vi er ved de filosofiske betragtninger, så er det eneste mulige oprør mod 68'er generationen vel netop at benægte deres alt kontrollerende autoritetsangst?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Indlæg af Sasha »

Mjah, rent logisk har du jo ret. Men et oprør, der dybest set består i ikke at foretage sig noget..?  

Hmm, der må være en særlig betegnelse for den slags, skulle man synes  ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Indlæg af Smittefar »

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvilke guitarfora du kommer på Sasha - Seriøst, er der nogen tilbage? Der er ingen unge guitarister herinde, 4sound er lukket ned, Lydmaskinen beskæftiger sig ikke rigtig med guitar. Der er Danske Guitarister på Facebook, men der er du vist ikke medlem, og det er alligevel mest bare en masse gamle mænd, der sidder og kværulerer. De kunne lige så godt være på EkstraBladets Nationen.

Nå, men Danske Guitarister er det tætteste jeg kommer på unge guitarister i disse dage. Og jeg synes faktisk, ikke jeg ser ret mange af dem, der drømmer om Fender - Skal det være, så har Gibson vist lidt mere vind i sejlene. Men jeg ser langt flere, der drømmer om Strandberg, Duesenberg, Charvel, Kiesel, ESP, Schecter, PRS og Ibanez. Selvfølgelig ser man stadig masser af Fender/Gibson guitarer (og ikke mindst kopier af dem), de er sateme svære at komme uden om i Danmark. Hvis jeg går ned i min lokale Music Key forretning her i Søborg, så har han et væld af billige Fender og Gibson kopier hængende, og så lige et par enkelte af Fender og Gibsons egne billige modeller. 4 sound har hele kataloget af Fender og Gibson men ikke meget andet. Så folk eksponeres for de to mærker i en sådan grad, at de naturligvis har en stor markedsandel - også blandt de unge.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Indlæg af Smittefar »

Her er Fenders seneste opdaterede produktlinie, hvor alt er som det plejer, og som bliver præsenteret af to hvide mænd i fyrrerne, der prøver at spille blues

[video=youtube]https://youtu.be/liSQAy2HZhg[/video]

Case Closed

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Indlæg af Plexi »

Fender og Gibson er aktieselskaber som primært skal tjene penge ind for aktionerne. Hvordan penge tjenes er ikke vigtigt, bare de kommer. Og de kommer med bla. ved lave omkosninger(lave udgifter på indkøb, lave udgifter til løn). Der er lidt ekstra udgifter ved at betale kunstnere for at spille på deres instrumenter, men ellers så går den fint. De sælger en masse 'instrumenter', og de fleste synes at de 2 mærker er 'the shit'.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Er Gibson, Fender og lignende på vej ud?

Indlæg af Sasha »

De bygger vel blot guitarer til den ungdom, der dyrker så nyskabende og visionære guitarister som f.eks. John Mayer eller Joe Bonamassa som helte?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen