Edge of Explosion - guitarlyd

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Smittefar »

Jeg har eksperimenteret lidt, og jeg anerkender at noget af det lyder som om, jeg er på et eller andet - det er jeg ikke, jeg lover :P

Jeg optog et loop med en Tweed Deluxe lidt Leslie og en masse delay - over dette relativt pæne loop, eksperimenterer jeg så med ColorTone Wah og Maestro Fuzz ind MemoryMan og Fjederrumklang

Det feeder, det hyler, det brækker sig, det lyder ikke altsammen særlig godt, men jeg elsker det - En spændende oplevelse - man ved aldrig helt hvad der sker lige om lidt.

[video=youtube]https://www.youtube.com/watch?v=S7LjX6d0-M4[/video]
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Smittefar »

Hvis bare jeg havde husket at montere min Wangbar og slukke min noise gate
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Odgaard »

Det er dejligt med noget liv i lyden

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Snake Boots »

Jeg er vild med den feedede fuzzlyd. Leslies synes jeg lyder lidt vibrato-agtig - kan det passe?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Sasha »

Nu går jeg selvfølgelig ud fra, at alt dette her er digitale simuleringer præsenteret ved et volumeniveau, der passer sig fint til kontorbrug, efter børnene er langt i seng? Så det kan måske være lidt af forklaringen på, at i hvert fald JEG ikke helt synes, at der er dækning for overskriften: Bevares, der skal bestemt gives point for "træde ved siden af" den ellers ih og åh så begærede og højt lovsungne vellyd. Helt bestemt! Men jeg må dog tilstå, at mens jeg under hele klippet havde siddet neglebidende ude på kanten af sædet og tænkt "Nu kommer det! Nu kommer eksplosionen - nu går han fulstændigt pancho-bananas lige om lidt", så rindede klippet altså desværre ud, før denne med spænding ventede forløsning nåede at indfinde sig. (Det var garanteret blot kameraet, der løb tør for strøm?)

Men jeg synes - og det står selvfølgelig helt for min regning - at vi er mere i afdelingen for "vi leger lidt med tændstikker" end direkte "eksplosioner". Det kan godt være, at det lugter lidt af svovl, men jeg synes altså ikke helt, at jeg får fornemmelsen af "øresønderlemmende drøn; glas, der smadres; murbrokker, der flyver gennem luften; kollapsende bygninger, og tililende udrykningskøretøjer og lemlæstede børn". Men som sagt: Det bare mig. Og det kommer garanteret i kapitel to, som jeg spændt venter på... ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Smittefar »

Snake boots, jeg er også ret glad for den feedede fuzz - Angående vibrator/Leslie, så må jeg jo erkende, at jeg aldrig har hørt en guitar igennem en rigtig Leslie, så jeg ved faktisk ikke, hvor spot on simuleringen er. Jeg ved, at boksen kalder det en rotary speaker simulering :)

Sasha, jeg var nu faktisk alene hjemme, så volumen var væsentligt over, hvad den normalt kommer, når børnene sover, men der er stadig langt op til den volumen en rigtig tweed deluxe ville spille med med de samme indstillinger - for du har naturligvis ret i, at der er tale om en digitalt simuleret orgasme ;) Nu er jeg jo ikke så hjemmevant (som dig?) på randen af eksplosion, så jeg synes, jeg var rigeligt tæt på, at det løb fra mig flere gange (men jeg kan jo også bedst lide at spille med masser af kompressor og chorus). Næste gang, jeg er alene hjemme lover jeg at gå endnu tættere på :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Odgaard »

[quote="Smittefar" pid='70961' dateline='1515935636']
Snake boots, jeg er også ret glad for den feedede fuzz - Angående vibrator/Leslie, så må jeg jo erkende, at jeg aldrig har hørt en guitar igennem en rigtig Leslie, så jeg ved faktisk ikke, hvor spot on simuleringen er. Jeg ved, at boksen kalder det en rotary speaker simulering :)

Sasha, jeg var nu faktisk alene hjemme, så volumen var væsentligt over, hvad den normalt kommer, når børnene sover, men der er stadig langt op til den volumen en rigtig tweed deluxe ville spille med med de samme indstillinger - for du har naturligvis ret i, at der er tale om en digitalt simuleret orgasme ;) Nu er jeg jo ikke så hjemmevant (som dig?) på randen af eksplosion, så jeg synes, jeg var rigeligt tæt på, at det løb fra mig flere gange (men jeg kan jo også bedst lide at spille med masser af kompressor og chorus). Næste gang, jeg er alene hjemme lover jeg at gå endnu tættere på :)
[/quote]


Du skal ud, hvor du ikke kan bunde, som Eik Skaløe skrev :) mere halm og færre tøjler.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Smittefar »

Der er trygt og varmt i min Islandske sweaterspændetrøje
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af FunkyValle »

Jeg er mest på Saschas hold her. Der er godt med støj i lyden, men det stadig meget kontrolleret.
Prøv at give den en del mere "heltedelay" og spil noget "vildere". Så nærmer du dig nok kanten lidt mere...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Smittefar »

Det er jo ikke mit spil, der skal ramme kanten, det er bare lyden :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: ...Nu er jeg jo ikke så hjemmevant (som dig?) på randen af eksplosion, så jeg synes, jeg var rigeligt tæt på, at det løb fra mig flere gange...
Nu skal jeg på ingen måde hævde at færdes specielt hjemmevant i nærheden af eksplosioner og lignende. Men idéen er vel netop at kontrollere en lyd, som ikke er så nem at kontrollere? Netop ikke at lade den stikke af fra én...? Hvis jeg endelig skulle forsøge at "indynde mig under eksplosions-parolen", kan det næsten kun blive noget i retning af, at jeg altid har været fascineret af at spille med en "for vild" lyd og så kontrollere den.

Jeg synes f.eks. at der flere steder i dette klip, hvor den gode mand lige løseligt demonstrerer sit "lille setup" med sin forstærker "just on 2" (det er i bund og grund en Superlead-tingest med noget powerscaling-halløj indbygget), er lagt op til noget, der godt kunne minde lidt om eksplosion (ellers kan man jo bare tjekke "eksplosionernes urmoder" i det legendaiske klip fra Woodstock). Og jeg tror faktisk ikke engang, at han bruger ret meget fuzz i dette klip - kun lige til sidst, hvor dens karakteristiske "pruttelyd" dukker op. Ellers er det vist hans "London 67" overdrive ind i den ovennævnte Tonehunter-forstærker.

Om ikke andet er jeg helt vild med hans måde at beskrive, hvordan en univibe skal lyde... :D  

https://www.youtube.com/watch?v=lo8Lfg435Qg

(Og jo: jeg HAR prøvet at være én af dem, som han "feels sorry for". Og jeg nød det faktisk... ;) )

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Smittefar »

Det tog mig lige et par dage at finde et par højttalere, hvor jeg kunne holde ud at høre det klip på :)

I min verden er den lyd langt ude på den anden side af eksplosionen (men det kan muligvis hænge sammen med, at al guitarlyd i videoen er domineret af det stakkels kameras mikrofon, der klipper helt vildt. Det kunne nu have været rart, hvis man havde optaget guitarlyd og snak hver for sig.)

Den gode Randy lader også til at være en anelse over kanten af eksplosion ;)

Vildskaben tager jeg til mig, og jeg skal se, om jeg kan finde den :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Edge of Explosion - guitarlyd

Indlæg af Sasha »

Nej, den gode hr. Hansen har aldrig holdt sig tilbage for at udforske den mindre polerede ende af klangspektret. Men det ville ligesom også være at tisse ved siden af potten i forhold til hans mål, ville jeg mene..?

Til gengæld må det vel varme det gamle firser-hjerte at se, at han i forhold til "originalforlægget" har skippet en octavia til fordel for en compressor? Den er jo så fin til lige at udjævne og polere clean-lyden med... ;)

Glæder mig til at høre din nyopdagede og ditto -udforskede vildskab! :cool:
Last edited by Sasha 6 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen