Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Odgaard »

Lidt hyggelig gennemgang af at bygge en 5E3 forstærker inkl. forklaring af, hvordan man lodder :)

God fornøjelse.

[video=youtube]https://youtu.be/rBV4FYCPoIY[/video]

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Odgaard »

PS: Vel giver det mig da lyst til at bygge også i den grad!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: PS: Vel giver det mig da lyst til at bygge også i den grad!
Men vel ikke en 5E3 - nøjagtigt ligesom alle andre?

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Odgaard »

Sasha skrev:
Odgaard skrev: PS: Vel giver det mig da lyst til at bygge også i den grad!
Men vel ikke en 5E3 - nøjagtigt ligesom alle andre?

Nej altså der er jo et andet forstærkerprojekt, jeg hellere vil i gang med :)

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Rasmus »

Sasha skrev:
Odgaard skrev: PS: Vel giver det mig da lyst til at bygge også i den grad!
Men vel ikke en 5E3 - nøjagtigt ligesom alle andre?
Hæhæ, jeg byggede sådan en sidste år, fordi jeg savnede lidt headroom i min Harvard. 

Jeg elskede at sidde om aftenen når børnene var lagt i seng og lodde sådan en fætter. Desværre var det alt for hurtigt overstået .

Nu har jeg roadtestet den og har prøvet lidt forskellige ting. Men er endt med at modde den tilbage til stock 5e3. 

Som den er spiller den ikke højt nok til de fleste gigs, hvor der spilles på rent baggear. Jeg har eksperimenteret med en mere effektiv højtaler, men så ryger "mojo"'en. Jeg er stadig ikke helt færdig. 

Jeg synes ikke de virker specielt begejstrede for deres amps i TPS, men at de nok skal modde sig et sted hen. Jeg har haft mest held med at få fat i nogle gode NOS rør, og finde en god højtaler.(jeg er stadig ikke helt overbevist) Sammenlignet med Rune Kjeldsens originale fra 1957 synes jeg min kommer 95% af vejen. Og Måske var det fordi Rune havde en keramisk højtaler i, at de ikke lød ens. 

Jeg kan godt lide That Pedal Show, men jeg synes faktisk deres guitarlyd var bedre i starten. Altså da de måske ikke gjorde sig så umage med at optage det, eller proccessere det. :(


Vis indlægget.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Odgaard »

Fyrene fra That Pedal Show er jo generelt meget åbne omkring, at de er til forstærkere med meget headroom. Derfor er de nok ikke de oplagte kandidater til at blive virkeligt glade for en 5E3-forstærker. Som de også nævner i videoen, kan forstærkerne også køre med 6L6-rør, og når de engang får testet det, er jeg sikker på, de bliver gladere.

Rasmus, hvilken højtaler bruger du til din forstærker, og er det et kit, du har bygget (hvis ja, hvilket)?

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Rasmus »

Odgaard skrev: Fyrene fra That Pedal Show er jo generelt meget åbne omkring, at de er til forstærkere med meget headroom. Derfor er de nok ikke de oplagte kandidater til at blive virkeligt glade for en 5E3-forstærker. Som de også nævner i videoen, kan forstærkerne også køre med 6L6-rør, og når de engang får testet det, er jeg sikker på, de bliver gladere.

Rasmus, hvilken højtaler bruger du til din forstærker, og er det et kit, du har bygget (hvis ja, hvilket)?
Ja, det får man ikke i en 5E3. Problemet er, at når man så "modder" den, så man får mere headroom, så lyder den lidt koldt og sterilt. Der er mange andre ting der fungerer bedre som standard, og så skal man bare lære at bruge den. 

Jeg har brugt en "custom" weber fra www.tweeddeluxe.com. Den lyder godt, men kommer til kort når volumen kommer "deropad". En smule mørkere end Webers egen. Jeg ved ikke om den bliver i endnu. Prøvede en Celestion blue. Det var godt nok en blandet fornøjelse. Den spillede drønhøjt, så højt, at der ingen dynamik var. 

Nå, men ja, på en måde et kit, og på en måde ikke. Jeg har købt nogle stumper hos Lars Vad, et Chassis fra en webshop i Sverige, et Kabinet fra Armadillo amp works i Texas, Trafoer fra Classictone i Chicago og så højtaleren fra Rondo. 

Elektrolytter Tubeampdoctor, og caps er fra Jupiter. 
BilledeBillede
Billede

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Smittefar »

Det ser pænt ud Rasmus

Jeg har et rack-kompressor byggeprojekt, jeg har haft liggende i mere end seks år nu - nok næsten ti. Jeg tror faktisk, det stort set er færdigt. Jeg har bare ikke lige mulighed for at teste det eller lave de sidste justeringer.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Rasmus »

Smittefar skrev: Det ser pænt ud Rasmus

Jeg har et rack-kompressor byggeprojekt, jeg har haft liggende i mere end seks år nu - nok næsten ti. Jeg tror faktisk, det stort set er færdigt. Jeg har bare ikke lige mulighed for at teste det eller lave de sidste justeringer.
Tak Kristian! Jeg havde jo heldigvis en anden tweed at kigge efter. Jeg gjorde det så godt jeg kunne. I forhold til jeg ikke har lavet noget lignende før, så synes jeg at jeg er slupper godt fra det. Jeg havde lavet 1 fejl, ved at bytte rundt på 2 pre-amp pins. 

Så den lød ikke så godt til at starte med. :D  

Se at få gjort den rack compressor færdig. Jeg kender en fyr du kan konsultere, hvis du har brug for det. Han tager 350kr i timen+ moms, Uffe ude hos Frostbox. Hvis han har tid.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Sasha »

Dine udgangsrør siger, at de meget gerne vil have nogle skærmgittermodstande... :-) Jeg ville nok også installere en sikring i højspændingskredsløbet - bare for at bevare de dér fine Classictone, hvis ét eller andet (f.eks. et rør) skulle kortslutte.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Smittefar »

Rasmus skrev:
Smittefar skrev: Det ser pænt ud Rasmus

Jeg har et rack-kompressor byggeprojekt, jeg har haft liggende i mere end seks år nu - nok næsten ti. Jeg tror faktisk, det stort set er færdigt. Jeg har bare ikke lige mulighed for at teste det eller lave de sidste justeringer.
Tak Kristian! Jeg havde jo heldigvis en anden tweed at kigge efter. Jeg gjorde det så godt jeg kunne. I forhold til jeg ikke har lavet noget lignende før, så synes jeg at jeg er slupper godt fra det. Jeg havde lavet 1 fejl, ved at bytte rundt på 2 pre-amp pins. 

Så den lød ikke så godt til at starte med. :D  

Se at få gjort den rack compressor færdig. Jeg kender en fyr du kan konsultere, hvis du har brug for det. Han tager 350kr i timen+ moms, Uffe ude hos Frostbox. Hvis han har tid.
Jeg må hellere spørge Torben Lysholm. Det var ham der i sin tid satte projektet i søen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Rasmus »

Sasha skrev: Dine udgangsrør siger, at de meget gerne vil have nogle skærmgittermodstande... :-) Jeg ville nok også installere en sikring i højspændingskredsløbet - bare for at bevare de dér fine Classictone, hvis ét eller andet (f.eks. et rør) skulle kortslutte.
Jeg har ladet mig fortælle at skæmgittermodstande kan gøre sådan en Deluxe lidt pænere når den begynder at brække sig. Så jeg har ikke tænkt at det var en ting jeg gik og manglede. Men jeg skal da lige undersøge det lidt. 

Jeg har nogle gamle RCA NOS rør siddende i, som burde kunne klare nogen tæv, men et er selvfølgelig træls hvis de futter af, fordi de er ikke billige. 

Nu er jeg en glad amatør, så det der med at tænke udenfor designet er ikke noget jeg er kommet til endnu. Men en ekstra sikring siger du ?  :D

Jeg har spillet en del jobs på den efterhånden, og det eneste der bliver ved med at nage mig er at den springer pærere. Lars Vad siger det er fordi at det er nogle billige nogle fra Kina jeg har fået af ham, men nu har jeg prøvet at sætte nogle andre i fra TAD.
Last edited by Rasmus 4 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af drmaawenz »

Jeg synes efterhånden jeg får min lyst styret mht. at lodde og reparere forstærkere som ikke er mine. Mht skærmgittermodstande så er jeg ikke religiøs med om forstærkeren brækker sig eller ej, men om jeg slipper for at se den til service igen og igen. Den sidste "skærmgittersag" på mit arbejdsbord havde været til reparation hele 5 gange hos en anden tech, og hver gang fejlet indenfor 30 minutter. Efter at have tilføjet skærmgittermodstandene og rettet et par designfejl fik "kunden" besked på at spille pisse højt på den i 5 timer - og den virker endnu, som forventet. :)

Mit sidste privatprojekt var ombygning af en Labseries L2 basforstærker til guitarforstærker, med henblik på at have en "BF-fender" stående permanent i øvelokalet. Bortset fra een mustard cap (den eneste axiale kondensator med den rette værdi jeg lige kunne finde i gemmerne) sidder der kun uhypede standardstumper - til gengæld er det et pokkers godt design. :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Sasha »

Rasmus skrev:
Sasha skrev: Dine udgangsrør siger, at de meget gerne vil have nogle skærmgittermodstande... :-) Jeg ville nok også installere en sikring i højspændingskredsløbet - bare for at bevare de dér fine Classictone, hvis ét eller andet (f.eks. et rør) skulle kortslutte.
Jeg har ladet mig fortælle at skæmgittermodstande kan gøre sådan en Deluxe lidt pænere når den begynder at brække sig. Så jeg har ikke tænkt at det var en ting jeg gik og manglede. Men jeg skal da lige undersøge det lidt. 

Jeg har nogle gamle RCA NOS rør siddende i, som burde kunne klare nogen tæv, men et er selvfølgelig træls hvis de futter af, fordi de er ikke billige. 

Nu er jeg en glad amatør, så det der med at tænke udenfor designet er ikke noget jeg er kommet til endnu. Men en ekstra sikring siger du ?  :D

Jeg har spillet en del jobs på den efterhånden, og det eneste der bliver ved med at nage mig er at den springer pærere. Lars Vad siger det er fordi at det er nogle billige nogle fra Kina jeg har fået af ham, men nu har jeg prøvet at sætte nogle andre i fra TAD.
Nu kunne “pænere” måske også udlægges som “mindre mudret” eller “mere veldefineret” alt efter temperament? Jeg kunne forestille mig, at de, der har lyttet på sagerne og (forhåbentlig) derigennem er kommet frem til, at det skulle lyde “pænere”, heller ikke har bekymret sig om, at de har lyttet ved to forskellige bias-indstillinger, idet udgangsrørene helt efter bogen trækker mindre strøm, hvis de bliver forsynet med skærmgittermodstande. Der skal man jo nok lige samtidig justere lidt på katodemodstandens værdi - evt. via en parallelmodstand.

M.h.t. sikringen kan jeg se, at du har fravalgt at bruge hullet til “Ground-omskifteren” til en standby-kontakt. Det ville da så være en oplagt placering til endnu en sikringsholder, hvis du ikke vil til at bore i chassisets underside. Jeg ville personligt vælge at sætte en træg sikring på 0,25-0,3 Ampere ind mellem midterudtaget på nettransformatorens højspændingsvikling (typisk en rød/gul ledning) og så stel. På denne måde beskytter sikringen også transformatoren, hvis der opstår knas med ensretterrøret.

Er forstærkeren sponsoreret af TAD?  ;)

Edit: Hvis den springer pærer - har du tjekket glødespændingen?
Last edited by Sasha 4 years ago, edited 1 time in total.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show

Indlæg af Rasmus »

Sasha skrev:
Rasmus skrev:
Sasha skrev: Dine udgangsrør siger, at de meget gerne vil have nogle skærmgittermodstande... :-) Jeg ville nok også installere en sikring i højspændingskredsløbet - bare for at bevare de dér fine Classictone, hvis ét eller andet (f.eks. et rør) skulle kortslutte.
Jeg har ladet mig fortælle at skæmgittermodstande kan gøre sådan en Deluxe lidt pænere når den begynder at brække sig. Så jeg har ikke tænkt at det var en ting jeg gik og manglede. Men jeg skal da lige undersøge det lidt. 

Jeg har nogle gamle RCA NOS rør siddende i, som burde kunne klare nogen tæv, men et er selvfølgelig træls hvis de futter af, fordi de er ikke billige. 

Nu er jeg en glad amatør, så det der med at tænke udenfor designet er ikke noget jeg er kommet til endnu. Men en ekstra sikring siger du ?  :D

Jeg har spillet en del jobs på den efterhånden, og det eneste der bliver ved med at nage mig er at den springer pærere. Lars Vad siger det er fordi at det er nogle billige nogle fra Kina jeg har fået af ham, men nu har jeg prøvet at sætte nogle andre i fra TAD.
Nu kunne “pænere” måske også udlægges som “mindre mudret” eller “mere veldefineret” alt efter temperament? Jeg kunne forestille mig, at de, der har lyttet på sagerne og (forhåbentlig) derigennem er kommet frem til, at det skulle lyde “pænere”, heller ikke har bekymret sig om, at de har lyttet ved to forskellige bias-indstillinger, idet udgangsrørene helt efter bogen trækker mindre strøm, hvis de bliver forsynet med skærmgittermodstande. Der skal man jo nok lige samtidig justere lidt på katodemodstandens værdi - evt. via en parallelmodstand.

M.h.t. sikringen kan jeg se, at du har fravalgt at bruge hullet til “Ground-omskifteren” til en standby-kontakt. Det ville da så være en oplagt placering til endnu en sikringsholder, hvis du ikke vil til at bore i chassisets underside. Jeg ville personligt vælge at sætte en træg sikring på 0,25-0,3 Ampere ind mellem midterudtaget på nettransformatorens højspændingsvikling (typisk en rød/gul ledning) og så stel. På denne måde beskytter sikringen også transformatoren, hvis der opstår knas med ensretterrøret.

Er forstærkeren sponsoreret af TAD?  ;)

Edit: Hvis den springer pærer - har du tjekket glødespændingen?
Interessant. Der er ikke andre end mig selv der har taget beslutninger, men Lars Vad sagde at det ikke var nødvendigt, medmindre jeg ville det, og det kørte fint nok. Det kunne være jeg skulle prøve det. 

Ja, du siger noget, der er da lige plads til en sikring mere! 

Den er ikke sponsoreret af TAD. Det eneste der er TAD er elektrolytter, og så fik jeg diagrammet af Lars da jeg gik i gang. 

Jeg har skiftet til en bedre kvalitet pærer, tror jeg. Jeg har intet tjekket. Jeg købte 10 for 50kr. 

Søren, du overvurderer mine evner. Jeg er desværre ret plug and play agtig, hvis det virker og lyder fedt. Den har ikke haft nogle issues endnu... Til gengæld er min Harvard lige begyndt at suse og nærmest have rødglødende preamp rør, efter 4 år uden et eneste problem...  :angel:

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen