Less is moore - pedal amp nørderi nu med lydklip

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Less is moore - pedal amp nørderi nu med lydklip

Indlæg af Vinta »

T-rex twiin Boost :thumbup: .
Forleden dag var en af mine venner, også musiker og rigtig dygtig og prof lyd mand ( så han stod for indstillingerne), og jeg i øvelokalet med vores blues band. Vi brugte noget tid på at nørde med mit setup. Marshall super bass og 4x12 blackback 55hz marshall kab.
Først blev grundlyden lavet på marshall. Vi startede med bright kanalen, som jeg plejer at bruge, men hoppede hurtigt over til Normal kanalen , og efter noget tweeking, så kom den til at stå på
normal kanalen high input [/size]
Presence 10 bass 2 middle 5 treble 10 vol 4 alle efter nummeringen på marshall ikke kl.[/size]
Jeg manglede så det ekstra boost til solo, for at få den til at synge sustaine, lige det ekstra. Der kom boost pedaller ind i billedet. En twiin boost blev sat til.
marshall ------- twiin boost ------------ strat[/size]
Igår fik jeg så optaget med en yamaha Wave optager, som optager ja i wave og den fanger hele frekvens området godt, jeg kan genkende lyden fra øvelokalet med den der er på klippet ;) . Klippet er lavet om til 190 mp3, da det var det, bandbase ville æde.
Twiinboost bliver lagt på efter ca. 43 sek indstillingerne er ca. kl 12 [/size]

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.bandbase.dk/keyfa/Track/1668 ... Track/1668 ... l-kanalen/</a><!-- m -->

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af reindane »

@ Et råd til alle, ved ikke om det er anvendeligt, men om ikke andet så bare for at minde om, at hvis du har en fed forstærker så brug den, lad den arbejde og ikke pedallerne, brug kun pedallerne til at give det sidste skub. Et simpelt råd, men når man ser de kæmpe board, vi har, virker det som om at det meste af vores lyd ligger deri og forstærkeren næsten kun skal videre give en lyd boardet har struktureret.

Helt enig! Et andet rigtig godt råd er så lige at tjekke hvordan guitaren lyder direkte ind i forstærkeren - altså helt udenom pedalboardet, og så sammenligne med lyden gennem pedalerne med alle pedalernes effekter "OFF". På den måde kan man nemt høre hvor meget signal og tone pedaler og patchkabler æder af guitarens egenlyd.

Vh
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreineu.dk">www.larsreineu.dk</a><!-- w -->
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Vinta »

[quote="reindane"]@ Et råd til alle, ved ikke om det er anvendeligt, men om ikke andet så bare for at minde om, at hvis du har en fed forstærker så brug den, lad den arbejde og ikke pedallerne, brug kun pedallerne til at give det sidste skub. Et simpelt råd, men når man ser de kæmpe board, vi har, virker det som om at det meste af vores lyd ligger deri og forstærkeren næsten kun skal videre give en lyd boardet har struktureret.

Helt enig! Et andet rigtig godt råd er så lige at tjekke hvordan guitaren lyder direkte ind i forstærkeren - altså helt udenom pedalboardet, og så sammenligne med lyden gennem pedalerne med alle pedalernes effekter "OFF". På den måde kan man nemt høre hvor meget signal og tone pedaler og patchkabler æder af guitarens egenlyd.

Vh
Lars Reinau
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.larsreineu.dk">http://www.larsreineu.dk</a><!-- m -->[/quote]

ja :) skrev jeg vist ikke, men det startede vi med, først med ocd og ind i amp og så stikket ud til ocd og det ind i amp direkte, flere gange i træk frem og tilbage, for lige at være sikker på, at det vi hørte første gang var rigtig nok. Det hele mens jeg spillede det samme på guitaren

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Pluto »

Jeg kan kun give jer ret.I mit blues/rock Gallagher orkester+ 70 rock orkester bruger jeg kun en gammel jpn. ds1 og en hawk booster sammen med min ac 30er.
Pedalerne er smidt om bag forstærkeren og er tændte hele tiden.jeg bruger så volume potten til at styre det hele med.Sikken en befrielse at slippe for at træde på pedaler.
Jeg har så godt nok et board i mit balle orkester da jeg skal bruge lidt flere effekter der ,men det først nævnte bliver sansynligvis vejen frem for mig.
Spekulerer derfor på at bestille en Ds1 keeley mooded ,for at høre om den kan give endnu mere hul igennem.
Jeg kan ikke helt undvære en drive pedal ,da jeg syntes man skal spille sindsygt højt ,før den brækker sig tilstrækkeligt forstærkeren.
Sorte strater lyder bare bedst..

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Vinta"]OCD :thumbdown: T-rex twiin Boost :thumbup: .
Igår var en af mine venner også musiker og rigtig dygtig og prof lyd mand ( så han stod for indstillingerne) og jeg i øvelokalet med vores blues band.[/quote]
Hvad er han så i dag ? :lol: :clap:
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Vinta »

[quote="Jackie van Hippie"][quote="Vinta"]OCD :thumbdown: T-rex twiin Boost :thumbup: .
Igår var en af mine venner også musiker og rigtig dygtig og prof lyd mand ( så han stod for indstillingerne) og jeg i øvelokalet med vores blues band.[/quote]
Hvad er han så i dag ? :lol: :clap:[/quote]

"var" henfører til, at vi var i øvelokalet igår med bluesbandet, men kan godt se at den kan forstås på flere måder :D

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Stevi »

[quote="Vinta"][quote="Jackie van Hippie"][quote="Vinta"]OCD :thumbdown: T-rex twiin Boost :thumbup: .
Igår var en af mine venner også musiker og rigtig dygtig og prof lyd mand ( så han stod for indstillingerne) og jeg i øvelokalet med vores blues band.[/quote]
Hvad er han så i dag ? :lol: :clap:[/quote]

"var" henfører til, at vi var i øvelokalet igår med bluesbandet, men kan godt se at den kan forstås på flere måder :D [/quote]
Det er ikke noget der ikke kan ordnes med et velplaceret komma eller to. Just sayin'.
See you in heaven if you make the list

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Vinta »

quote="Jackie van Hippie"][quote="Vinta"]OCD :thumbdown: T-rex twiin Boost :thumbup: .
Igår var en af mine venner også musiker og rigtig dygtig og prof lyd mand ( så han stod for indstillingerne) og jeg i øvelokalet med vores blues band.[/quote]
Hvad er han så i dag ? :lol: :clap:[/quote]

"var" henfører til, at vi var i øvelokalet igår med bluesbandet, men kan godt se at den kan forstås på flere måder :D [/quote]
Det er ikke noget der ikke kan ordnes med et velplaceret komma eller to. Just sayin'.[/quote]

hvad sker der lige for dansklæreren ;)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af MacG »

Hvad for en guitar spiller du på ? Den må godt nok være bright hvis du ender i "Normal" på en SB med 55Hz højttalere.
Det er alt for skummelt til mig på min SB.

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Vinta"][quote="Jackie van Hippie"][quote="Vinta"]OCD :thumbdown: T-rex twiin Boost :thumbup: .
Igår var en af mine venner også musiker og rigtig dygtig og prof lyd mand ( så han stod for indstillingerne) og jeg i øvelokalet med vores blues band.[/quote]
Hvad er han så i dag ? :lol: :clap:[/quote]

"var" henfører til, at vi var i øvelokalet igår med bluesbandet, men kan godt se at den kan forstås på flere måder :D [/quote]

Jo, men så skal der være komma om den indskudte sætning:
I går var en af mine venner, også musiker og rigtig dygtig og prof lyd mand (så han stod for indstillingerne), og jeg i øvelokalet med vores blues band.

Men lad endelig diskussionen køre videre i Off-topic: http://gear-freak.dk/forum/off-topic/di ... t1513.html, så manden kan få noget ordentlig respons!

Jeg forstår heller ikke rigtigt at du bruger normal kanalen? Min Super Lead med et tilsvarende 55hz kabinet lyder godt nok mudret når bright kanalen ikke er i spil! Men måske en Fender Esquire eller Telecaster bridge pickup vender om på det ?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Stevi »

[quote="Jackie van Hippie"][quote="Vinta"][quote="Jackie van Hippie"]
Hvad er han så i dag ? :lol: :clap:[/quote]

"var" henfører til, at vi var i øvelokalet igår med bluesbandet, men kan godt se at den kan forstås på flere måder :D [/quote]

Jo, men så skal der være komma om den indskudte sætning:
I går var en af mine venner, også musiker og rigtig dygtig og prof lyd mand (så han stod for indstillingerne), og jeg i øvelokalet med vores blues band.[/quote]
Årh ja mand, årh ja, dansklærer, årh ja, se lige dansklæreren.
:roll:
See you in heaven if you make the list

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Vinta »

[quote="MacG"]Hvad for en guitar spiller du på ? Den må godt nok være bright hvis du ender i "Normal" på en SB med 55Hz højttalere.
Det er alt for skummelt til mig på min SB.[/quote]
Nu skrev jeg godt nok i første indlæg at det er en strat, men skal gerne lige skrive det igen ;) , mere uddybende det er en 78 maple neck nogenlunde stock bortset fra bl.a. en bridge pu der er skiftet til en, you know tim c seymour duncan dizzy pu, kan ikke lige huske navnet.
Men lyden blev lavet på neck pu. Undrer det stadig, når du ser indstillinger jeg beskrev i starten med pres og trebl næsten på max og bas på 25 %. Måske jeg lige skulle lave et lille lydklip og vedhæfte. Jeg er jo glad for en guitarlyd med meget bund, men synes egentlig ikke, at denne er så markant, ifht hvad jeg plejer. :)

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af hrlarsen »

[quote="Pluto"]Jeg kan kun give jer ret.I mit blues/rock Gallagher orkester+ 70 rock orkester bruger jeg kun en gammel jpn. ds1 og en hawk booster sammen med min ac 30er.
Pedalerne er smidt om bag forstærkeren og er tændte hele tiden.jeg bruger så volume potten til at styre det hele med.Sikken en befrielse at slippe for at træde på pedaler.
Jeg har så godt nok et board i mit balle orkester da jeg skal bruge lidt flere effekter der ,men det først nævnte bliver sansynligvis vejen frem for mig.
Spekulerer derfor på at bestille en Ds1 keeley mooded ,for at høre om den kan give endnu mere hul igennem.
Jeg kan ikke helt undvære en drive pedal ,da jeg syntes man skal spille sindsygt højt ,før den brækker sig tilstrækkeligt forstærkeren.[/quote]

Hej Pluto

Jeg har som dig en stor kærlighed til DS-1, og har også haft Keeley mod modellen. Må med skam melde at den aldrig rigtig kom i brug. Synes den var for pæn på een eller anden måde - svært at forklare. Jeg har ofte drømt om at få gain kontrollen på DS-1 ud i en volumepedal, så man kan bruge lidt flere gainnuancer.
Lige nu har jeg et helt andet setup, men jeg tror sgu at DS-1 kommer tilbage på boardet igen, sammen med resten. Lissom dig har jeg noget rocktrio der spiller Gallagher, Cream, m.m.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af munch_30 »

[quote="hrlarsen"][quote="Pluto"]Jeg kan kun give jer ret.I mit blues/rock Gallagher orkester+ 70 rock orkester bruger jeg kun en gammel jpn. ds1 og en hawk booster sammen med min ac 30er.
Pedalerne er smidt om bag forstærkeren og er tændte hele tiden.jeg bruger så volume potten til at styre det hele med.Sikken en befrielse at slippe for at træde på pedaler.
Jeg har så godt nok et board i mit balle orkester da jeg skal bruge lidt flere effekter der ,men det først nævnte bliver sansynligvis vejen frem for mig.
Spekulerer derfor på at bestille en Ds1 keeley mooded ,for at høre om den kan give endnu mere hul igennem.
Jeg kan ikke helt undvære en drive pedal ,da jeg syntes man skal spille sindsygt højt ,før den brækker sig tilstrækkeligt forstærkeren.[/quote]

Hej Pluto

Jeg har som dig en stor kærlighed til DS-1, og har også haft Keeley mod modellen. Må med skam melde at den aldrig rigtig kom i brug. Synes den var for pæn på een eller anden måde - svært at forklare. Jeg har ofte drømt om at få gain kontrollen på DS-1 ud i en volumepedal, så man kan bruge lidt flere gainnuancer.
Lige nu har jeg et helt andet setup, men jeg tror sgu at DS-1 kommer tilbage på boardet igen, sammen med resten. Lissom dig har jeg noget rocktrio der spiller Gallagher, Cream, m.m.[/quote]

Hej. Jeg har en Keeley DS1`er og en "stock"....og jeg er klart mere til keeleyudgaven. Mere fuldfed og brugbar lyd for mig, hvor standard DS1`er er tyndbenet motorsavs-/vinkelsliberagtig :) . I a/b-test er Keeley og standard DS1 som nat og dag i mine ører. Kunne godt tænke mig at prøve en Japan DS1`er for at se, hvorvidt den er synderligt anderledes end en nyere DS1.
Jeg har for nygeligt erhvervet mig en Suhr Riot.....den er godt nok en konge god distortion...også ved lavere gainsettings. Hvis I to herrer ikke har testet den endnu, så giv den lige et skud også.....hvem ved....måske ryger DS1 på pension :) .
Kim

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Pluto »

Jeg kan sige at en gammel japan ds1 er lyder rigtig mange gange federe end den nye taiwan model.Men det skal være med en boost pedal samtidig ellers er de ubrugelige IMO.
Jeg har tænkt at keeleyen måske bedre kan stå alene ,men har kun hørt den på keeley hjemmeside og på youtube.Så jeg bestiller nok en fra usa for at prøve.Den kommer til at koste omkring en tusse
kan jeg regne ud og jeg kan da altid smide den på balleboarded istedet for reezaen ,som sidder på det.
Det er lidt træls at der ikke er nogen forhandler herhjemme der har den hjemme så man kunne prøve den ,men igen den er jo ikke sindsyg dyr.
Lige nøjagtig til Gallagher lyder ds1 fedt ,stadig kun sammen med min Hawk booster.Ja jeg ved godt at Gallagher sansynligvis ikke brugte ds1 ,men jeg syntes jeg rammer hans mellemperiode lyd godt (76-80)
Jeg har også prøvet Suhr riot men den gør det efter min mening ikke bedre en min ds1.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af munch_30 »

[quote="Pluto"]Jeg kan sige at en gammel japan ds1 er lyder rigtig mange gange federe end den nye taiwan model.Men det skal være med en boost pedal samtidig ellers er de ubrugelige IMO.
Jeg har tænkt at keeleyen måske bedre kan stå alene ,men har kun hørt den på keeley hjemmeside og på youtube.Så jeg bestiller nok en fra usa for at prøve.Den kommer til at koste omkring en tusse
kan jeg regne ud og jeg kan da altid smide den på balleboarded istedet for reezaen ,som sidder på det.
Det er lidt træls at der ikke er nogen forhandler herhjemme der har den hjemme så man kunne prøve den ,men igen den er jo ikke sindsyg dyr.
Lige nøjagtig til Gallagher lyder ds1 fedt ,stadig kun sammen med min Hawk booster.Ja jeg ved godt at Gallagher sansynligvis ikke brugte ds1 ,men jeg syntes jeg rammer hans mellemperiode lyd godt (76-80)
Jeg har også prøvet Suhr riot men den gør det efter min mening ikke bedre en min ds1.[/quote]

Din AC30 kører rimeligt "beskidt" ikke - dernæst med både med booster og DS1 ? Det jeg finder fedt ved Riot er, at den også er anvendelig på en "Fender clean" forstærker....derudover er det selvf. et spørgsmål om smag og behag :) Jeg må tilsyneladende prøve en Japan DS1 ved lejlighed....
Kim

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af MacG »

[quote="Vinta"][quote="MacG"]Hvad for en guitar spiller du på ? Den må godt nok være bright hvis du ender i "Normal" på en SB med 55Hz højttalere.
Det er alt for skummelt til mig på min SB.[/quote]
Nu skrev jeg godt nok i første indlæg at det er en strat, men skal gerne lige skrive det igen ;) , mere uddybende det er en 78 maple neck nogenlunde stock bortset fra bl.a. en bridge pu der er skiftet til en, you know tim c seymour duncan dizzy pu, kan ikke lige huske navnet.
Men lyden blev lavet på neck pu. Undrer det stadig, når du ser indstillinger jeg beskrev i starten med pres og trebl næsten på max og bas på 25 %. Måske jeg lige skulle lave et lille lydklip og vedhæfte. Jeg er jo glad for en guitarlyd med meget bund, men synes egentlig ikke, at denne er så markant, ifht hvad jeg plejer. :) [/quote]

Nu er en Strat jo ikke kun en Strat. Min ´64 lyder alt for mørk og ulden i Normal på de Marshaller jeg spiller og har spillet på. Jeg synes heller ikke at diskanten skruet helt op giver den samme effekt som at gå i Bright-kanalen, og skrue ned for diskanten. Jeg linker også ofte kanalerne sammen. Det er nu min version. Men lad os høre et klip.
Hvad er det for en Marshall (Årgang/ændringer) ? De er heller ikke ens.

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Vinta »

der er meget forskel på strats, det har vi fået debatteret meget her på forum ;) . Min japaner strat fra 83 med rosewood lyder meget mørkere eks. end min usa strat. Men jeg får lige lavet nogle lydklip imorgen inden vi skal øve.
Det er en 76 super bass med 76 kab, der er lavet ændringer fordi jeg brændte de to midterste rørsokler af :problem: . Men de er kun koblet fra og så 2 rør i de 2 yderste så den kører ca 60 w. Men den skal snart ned til Alwan mht det med at de kører med for høj spænding, det der standard indgreb han laver, så rørene holder lidt længere. Især nu hvor jeg får hotplate og begynder at presse rørene endnu mere 8-)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af MacG »

[quote="Vinta"]der er meget forskel på strats, det har vi fået debatteret meget her på forum ;) . Min japaner strat fra 83 med rosewood lyder meget mørkere eks. end min usa strat. Men jeg får lige lavet nogle lydklip imorgen inden vi skal øve.
Det er en 76 super bass med 76 kab, der er lavet ændringer fordi jeg brændte de to midterste rørsokler af :problem: . Men de er kun koblet fra og så 2 rør i de 2 yderste så den kører ca 60 w. Men den skal snart ned til Alwan mht det med at de kører med for høj spænding, det der standard indgreb han laver, så rørene holder lidt længere. Især nu hvor jeg får hotplate og begynder at presse rørene endnu mere 8-)[/quote]

Så kan det være at jeg kommer til at høre den. Vi holder af og til sådan nogen test-og-lytte seancer, hvor nogen af de mere interessante klienter lige bliver vredet rundt.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Less is moore - pedal amp nørderi

Indlæg af Pluto »

[quote="munch_30"][quote="Pluto"]Jeg kan sige at en gammel japan ds1 er lyder rigtig mange gange federe end den nye taiwan model.Men det skal være med en boost pedal samtidig ellers er de ubrugelige IMO.
Jeg har tænkt at keeleyen måske bedre kan stå alene ,men har kun hørt den på keeley hjemmeside og på youtube.Så jeg bestiller nok en fra usa for at prøve.Den kommer til at koste omkring en tusse
kan jeg regne ud og jeg kan da altid smide den på balleboarded istedet for reezaen ,som sidder på det.
Det er lidt træls at der ikke er nogen forhandler herhjemme der har den hjemme så man kunne prøve den ,men igen den er jo ikke sindsyg dyr.
Lige nøjagtig til Gallagher lyder ds1 fedt ,stadig kun sammen med min Hawk booster.Ja jeg ved godt at Gallagher sansynligvis ikke brugte ds1 ,men jeg syntes jeg rammer hans mellemperiode lyd godt (76-80)
Jeg har også prøvet Suhr riot men den gør det efter min mening ikke bedre en min ds1.[/quote]

Din AC30 kører rimeligt "beskidt" ikke - dernæst med både med booster og DS1 ? Det jeg finder fedt ved Riot er, at den også er anvendelig på en "Fender clean" forstærker....derudover er det selvf. et spørgsmål om smag og behag :) Jeg må tilsyneladende prøve en Japan DS1 ved lejlighed....[/quote]


Jo voxen er lidt beskidt men kan dog spille rimeligt clean hvis jeg skruer ned for guitaren.Men jo det er jo nok sådan 70er rock/blues dirty stilen jeg går efter.
Og Keeley ds1eren er kun et eksperiment jeg gerne vil prøve ,for jeg er rigtig godt tilfreds med min lyd.Jo og Rioten er som ikke dårlig ,det er bare ikke en jeg ville skifte ds1eren ud med.
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen