Montering af P90

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Montering af P90

Indlæg af shm »

Jeg er i gang med et skrammelblues projekt og skal i den forbindelse monterer en P90ér i en gammel akustisk guitar. Der skal kun være en volumen kontrol, et jack indput og en P90er. P90eren har to ledere, en sort og en rød og noget udenom, som jeg formoder er jord.

Er der nogen, der på pædagogisk vis kan forklare lodde amatøren, hvorledes det skal strikkes sammen :D

På forhånd tak

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af Sasha »

Sort og "dét udenom" lægges sammen og forbindes til stel (bagsiden af volumepotmeteret samt stelbenet på volumepotmeteret). Den røde ledning til det andet yderben på volumepotmeteret. midterbenet på volumepotmeteret til spidsen af jackbøsningen. Og endelig skal stel-terminalen på jackbøsningen selvfølgelig også forbindes til stel.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af shm »

"Og endelig skal stel-terminalen på jackbøsningen selvfølgelig også forbindes til stel."

Betyder det til volumenkontrollen også?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af Sasha »

Ja, lav et centralt stelpunkt på bagsiden af volumepotmeteret, hvor du lodder alle stelforbindelser til. Og så lodder du stelbenet på potmeteret fast til selve potmeter-huset også.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af shm »

Ok, Er stelbenet det i midten?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af Sasha »

Nej.

Hvis du kigger på potmeteret bagfra, sådan at akslen peger væk fra dig, og benene peger nedad, så er det benet til højre.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af shm »

Takker! Vi får se om der blir lyd.....

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af Sasha »

Mon ikke..?

Men selv tak!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af shm »

Så blev den færdig.Tak endnu en gang. Meget gammeldaws blues guitar. Hvis jeg bare kunne finde ud af at oprette billeder her.......... :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af Sasha »

Selv tak!

Jeg antager, at der så "blev lyd"..?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af shm »

Der blev lyd! Med masser af støj, som en p90 jo gør. Vi taler IKKE støjsvage EMG eller andet, men gammeldaws Howlin Wolf style. Det er ikke en guitar tilhvilken som helst lejlighed, men til den rigtige lejlighed.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://s142.photobucket.com/albums/r90/ ... lbums/r90/ ... 1QQtppZZ24</a><!-- m -->

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af MacG »

[quote="shm"]Der blev lyd! Med masser af støj, som en p90 jo gør. Vi taler IKKE støjsvage EMG eller andet, men gammeldaws Howlin Wolf style. Det er ikke en guitar tilhvilken som helst lejlighed, men til den rigtige lejlighed.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://s142.photobucket.com/albums/r90/ ... lbums/r90/ ... 1QQtppZZ24</a><!-- m -->[/quote]

Billede

Jeg ka´li´den!

Hvad er det for én ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af Sasha »

Ja, det ligner en sjov gammel sag.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af shm »

[quote="MacG"][quote="shm"]Der blev lyd! Med masser af støj, som en p90 jo gør. Vi taler IKKE støjsvage EMG eller andet, men gammeldaws Howlin Wolf style. Det er ikke en guitar tilhvilken som helst lejlighed, men til den rigtige lejlighed.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://s142.photobucket.com/albums/r90/ ... lbums/r90/ ... 1QQtppZZ24</a><!-- m -->[/quote]

Billede

Jeg ka´li´den!

Hvad er det for én ?[/quote]


Jeg ved det ikke. Der står INGENTING! Købte den for 100 kr. i et dødsbo. Jeg har altid villet lærer, at bånde guitarer, så jeg gik i gang med den. Det er blevet ok. Der er ingen trushrod, så detvar lidt på gefyl. De gamle bånd var upolerede messing bånd, og det var slemt. stemmeskruerne var også så slemme, at de ikke kunne bruges. De er nu skiftet, og så en P90. Den har kort mensur og har fået forholdsvis tykke strenge, i forhold til hvad jeg plejer(0.13) Akustisk lyder den meget fladt, lidt en blanding mellem en dobro og en guitar (boing) :D jeg tror den er født til sigøjnerstrenge, som mange ældre europæiske guitarer er. Men den er god til noget Howlin Wolf, Black keys og andet skrammel.

vh

Søren

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af Smittefar »

Den ser sgu godt nok sej ud - Det kunne være cool at høre et lydklip også - kan den holde stemningen?
Modded guitars were crap right out of the factory

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering ag P90

Indlæg af shm »

[quote="Smittefar"]Den ser sgu godt nok sej ud - Det kunne være cool at høre et lydklip også - kan den holde stemningen?[/quote]

Den stemmer faktisk ret godt. jeg skulle lige have justeret broen, så den intonerede så godt, som det kan lade sig gøre. jeg ville gerne forsøge mig med et klip, men er sgu ikke inde i sagerne med at gemme og ligge ind osv. Men den lyder fedt, til det den er tænkt til. Vi taler jo råt og skramlet :D jeg kan kun anbefale folk, der kunne være interesseret i, at forsøge sig med en gammel, lille akustisk med en pu i. Jeg har også en gammel Høfner akustisk, som jeg købte på loppemarked for 150, som nu er sat strat pu i, den lyder svine fedt......

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering af P90

Indlæg af shm »

Nu har jeg brugt min skrammelcaster et stykke tid, men den støjer som ind i helvede!!!!!!! Det vil sige, der er en del brum. Hvis jeg laver forbindelse fra pickuplåget på P90eren til trapezen aftager det væsenligt. Kan nogen komme med et bud på, om det er fordi loddegeniet har lavet en bøf, eller den bare er glad for noget stel mellem PU og trapez :-)

På forhånd tak!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering af P90

Indlæg af Sasha »

Ups! Den må jeg vist næsten tage på min kappe: Der skal selvfølgelig også være en forbindelse mellem stolen og stel. Så det er ikke dig, der har nosset i den! Jeg vil foreslå dig at lave en ledning mellem stolen og så det fælles stelpunkt på bagsiden af volumepotmeteret.

Og hvis du alligevel skal i gang, ville der måske også være en vis idé i at bruge et stykke skærmet ledning mellem volumepotmeteret og udgangsbøsningen, sådan at stelforbindelsen udgøres af skærmen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering af P90

Indlæg af shm »

Det hjalp meget! Tak igen!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Montering af P90

Indlæg af Sasha »

Åh, jeg be´r... :-)

Satte du også det skærmede stykke ledning i?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen