Pedalboard hjælp?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Pedalboard hjælp?

Indlæg af kasperploug »

Hey! Er der nogen derude der har lyst til at kigge nærmere på mit pedalboard og finde den optimale signalkæde? Er villig til at tage til Sjælland med en kasse øl/god vin hvis nogle har lyst til at undervise mig lidt i det :) Også bare for hyggens skyld :D

Mvh. Kasper.
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Søren »

Er det ikke nemmere at tage et billede, og så blive guidet igennem hjemmesiden her?

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Runem »

Skal da gerne være behjælpelig, men et billede og dit eget idegrundlag for boardet kunne også gøre det muligt at komme med et bud herinde jo

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Sasha »

Hvorfor ikke bare bruge dine egne ører til at bestemme, hvilken rækkefølge, der fungerer bedst? Det er jo da dem, som i det lange løb skal trækkes med resultatet. Så kan det jo egentlig være ligegyldigt, hvad alle andre synes, er "den rigtige løsning"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af kasperploug »

True, tænker bare det kunne være hyggeligt :D Jeg savner nok bare Gathering :/

Jeg smider et billede op i løbet af weekenden! Jeg har bare for mange pedaler til at sætte mig ned og gennemgå nærmest hver kombination :O
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af kasperploug »

Her er så boardet! Er igang med at finde en dårlig forbindelse et eller andet sted, så nu står det klar til at rode rundt med.. Nederst i billedet står en Divine Audio Fuzz og en dobbelt buffer, som jeg gerne vil have på boardet!

Billede

Signalvejen pt. er:
Guitar --> Line 6 Relay G30 --> TC PolyTune --> Morley George Lynch Wah --> EHX POG2 --> OCD v.4 --> Twin Boost --> Boss FV-500H (høj impedans) --> TC Nova Delay --> Boss RE-20 Space Echo --> TC Nova Modulator --> Amp

Det bliver fodret af 2 Fuel Tanks, og er samlet med hovedsageligt George L og en smule Switchcraft+Mogami.
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Stevi »

[quote="kasperploug"]Her er så boardet! Er igang med at finde en dårlig forbindelse et eller andet sted, så nu står det klar til at rode rundt med.. Nederst i billedet står en Divine Audio Fuzz og en dobbelt buffer, som jeg gerne vil have på boardet!

Billede

Signalvejen pt. er:
Guitar --> Line 6 Relay G30 --> TC PolyTune --> Morley George Lynch Wah --> EHX POG2 --> OCD v.4 --> Twin Boost --> Boss FV-500H (høj impedans) --> TC Nova Delay --> Boss RE-20 Space Echo --> TC Nova Modulator --> Amp

Det bliver fodret af 2 Fuel Tanks, og er samlet med hovedsageligt George L og en smule Switchcraft+Mogami.[/quote]
Hej Kasper

Med forlov, så har jeg et par kommentarer på ting jeg ikke finder helt optimale.

-Du har din FV-500H efter Twin Boosten, som har en buffer i sig. I den position ville en FV-500L sandsynligvis gøre sig bedre.

-RE-20'eren er kendt for at ændre på tonen når effekten er slukket, på samme måde som den originale Space Echo gør det. Om man kan lide denne ændring er en smagssag, men man skal lige være opmærksom på det.

-Jeg synes ikke at T-Rex Fueltank er en god PSU, slet ikke til så mange pedaler, da den ikke har isolerede outputs. Jeg ville langt foretrække en Voodoo Lab PP2 el. lign. Jeg har selv en BBE SupaCharger, som er skamløst planket fra en PP2. Den har jeg aldrig oplevet støj med.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Odgaard »

Nu så jeg lige en Orange footswitch. De er jo dejligt store og primært fyldt med luft. Hvis du har problemer med at få plads til alle pedalerne, kan du bygge dig en lige så fint fungerende kanalomskifter i sådan en kasse her:
Billede
fra Musikding.de

Jeg har gjort noget lignende for at spare plads på boardet (havde også en Orange footswitch).

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Sasha »

[quote="Stevi"]

-Du har din FV-500H efter Twin Boosten, som har en buffer i sig. I den position ville en FV-500L sandsynligvis gøre sig bedre.[/quote]

Det kommer da vist en hel del an på, hvad der kommer efter volumepedalen..?


[quote="Stevi"]
-RE-20'eren er kendt for at ændre på tonen når effekten er slukket, på samme måde som den originale Space Echo gør det. Om man kan lide denne ændring er en smagssag, men man skal lige være opmærksom på det.
[/quote]

Mon ikke også dette er voldsomt afhængigt af, hvilken impedans det signal, som man fodrer den med, har? I don´t know. Men jeg kunne godt forestille mig det, hvis den ligner originalen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Stevi »

[quote="Sasha"][quote="Stevi"]

-Du har din FV-500H efter Twin Boosten, som har en buffer i sig. I den position ville en FV-500L sandsynligvis gøre sig bedre.[/quote]

Det kommer da vist en hel del an på, hvad der kommer efter volumepedalen..?[/quote]
Jeg skrev også sandsynligvis. Men det er vel i sagens natur et lavimpedant signal der kommer ud af T-Rex-boosten, som jo så må passe til en FV-500L?
[quote="Sasha"]
[quote="Stevi"]
-RE-20'eren er kendt for at ændre på tonen når effekten er slukket, på samme måde som den originale Space Echo gør det. Om man kan lide denne ændring er en smagssag, men man skal lige være opmærksom på det.
[/quote]
Mon ikke også dette er voldsomt afhængigt af, hvilken impedans det signal, som man fodrer den med, har? I don´t know. Men jeg kunne godt forestille mig det, hvis den ligner originalen.[/quote]
Det jeg mente, var at Boss har genskabt RE-201 så godt, at signalet går gennem input volume-kontrollen, selv når effekten er deaktiveret.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Sasha »

Joh, men du kan sagtens fodre en højimpedant volumepedal med et lavimpedant signal uden problemer. Problemet ligger på volumepedalens udgangsside, hvor udgangsimpedansen på en højimpedant volumepedal typisk vil fise op og ned mellem 0 og så 250 eller 500 kiloohm med nøjagtigt de samme problemer med diskanttab til følge, som vi kender det fra guitarens volumeknap. Dette skyldes, at den høje udgangsimpedans i forbindelse med det efterfølgende kabels kapacitet mellem inderleder og skærm danner et lavpas-filter (som i princippet er magen til tonekontrollen i din guitar). Men hvis man nu kun har 20 cm. kabel hen til den efterfølgende pedal i rækken med en buffer i, er det nu vist meget minimalt, hvad man vil opleve af diskanttab på dén konto. Det er noget andet, hvis volumepedalen sidder allersidst og efterfølges af f.eks. 6 meter kabel.

Men du har til gengæld ret i, at RE-20´eren godt kunne lyde lidt mistænkelig. Men igen: Et højimpedant signal vil her være langt mere følsomt end et lavimpedant. Helt idéelt er det nu næppe...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af itsaysvuff »

Sasha: Jeg bliver nødt til at spørge ind til det med volumepedaler.. Jeg har altid læst at det vigtigste ved en volumepedal er at der er en buffer foran..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Sasha »

Nå, jamen jeg skal vel ikke stå til ansvar for, hvad du har læst..? :-)

Det kommer jo igen helt an på hvordan og hvorledes:

Hvis der er tale om en lavimpedant volumepedal (en "L" type) SKAL du have en buffer foran. Ellers bliver der godt nok både diskant- og signaltab, så det vil noget, da en passiv pickup ikke kan drive en lavimpedant volumepedal direkte. Til gengæld har du fordelen ved et lavimpedant udgangssignal (der dog stadig varierer mellem "0" og "ikke så høj" ).

En højimpedant volumepedal med f.eks. et 250 K-potmeter i kan godt drives direkte. Men der er immervæk stadig et stykke fra de 250 kiloohm til de 1000 kiloohm, som udgør indgangsimpedansen på de fleste forstærkere. Og denne forskel påvirker især diskantgengivelsen hos en passiv pickup. Så du vil typisk miste en anelse top ved at plugge direkte i en højimpedant volumepedal. Så også her er en buffer på volumepedalens indgangsside en god idé. Men som beskrevet ovenfor, vil jeg nu mene, at problemet med, at volumepedalens udgangsimpedans fiser op og ned mellem "0" og "meget høj", er et større problem.

Så i praksis vil det nok sige, at man skal have sin volumepedal "hegnet ind" med buffere på begge sider. Eller alternativt: Lad være med at bruge dén slags skrammel, som er et notorisk problembarn i enhver effektkæde, der skaber flere problemer, end den løser...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af itsaysvuff »

Okay.. Det er en god forklaring.. Jeg spørger fordi jeg nemlig lige har købt en Goodrich 120 volume pedal.. Det er kram, men jeg aner ikke om den er lavimpedant eller højimpedant.. Jeg ved bare den er passiv.. Ved du det?

Og hvad mener du med at den fiser fra 0 til meget høj - du mener når den er lukket og åben?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Sasha »

Det er en højimpedant. Jeg mener, at den har et 500 K potmeter.

Og hvis du med åben og lukket hentyder til, om den er indstillet til enten minimum eller maksimum volume, så ja.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af itsaysvuff »

Ja, det er det jeg mener.. Men hvis nu jeg kun skal bruge volumepedalen efter forvrængere og før de våde effekter til at lave sweeps, ikke for at indstille volume og forvrængning - det kan jeg gøre på volumen på guitaren, er det så nødvendigt med en buffer efter volumepedalen?

Selvfølgelig er der intet der er nødvendigt, men du forstår..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Sasha »

Det kommer jo helt an på, hvordan de omkringliggende pedaler og deres respektive bypass-funktioner er lavet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af itsaysvuff »

Jamen altså jeg regner med at prøve at sætte en buffer før volumepedalen, men efter er der så en diamond tremolo, memory man og reverbmate reverb..

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af kasperploug »

Cool, tak for svarene! Jeg prøver at smide bufferen ind både før og efter volumepedalen bare for at høre forskellen :) Desuden har jeg set mig frem til at de to Nova-pedaler har en udgangsimpedans på 1 MOhm, men der står dette om Boss'en:
-Input Impedance 1 M½
-Output Impedance 1 k½
-Recommended Load Impedance 10 k½ more

Og til Nova Delay'en står der:
Impedance Balanced / Unbalanced: 40 Ohm

Er det noget jeg skal bide mærke i?
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard hjælp?

Indlæg af Stevi »

[quote="kasperploug"]Cool, tak for svarene! Jeg prøver at smide bufferen ind både før og efter volumepedalen bare for at høre forskellen :) Desuden har jeg set mig frem til at de to Nova-pedaler har en udgangsimpedans på 1 MOhm, men der står dette om Boss'en:
-Input Impedance 1 M½
-Output Impedance 1 k½
-Recommended Load Impedance 10 k½ more

Og til Nova Delay'en står der:
Impedance Balanced / Unbalanced: 40 Ohm

Er det noget jeg skal bide mærke i?[/quote]
Umiddelbart er 'problemet' med Boss'en ikke dens impedans, men mere det faktum at signalet stadig påvirkes af pedalen når denne er slukket, dvs. at input volume stadig har en effekt selvom delayen er bypassed. Om det er fedt ved jeg ikke, men jeg har hørt en RE-20 engang, hvor man kunne høre LFO'en mens effekten var bypassed...
See you in heaven if you make the list

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen