Fejlsøgning i Marshall 8100

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fejlsøgning i Marshall 8100

Indlæg af SyreCorp »

Min "lækre" valvestate hyler. Hvorfor?

Clues: Guitar direkte i forstærker, ingen problem. Tilsætter man et stk pedalboard begynder det - udelader man effekterne mellem guitar og forstærker gør det ikke. Tænder man GE-7'erne i effektloopet bliver det slemt. At skrue op/ned for guitar har ingen effekt.

Originalrøret er skiftet med alle forhåndenværende uden nævneværdig effekt (- heller ikke på lyden som sådan... Hvad fanden laver det enlige forforstærkerrør i det hele taget?)

Har osse prøvet Store Kabelbyttefest uden resultat.

Og - problemet eksisterer selvfølgelig ikke på min "rigtige" forstærker, selvom den får væsentligt mere at leve af.

Bud?
Less is more, but more is way way more.[/size]

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning i Marshall 8100

Indlæg af Sasha »

Har den altid gjort det, eller er det noget, den er begyndt på for nyligt?

Har du prøvet med en anden guitar?

Røret bruges i forforstærkeren, hvor det forvrænger lyden. Men det er så tilpas "pakket ind" i alverdens transistor/operationsforstærker-baseret kredsløb, at de finere nuancer mellem forskellige rør næppe får mange chancer for at skinne igennem.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning i Marshall 8100

Indlæg af SyreCorp »

Ehm... Den har stået "på lager", såeh...

Anden guitar forsøgt, ja. Dårligere lyd, ellers ingen forskel.

Finere nuancer? Jeg ku ikke høre forskel på et Audio Classic (godt brugt og fra 1992) og et 2 år gammelt JJ - Kunne lige høre forskel da jeg satte et EEC 82 i...
Less is more, but more is way way more.[/size]

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning i Marshall 8100

Indlæg af Morten_Lyse »

Nej, det er vist også dét der menes..?

At tingene i sådan en Valvestate er så "fucked up" af alverdens teknik, at "det der rigtig fede" som rør kan, overhovedet ikke gør nogen forskel længere. - Som du også selv konkluderer. Om vi monterer et rør der forstærker 100 gange (ECC83/12AX7) eller et der forstærker 17 (ECC82,) samt med ganske andre elektriske egenskaber gør kun liige netop en hørbar forskel.

Ang. selve problemet synes jeg, det kunne lyde som om, et eller andet i forstærkeren har mistet sin reference, eller sagt på dansk, en dårlig forbindelse til noget stel-halløj. Selvom det er svært at sige pr. internet.

Mvh;
Morten Lyse

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning i Marshall 8100

Indlæg af SyreCorp »

Hmm... et hurtigt kig ind afslører, at jeg ikke boldly goes where no man has gone before. Der er pillet, og det er ikke alle de nye lodninger der ser pæne ud. Og der er et par komponenter der ikke føles som om de sidder rigtig fast. Og jeg undres over en ledning fra footswitchjacket til kanalskifterknappen der ser malplaceret ud.

Men der er håb endnu :D Bukker og takker for indspark.
Less is more, but more is way way more.[/size]

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning i Marshall 8100

Indlæg af SyreCorp »

Nå, andre ude i den vide verden har osse den fjollede ledning på tværs af printpladen - det er i designet :-D
Less is more, but more is way way more.[/size]

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning i Marshall 8100

Indlæg af SyreCorp »

Nå... det er så ikke så meget en fejl som et lækkert lille ground loop. Øv bøv. Det sjove er, at min Ampeg er ligeglad.
Less is more, but more is way way more.[/size]

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning i Marshall 8100

Indlæg af Morten_Lyse »

Njoh, men groundloops er vel ikke noget der opstår spontant i en forstærker..? - Eller er det i hele dit setup du har sådan en svend..?

Mvh;
Morten Lyse

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning i Marshall 8100

Indlæg af SyreCorp »

Jeg fodrer alle pedaler fra den samme Dinosaur strømforsyning - kloge hoveder siger det er skidt, og mine tests ser ud til at bekræfte dette.
Less is more, but more is way way more.[/size]

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning i Marshall 8100

Indlæg af Morten_Lyse »

Ååh, på den måde..

Ja brumsløjfer er noget mærkeligt noget. Nogen spiller med dem hele livet, oplever aldrig problemer og argumenterer derfor lystigt for, at det absolut ikke er noget man skal bryde sit hoved med.

Men de KAN give sig til kende ved aldeles mystiske støjfænomener som kan være et sandt mareridt at komme til bunds i. - Af samme grund bør man bare styre udenom at lave dem..

Mvh;
Morten Lyse

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning i Marshall 8100

Indlæg af SyreCorp »

Tjah - jeg kigger mig om efter en ny strømkilde til effekterne før forforstærkeren - indtil da kører jeg det hele i loopet. Herhjemme. Marshall'en er alligevel kun for sjov. Ampeg'en er ligeglad, og det er den der tæller. :-D

Men bukker og takker for opmærksomhed og input.
Less is more, but more is way way more.[/size]

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen