Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Loomer »

Hej alle.

Her sidste weekend anskaffede jeg mig et Randall RH100G2 stack. Det er faktisk noget af det fedeste jeg har prøvet længe.
Det er jeg svært glad for.

Det er så nu, at i alle får en kollektiv aneurysme og siger at jeg ikke forstår en skid.

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Runem »

[quote="Loomer"]Hej alle.

Her sidste weekend anskaffede jeg mig et Randall RH100G2 stack. Det er faktisk noget af det fedeste jeg har prøvet længe.
Det er jeg svært glad for.

Det er så nu, at i alle får en kollektiv aneurysme og siger at jeg ikke forstår en skid.[/quote]

We don't

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af AnotherDan »

Har du mulighed for at komme med lyd?
Jeg har også en "æld"-gammel Peavey transistor i kælderen, den lyder ikke fantastisk, men den kan altså en ting helt rigtigt, som om den er mega aggresiv på en underlig måde der er fedt når man spiller med godt med gain...
Bah

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Anonym »

Ja - problemet med digital emulering er jo, at den aldrig rigtigt kan ramme den kantede, lidt harske tone fra transistorer. Men jeg tro at i løbet af få år, at algoritmerne og processorhastigheden er blevet så gode, at det vil blive muligt.

Indtil da må vi klarer os med "the real deal".

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Morten M »

Godt du er glad for din nye stack. Men synes du lyder fantastisk gennem en rectifier.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten M"] Men synes du lyder fantastisk gennem en rectifier.[/quote]

Jamen, sådan én lyder jo også som en halvsløj transistorforstærker. Så det hænger jo meget godt sammen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Loomer »

[quote="Sasha"][quote="Morten M"] Men synes du lyder fantastisk gennem en rectifier.[/quote]

Jamen, sådan én lyder jo også som en halvsløj transistorforstærker. Så det hænger jo meget godt sammen...[/quote]

Billede

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Smittefar »

Jeg overvejer at lukke tråden grundet blasfemi :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Loomer »

Hehehe, jeg forstår det skam godt, Kristian :D

Jeg er bare lidt tosset med de afsindigt hidsige distortion-toner jeg kan få ud af min Randall. Ligeledes ville jeg jo også slå ihjel for at eje en Ampeg VH140C, som bl.a. Misery Index bruger med stor flid.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Sasha »

[quote="Loomer"][quote="Sasha"][quote="Morten M"] Men synes du lyder fantastisk gennem en rectifier.[/quote]

Jamen, sådan én lyder jo også som en halvsløj transistorforstærker. Så det hænger jo meget godt sammen...[/quote]

Billede[/quote]

Nu er jeg jo stor fan af de to herrer! Og jeg synes så absolut, at trådens emne lægger op til at køre dem i stilling :-)

Men min tidligere påstand er faktisk tættere på sandheden, end man måske lige skulle tro, hvis man måler lidt på, hvad de to typer forstærkere rent faktisk spytter ud (ihvertfald ved typisk anvendte indstillinger).
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Loomer »

Så vidt jeg husker, så er den der ensretter-dingenot i en Recto da også nogenlunde det samme som bruges i en transistor, er det ikke? Jeg kan sgu ikke huske det.

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Kimling »

[quote="Loomer"]Hehehe, jeg forstår det skam godt, Kristian :D

Jeg er bare lidt tosset med de afsindigt hidsige distortion-toner jeg kan få ud af min Randall. Ligeledes ville jeg jo også slå ihjel for at eje en Ampeg VH140C, som bl.a. Misery Index bruger med stor flid.[/quote]

Ah, det er sådan de gør det!
Synes faktisk også, at de har ret fed lyd
Create a sense of purpose around which you base your faith

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Loomer »

Netop. Misery Index' guitarlyd er så forbandet kontant og knastør. Den passer perfekt til den slags musik!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Sasha »

[quote="Loomer"]Så vidt jeg husker, så er den der ensretter-dingenot i en Recto da også nogenlunde det samme som bruges i en transistor, er det ikke? Jeg kan sgu ikke huske det.[/quote]

- Et ensretter-rør..?

- Øøøh, nej! Jeg har endnu til gode at se en transistorforstærker med rør-ensretning. At man så kan undre sig lidt over, hvad Mesas idé - altså udover det indlysende markedsføringstrick i en tid, da stort set ingen lavede forstærkere med rør-ensretning - har været med at lave rørensretning i en forstærker, som virker stilet imod et publikum, der nok ville være de sidste til at værdsætte et ensretterrørs fortræffeligheder (gad vide, om ikke også de fleste metalhoveder bruger deres Mesa Rectifiers indstillet til diode-ensretning istedet for rør-ensretning for at opnå den mest muligt "faste" gengivelse? ), får svæve i det uvisse...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Loomer »

Ja, diode-ensretteren, det var den jeg tænkte på. Den er jeg også rimeligt sikker på de fleste metallere bruger, men jeg ved det sgu ikke. Jeg har kun prøvet at få sådan en slambert til at lyde fornuftigt en gang ud af de utallige gange jeg er blevet parkeret foran én. Dybt, dybt overvurderet forstærker i mine ører.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Sasha »

Nu findes en diode-ensretter jo også i hovedparten af rørforstærkere. Så det er ikke dét, der får en Rectifier til at lyde som en transistor-forstærker eller unik på anden måde...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Loomer »

Oh well, de tekniske detaljer er jeg som du nok har gættet, langtfra nogen ekspert i. Jeg synes bare ikke de lyder godt nok til at retfærdiggøre det vanvittige price tag, slut prut :D

GuitarMikkel
Himmelhund
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af GuitarMikkel »

Synes faktisk at mit Randall KH 120, Metallica wannabe stack, lyder meget fedt til klassisk rock med den rette dist pedal i clean mode :)

GuitarMikkel
Himmelhund
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af GuitarMikkel »

Kom lige til at tænke på denne transistor amp, fra 80'erne <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.youtube.com/results?search_q ... s?search_q ... hall+lead+</a><!-- m -->

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden hvori vi hylder Transistor-amps.

Indlæg af Loomer »

[quote="GuitarMikkel"]Synes faktisk at mit Randall KH 120, Metallica wannabe stack, lyder meget fedt til klassisk rock med den rette dist pedal i clean mode :) [/quote]

Det er jeg heller ikke i tvivl om. Jeg er af den overbevisning, at alt kan kringles rundt til at lyde i det mindste hæderligt hvis man bruger tingene lidt kreativt.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen