Rørkursus for fatsvage?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af SyreCorp »

Jeg har lige skiftet fra EL34 til 6550 - et hurtigt eksperiment - men når jeg nu bagefter prøver at finde ud af hvad jeg har fået i, bliver jeg forvirret (jeg var blond som ung, tilgiv mig)

Der er 6550, 6550B og 6550WE derude... Hvad er forskellen?
Less is more, but more is way way more.[/size]

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg siger det lige som jeg tænker det.

Hvis du ikke ved hvad du har fat i, skal du ikke gå og rode med den slags.

Jeg har netop lavet en restaurering af en Marshall 30th. anniversary beregnet til 5881 rør, hvor en frisk fyr uden videre havde monteret et sæt EL34. Der er sku egentlig mange ting der brænder af på dén konto. Også selvom der er lyd på umiddelbart.

Hvis der ikke var forskel på EL34 (ca=6CA7) og 6550 (ca=KT88) hed de jo nok ikke noget forskelligt, vel..? Så lad nu din EL34 amp køre med de rør den er beregnet til, eller alliér dig med en, der kan udføre de nødvendige ændringer så du ikke får noget brændt af.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af Morten_Lyse »

Og for lige at uddybe.

Fra EL34's datablad kan vi læse at vi ved 250VDC på anoden, 265VDC på skærmgitteret og -13,5VDC på styregitter kan forvente at trække 100mA på anoden.


Fra EL34's datablad kan vi læse at vi ved 250VDC på anoden, 250VDC på skærmgitteret og -14VDC på styregitter kan forvente at trække 140mA på anoden.

Det betyder, at monterer vi 6550 i et kredsløb der er beregnet til EL34 uden at tilpasse driftsforholdene vil vi øge belastningen på forstærkerens strømforsyning og udgangstransformater med i hvert fald 40%

Mvh;
Morten Lyse

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af SyreCorp »

Mange tak for din omtanke.

Der er tale om en Ampeg VL-1002, og den er beregnet til at køre med enten EL34 eller 6550 - der er en lille omskifter bagpå. Og således er driftsforholdene tilpasset. Bevares, en biasjustering skader vist ikke, men den kan køre uden.
Less is more, but more is way way more.[/size]

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af Morten_Lyse »

Ja ok, på den måde. Så burde der jo være taget højde for de ting; måske sker der også et skift i bias'en..? - Men jeg ved det ikke. Man bør dog stadigt få kontrolleret bias'en når man skifter rundt. Rørene er ikke det eneste der kan tage skade ved det.

Men ellers tror jeg ikke forskellene i 6550's modelbetegnelser siger ret meget. Jeg kan ikke finde andet, end én version. Modsat 6L6, der er et helt anderledes rør end 6L6C som er dét rør, vi oftest beskæftiger os med fra den familie..

Mvh;
Morten Lyse

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af SyreCorp »

Lee Jackson (designeren) skriver et sted: "The bias voltage generally are -42 to -44 for EL34's and -52 to -55 for 6550's." Så mon ikke der er taget højde for det?

Jeg takker - igen - for omtanke, bekymring og svar.
Less is more, but more is way way more.[/size]

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af Sasha »

[quote="SyreCorp"]Lee Jackson (designeren) skriver et sted: "The bias voltage generally are -42 to -44 for EL34's and -52 to -55 for 6550's." Så mon ikke der er taget højde for det?

[/quote]

Tjah, tjøh...

Hvad nu hvis dine rør ikke er "generally"...??? Det ved du jo sådan set ikke uden at have tjekket det...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af SyreCorp »

Jamen det har du da ret i - osse derfor den står hos den professionelle nu og får nusset bias.
Less is more, but more is way way more.[/size]

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af SyreCorp »

Hmmm... resultatet af et professionelt bias-nus er så dårlig lyd og to orange rør...? Jeg tror jeg er mere til gør-det-selv så.
Less is more, but more is way way more.[/size]

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af Sasha »

Det lyder umiddelbart ikke særligt professionelt udført...

Tør man spørge, hvilken "prof", der har afstedkommet alle disse dårligdomme?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af SyreCorp »

Det tør du godt, men jeg vil give den rare mand en chance for at bortforklare inden jeg skælder ud i offentlighed.
Less is more, but more is way way more.[/size]

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af Sasha »

Jo-jo, fair nok.

Glæder mig dog til at høre denne "bortforklaring"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]Modsat 6L6, der er et helt anderledes rør end 6L6C som er dét rør, vi oftest beskæftiger os med fra den familie..
[/quote]

Arh, hvis vi skal være pernitne, så er der vel ret beset tale om et 6L6GC..?

Så vidt jeg er orienteret, dækkede betegnelsen "6L6C" på et tidspunkt over nogle kinesisk producerede, 19 watts undskyldninger for et 6L6-rør med "coke bottle" kolber, som bl.a. Groove Tubes og Mesa excellerede i. Jeg håber ikke, at det er dét 6L6-rør, som de fleste oftest beskæftiger sig med...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af SyreCorp »

Hmmm... Så er Baby hjemme igen. Forklaringen var 1) at der var en løs forbindelse der var blevet overset i i 1. service og 2) rørene var justeret lige en tand for hot... Bl.a. fordi han havde stillet den lille switch bagpå tilbage på EL34 - helt bevidst - inden han justerede bias. Jeg er sådan lidt... "Hvorfor fanden da det?" Hvis jeg skiftede rør selv, f.eks tilbage til EL34 ville jeg jo være fucked...?

Som en lille bonus sad en af dioderne skævt da jeg fik den tilbage. Så jeg skilte den ad for at rette det, og opdagede derved at det er lykkedes ham at knække guide-tappen af det ene rør...

Jeg søger anden hjælp næste gang.
Less is more, but more is way way more.[/size]

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørkursus for fatsvage?

Indlæg af Sasha »

Én ting er alle de andre eksempler på klamphuggeri. Men de beskrevne symptomer skyldes ikke, at "rørene var justeret lige en tand for hot". Vi taler om hele tandsæt her..!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen