Pickup's til Les Paul

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Pickup's til Les Paul

Indlæg af Asser »

Hej alle!

Jeg har en Gibson Les Paul R8 udstyret med et par Burstbuckers. Jeg er blevet ret hooked på, at få skiftet de her Burstbuckers ud, da jeg simpelthen synes, at de er for hidsige til min smag. Halspickup'en lyder anmassende og mudret, som om at den buldrer på en ikke særlig charmerende måde. Bropickup'en lyder lidt som at få nåle stukket i ørene (overdrivelse fremmer selvfølgelig forståelsen ;-)). Den er mere bidende end den er syngende. Det er lidt sådan, at jeg på nuværende tidspunkt nærmest "frygter" at spille med ren lyd med LP'en hehe.
Jeg er ikke specielt god til at beskrive lyd med ord, men jeg håber, I kan høre det for jer.
Dét jeg søger, er nogle pickup's, som har knap så meget output, en "flottere" tone, en blød og afrundet top, ikke så meget træls mellemtone og en, igen, blød og ikke for anmassende bund. De skal primært bruges til rock, og det der er hårdere. Alt lige fra Stones til Mastodon. Så det er lidt vanskeligt for mig at sige: "Dén lyd er mit mål".

Jeg har læst en masse omkring andre pickup's i håb om, at kunne finde frem til nogle, som ville ramme min smag, men jeg er stadig noget på herrens mark.
Bare Knuckle-pickup's bliver jo hypet i stor stil, og ud fra hvad jeg kan læse om dem, så kunne det umiddelbart være her, jeg skal lede. Både The Mule, Riff Raff, VH II og Rebel Yell synes, jeg ser spædende ud.
Seymour Duncan ser også ud til at blive fremhævet for bl.a. kombinationen af en JB ved bro'en og en Jazz ved halsen. Også Antiquities lyder til at have noget at byde på.
Hvad med Gibson's Classic 57 pickup's?
Har I nogle erfaringer, I vil dele? Er der andre, som skal indgå i overvejelserne?

På forhånd tusind tak!

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af thomasrytter »

Jeg har personligt gode erfaringer med Antiquities.

Hvilken forstærker spiller du over?

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Anonym »

Hvis man ikke kan lide "træls mellemtone" er en JB nok ikke noget, man skal kaste sig ud i.

Det er nok pickupper bygget over PAF-recepten, der kommer tættest på, det du ønsker. Selvom en "blød og ikke for anmassende bund" nok slet ikke er opnåelig med konventionelle våben i en Les Paul. :)

Jeg ville nok checke en DiMarzio PAF Pro ud til stolpositionen. Og evt. kombinere den med en DiMarzio PAF Joe ... lad dig ikke snyde af signatur-hejset her. Det er en super vellydende halspickup.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Morten M »

Har gode erfaringer m Antiquities, SD 59, '57 classics og Rio Grande Texas/BBQ, alle monteret i Flying V's. Lyder af vintage på hver deres måde.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Asser »

Tak for budene indtil videre :-)

@thomasrytter: Hvordan vil du beskrive de Antiquities?
Jeg spiller over en Diezel VH4 top.

@SustainerPlayer: Hehe, jeg må sige, at jeg til hver en tid vil foretrække en single-coil pickup, når jeg spiller rent, for netop at komme væk fra den "for anmassende bund" i en humbucker. Jeg leder nok efter et par pickup's, som dog alligevel trækker i den "rigtige" retning også mht. ren lyd :-)
Dine bud er noteret. Jeg har faktisk ikke tænkt over DiMarzio. Det var ikke de første, jeg ville tænke på sammen med en Gibson. Jeg kædede dem nok nærmere sammen med Ibanez. Men de skal da også med i overvejelserne.

@Morten M: De Rio Grande ser ganske spændende ud. Vil du fortælle lidt nærmere om dine erfaringer med dem?

Dale
Smoke On The Water
Indlæg: 80
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Dale »

Nu skal du lige huske at Dimarzio spænder meget bredere end deres "Ibanez" humbuckere og HS-3 til Strat. De har lavet en del vintagelydende pickupper, for eksempel mine Twang Kings.
Jeg tror det er svært at få det bedste fra begge verdener i en LP, det er aldrig lykkedes mig i hvert fald. Jeg ville nok foretrække mini-hums eller p90'ere til den rene lyd. Faktisk ville jeg også foretrække dem til det meste andet på en LP, men det er jo ikke rigtig det du beskriver som dit lydidéal. Skal jeg endelig give mit bud på et par lækre humbuckers, så må jeg nok sige Seymour Duncan 59. De virker bare.
When You see W. C. Fields.

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Peter C »

Jeg har lige proppet et sæt Black Dogs i min mahogni strat, og de lyder skisme godt.

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Asser »

Det er klart, at man ikke får det bedste fra begge verdener mht. single-coil og humbuckers. Men mine Burstbuckers er lidt for meget, end hvad godt er. "Slank" er måske egentlig et rimelig præcist ord, hvis der skal sættes ord, på det jeg søger. Dog stadig med fylde og "lækkerhed" :-)

Bare lige for god ordens skyld, så er den Seymour Duncan 59, denne her, ikke? : http://www.seymourduncan.com/products/e ... el_sh1_an/
(Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at linke direkte til et andet websted, sorry :lol: )

Den Black Dog har jeg også haft et godt øje til. I det hele taget har jeg et godt øje til de Bare Knuckles.
Det er dælme noget af en jungle!
:-)

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af thomasrytter »

Junglen bliver jo ikke mindre uoverskuelig af, at den samme humbucker lyder forskelligt i to guitarer.
Jeg oplevede personligt en mere åben, varm og dynamisk "vintage tone" da jeg skiftede til Antiquities på min SG i sin tid. Syntes, at de følte mere "musikalske" end de oprindelige pickupper, der var mere hotte og "hidsige"...

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af FunkyValle »

Jeg har et sæt Seymour Duncan SH-1 i min Epiphone Les Paul og dem er jeg meget tilfredse med.
De er klare, åbne og passende vintage til min smag. De skulle efter sigende være lavet til at gengive lyden af Gibsons klassiske 57 PUs og efter min mening er det lykkedes ganske godt. Det var derfor, jeg købte dem og jeg blev ikke skuffet.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Muppet
Himmelhund
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Muppet »

Jeg har en DiMarzio Tone Zone (b) og PAF Pro (n) i min Gibson LP. Det fungerer super godt, især PAF'en er lækker - meget dynamisk tone. Tone Zonen er blevet en smule for kraftig til min smag, så den ryger nok til fordel for en PAF.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes Gibsons 57 Classics (evt. med + versionen ved bridge) lyder som det rigtige valg for dig - jeg er ikke nogen stor pickupkender, men de Les Pauls jeg har hørt med disse pickupper i har netop en mere slank og elegant ren lyd, end de burstbucker pros, der sidder i min egen Les Paul.

Nu skal jeg indrømme, at det hører til sjældenhederne, at jeg spiller med ren lyd på min Les Paul, men jeg må sige, at jeg ikke kunne finde på at skifte Burstbuckerne i min Les Paul (jeg har ellers haft et par SD APH-1 (slash pickupperne) liggende i skuffen i evigheder) - Jeg er helt enig i, at Burstbuckerne ikke har verdens fedeste lyd, når man sidder og lytter på dem alene med ren lyd, men i bandsammenhæng synes jeg godt nok de fungerer til UG med kryds og slange. Bridge pickuppen brøler på den måde, der bare tiltvinger sig opmærksomhed i mixet, og neckpickuppen synger på den måde, jeg rigtig godt kan lide.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Morten M »

Jeg har tit brug for klar uforvrænget pigtråd lyd.
Fandt ud af der er Texas/BBQ i neck/bridge i split head Flying V fra Robin Guitars, som er godt håndværk. Fik en deal på et sæt på vintage 2010 (og blev rimeligt pissed off, da der ingen var at få i år). Det blev monteret i Epi '58 V. Første indtryk var, især BBQ lød som '57 classics i Reverse V - samme åbenhed/gennemsigtighed med bedre bund. Min drummer er instrumentbygger:"Den kan jeg godt li', - den lyder frækt!". Texas er mere klassisk neutral PAF.
Havde et sæt SH-1/SH-6 i swamp ash Explorer. Det lød alt for mørkt (i 84 RI V lyder SH-1 fremragende!). Så ud med sættet fra Epi'en over i Explorer: Åben planket lyd med masser af hegn.
Det er mit indtryk, at Texas/BBQ arbejder godt sammen med det træ de er monteret i.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten M"]
Det er mit indtryk, at Texas/BBQ arbejder godt sammen med det træ de er monteret i.[/quote]

- Øøøhhh..???
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Stevi »

Jeg må lige indskyde at du, inden du smider alt for mange penge efter nogle nye pickupper, må prøve at lave din wiring om.
Jeg havde en Bonamassa LP med BB2/3, og ligesom du syntes jeg at de var for hidsige. Jeg fik dog en helt anden oplevelse af bæstet da jeg lavede den om til 50's-wiring.
Billede

Prøv det lige engang, det tæmmer en del, og gør samtidig at man kan bruge volume- og tonekontrollerne meget bedre, da diskanttabet når man skruer ned er meget mindre.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg kan jo godt lide burstbuckers..!

Men hvis du netop er ude efter at tage lidt kant af, er det vist en ret almen opfattelse af 57 classic og classic + netop er lidt rundere i lyden..

Og jeg ville også lige give "'50s wiringen" thumbs up.

Mvh;
Morten Lyse

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Asser »

Tak for budene! De er alle skrevet bag øret og bliver grundigt overvejet.
Jeg overvejer lidt, om jeg skulle prøve at købe lidt flere forskellige pickup's ind for at få dem afprøvet. De lyder alle til at have hver deres styrker.

Mht. den "50's style wiring"; Jeg kan bestemt ikke prale af at være tekniker inden for området på nogen måde, men hvad er det helt præcist der sker, fra at man har en hidsig pickup til at have en mindre hidsig pickup ved at ændre på den wiring? Hvordan ændrer pickup'erne karakter?
Jeg taber jo ingenting på det, så det kan vel altid prøves.

Det er vildt fedt, at I gider svarer på alle mine spørgsmål. Tak for det! :-)

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Pickup's til Les Paul

Indlæg af Stevi »

[quote="Asser"]
Mht. den "50's style wiring"; Jeg kan bestemt ikke prale af at være tekniker inden for området på nogen måde, men hvad er det helt præcist der sker, fra at man har en hidsig pickup til at have en mindre hidsig pickup ved at ændre på den wiring? Hvordan ændrer pickup'erne karakter?
Jeg taber jo ingenting på det, så det kan vel altid prøves.

Det er vildt fedt, at I gider svarer på alle mine spørgsmål. Tak for det! :-)[/quote]
Det er et spørgsmål om hvor volume og tone sidder i kredsløbet, hvilket påvirker hvordan pickupperne belastes. En teknisk forklaring kan jeg ikke give, men der er en forskel, og det er jo gratis at teste det:-)
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Morten M »

[quote="Sasha"][quote="Morten M"]
Det er mit indtryk, at Texas/BBQ arbejder godt sammen med det træ de er monteret i.[/quote]

- Øøøhhh..???[/quote]
Epi lyder som Epi med Rio Grande og Explorer lyder som Explorer med Rio Grande. Ingenlunde ens, men godt, så'n rent subjektivt.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup's til Les Paul

Indlæg af Asser »

Nu har jeg lige haft åbnet for guitaren og set lidt på det her med den "50's wiring". I og med at jeg ikke har loddet noget før og ikke på nogen måde er teknisk anlagt, har jeg måtte bakke ud. Jeg er sgu nok en kylling på det område, men jeg er bange for, at jeg laver kage i det og får lavet noget makværk.
Den måde jeg forstår jer, Stevi og Morten_Lyse på er, at denne wiring ikke som sådan vil ændre pickup'ens tone, men vil afhjælpe problemet omkring Burstbucker'nes hidsighed?

Til gengæld er jeg blevet lidt lun på de Gibson 57 Classic og Classic +. De kan jo skaffes hos Thomann, men her hedder de Gibson P-57 Classic (<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/gibson_p57_cla ... sic.htm</a><!-- m -->). Det er vel bare det samme, som når vi snakker om 57 Classic og Classic Plus, går jeg ud fra? Og hvordan finder jeg ud af, om det er til hals- eller bropositionen? Er det bare at lodde dem i, der hvor man vil have dem, og så spiller det bare?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen