Alt for meget diskant på DSL 100

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Friis90
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Friis90 »

Hej gearfreaks,

jeg har i længere tid været lidt irriteret på min Marshall JCM 2000 DSL 100, fordi den er så god damn diskant i lyden. Jeg kan rigtigt godt lide en meget "mellemtone-mættet" lyd, og når jeg skruer op for mellemtonen, bliver diskanten helt ustyrlig og "ear-piercing". Hved kan der gøres ved det? Jeg bruger et standard 1960-kabinet sammen med toppen. Er det højttalerne, der skal skiftes ud, eller er det den berygtede bright cap, der spiller mig et puds? Ville det være en fordel med nye (og helt sikkert også bedre) rør?

På forhånd tak :)

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af reindane »

Tja, du er jo selv inde på de mulige løsninger. ;-)
Hvis forstærkeren har en bright cap monteret på volumenkontrollen, kan du selv (eller en ven der tør håndtere en loddekolbe) prøve at lodde kondensatoren fra. Ellers overlad det til en sagkyndig.
Bedre rør især i de første trin i preamp'en vil også hjælpe. Her skal du måske overveje at investere i et par NOS hollandske Philips ECC83 (12AX7). De har den tætte klang og dynamik en Marshall skal have for at lyde godt.
Inden du overvejer at skifte højttalere, kunne du investere i noget godt højttalerkabel, hvis du da ikke allerede har gjort dette. Hvis du bruger kabel, der i tykkelse svarer til 0.75 kvadrat lysnetkabel, så mister du dynamik og får en spinkel og metallisk klang fra kabinettet. Brug 2,5 - 3,0 kvadrat kabel; det sikrer, at forstærkeren kan komme af med effekten i højttalerne.

Venlig hilsen
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Sasha »

Nu omtales "bright cap´en" som én bestemt og berygtet størrelse. Jeg kan ikke sådan lige på stående fod via et hurtigt kig på et diagram få øje på én entydig "dims", som kan kåres som synderen.

Men stort set alle andre rør end Marshall´s standard riskogere og stort set alle andre kabinetter end deres moderne bud på sagen ville nok være en opgradering.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Hybrid_Child »

Prøv at kigge lidt på den her side.

http://www.anchorstates.net/2009/01/amp ... -mods.html

Det er godt nok en TSL det handler om, men den og DSLen minder vist også meget om hinanden.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Sasha »

Jah, og gad vide, om man ikke også kan bruge servicemanualen til en folkevogn, hvis man skal reparere en Volvo Amazon? De ligner da også hinanden lidt, gør de ikke?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Friis90
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Friis90 »

Mange tak for svarene. Der er åbenbart ikke sådan ligefrem bred enighed om, at der en én "dims", der gør hele forskellen. Men højttalerkablet kan jeg da i hvert tilfælde snildt skifte ud. Og hold da op, hvor koster sådan nogle NOS-rør en del. Men de er jo selvfølgelig originale fra "back then".

Kan man ændre "frekvensen" på det, som potmetrene har indflydelse på? Altså så man kan gøre mellemtonen tyk og behagelig og diskanten rar og blød?

Nu har jeg læst en del om, at Marshall sætter for stor spænding på rørene, og jeg kunne egentlig godt tænke mig at få fixet det "problem" også. Men mister man noget af karakteren i forstærkeren? (altså ud over det negative) :)

Jeg tør ikke selv pille ved det indvendige i forstærkeren, da jeg ikke har mere end den grundlæggende viden om strøm - og slet ikke evnen til at læse tegninger over indmaden i sådan et væsen.

Hvad med udgangsrør? Hvilken type (læs: mærke/EL34, 5886 etc.) ville være optimale?

Og sidst men ikke mindst - er komponenterne i en JCM 2000 virkeligt af så ringe kvalitet, at den aldrig kommer til at blive en "rigtig" Marshall?

Jeg beklager, at min manglende viden går ud over de lærde ;)
Tak :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Sasha »

[quote="Friis90"]
Og sidst men ikke mindst - er komponenterne i en JCM 2000 virkeligt af så ringe kvalitet, at den aldrig kommer til at blive en "rigtig" Marshall?

Tak :) [/quote]

Jah, det er jo i høj grad et spørgsmål om smag og behag samt ikke mindst lydideal. Men jeg ville personligt ikke smide de mange penge, som du antyder, efter noget, der alligevel aldrig bliver sådan rigtig fedt - ikke mindst p.g.a. at vitale dele i disse forstærkere simpelthen er af allerbilligste sortering. Andre er garanteret uenige i dette synspunkt!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Friis90
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Friis90 »

[quote="Sasha"][quote="Friis90"]
Og sidst men ikke mindst - er komponenterne i en JCM 2000 virkeligt af så ringe kvalitet, at den aldrig kommer til at blive en "rigtig" Marshall?

Tak :) [/quote]

Jah, det er jo i høj grad et spørgsmål om smag og behag samt ikke mindst lydideal. Men jeg ville personligt ikke smide de mange penge, som du antyder, efter noget, der alligevel aldrig bliver sådan rigtig fedt - ikke mindst p.g.a. at vitale dele i disse forstærkere simpelthen er af allerbilligste sortering. Andre er garanteret uenige i dette synspunkt![/quote]

Ja, det er vel, som man ser det. Men alt andet lige kan selve kvaliteten jo ikke diskuteres - modsat lyden. Har du før reddet sådanne andensorteringsamps til at blive noget fornuftigt? :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Sasha »

Hvis du med "andensorteringamps" mener forstærkere fra Marshall´s JCM2000-serie, er svaret nej. Og jeg tror heller ikke, at det var noget, jeg ville bruge min tid på at forsøge. Før dén slags skal kunne betale sig, er du som minimum nødt til at have et par fornuftige transformatorer at arbejde med.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Sasha »

Men efter et nærmere kig på diagrammet, må jeg erkende, at der ER mindst en bright-kondensator involveret i sagen. Og den kunne man jo da ret nemt pille ud...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Friis90
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Friis90 »

[quote="Sasha"]Hvis du med "andensorteringamps" mener forstærkere fra Marshall´s JCM2000-serie, er svaret nej. Og jeg tror heller ikke, at det var noget, jeg ville bruge min tid på at forsøge. Før dén slags skal kunne betale sig, er du som minimum nødt til at have et par fornuftige transformatorer at arbejde med.[/quote]

Okay... Bummer. Og sådan nogle koster knapper, har jeg ladet mig fortælle.

Friis90
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Friis90 »

[quote="Sasha"]Men efter et nærmere kig på diagrammet, må jeg erkende, at der ER mindst en bright-kondensator involveret i sagen. Og den kunne man jo da ret nemt pille ud...[/quote]

Tør jeg som ikke-fagmand åbne op til ledningsvirvaret i min forstærker? ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Sasha »

[quote="Friis90"][quote="Sasha"]Hvis du med "andensorteringamps" mener forstærkere fra Marshall´s JCM2000-serie, er svaret nej. Og jeg tror heller ikke, at det var noget, jeg ville bruge min tid på at forsøge. Før dén slags skal kunne betale sig, er du som minimum nødt til at have et par fornuftige transformatorer at arbejde med.[/quote]

Okay... Bummer. Og sådan nogle koster knapper, har jeg ladet mig fortælle.[/quote]

Jah, det er nok derfor, at Marshall sparer på dem. Dermed ikke samtidigt sagt, at de dyreste automatisk altid er de bedste...

Men skal du alligevel ud at købe et sæt gode transformatorer, så er der nok mere idé i at sælge din nuværende forstærker og bygge (eller købe!) en helt anden forstærker fra grunden. Hvis man ligefrem skal til at indkøbe transformatorer i større stil til et ombygningsprojekt, er der vist mere idé i at sælge den gamle forstærker og få lidt for den, istedet for kun at genanvende kassen i én eller anden form og så deponere resten af den som skrot...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Sasha »

[quote="Friis90"][quote="Sasha"]Men efter et nærmere kig på diagrammet, må jeg erkende, at der ER mindst en bright-kondensator involveret i sagen. Og den kunne man jo da ret nemt pille ud...[/quote]

Tør jeg som ikke-fagmand åbne op til ledningsvirvaret i min forstærker? ;) [/quote]

Du kan jo starte med at spørge dig selv: Ved jeg, hvor og hvordan jeg skal tjekke, om der stadig står potentiel dræbende restspænding tilbage i forstærkeren, selv længe efter den er slukket? Hvis du ikke ærligt kan svare et rungende ja til dette spørgsmål, vil jeg ikke anbefale dig at gå på opdagelse i din forstærkers indmad! Men det er selvfølgelig din egen afgørelse (og ansvar!)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Friis90
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Friis90 »

Det er et rungende "Nej!", og det gør, at jeg holder mig langt fra det. Nogen er meget tilfredse med disse forstærkere, men jeg kan ikke leve med den diskant der. Men mange tak for svarene. Hvis der er nogen, der ligger inde med insiderviden omkring disse amps (læs: har en og eventuelt rettet problemet, jeg oplever), vil jeg meget gerne have heads up :) Det skal så også lige nævnes, at det priæmert er på ultra gain-kanalen, der er meget diskant. Og det er kun i forbindelse med meget mellemtone, det går galt...

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Hybrid_Child »

Igen vil jeg henvise til det link jeg nævnte før. Hvis du læser nede i kommentarerne vil du se, at hans første mod "Get rid of the fizz" sagtens kan laves på DSLen også. Der skal bare tilføjes to kondensatorer. Jeg kan godt se, at det ikke hjælper dig så meget hvis du ikke er tryg ved selv at pille ved indmaden på forstærkeren. Men hvis du kender nogen som har lidt erfarring med elektronik, så er det altså ikke noget der kræver det store at udføre.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Sasha »

Men hvis du nu læser, hvad der står i linket, så bliver det flere gange sagt, at DSL´eren tjener som reference for, hvad de forsøger at opnå med en TSL. Såååhh...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="Sasha"]Men hvis du nu læser, hvad der står i linket, så bliver det flere gange sagt, at DSL´eren tjener som reference for, hvad de forsøger at opnå med en TSL. Såååhh...[/quote]

Hvis du nu selv læser hvad der står, så er det kun i mod nr. 5 at DSLen bliver brugt som reference. Og det ændrer jo ikke på at mod nr.1 "Get rid of the fizz" saktens vil kunne laves på en DSL såvel som en TSL.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Friis90
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Friis90 »

[quote="Hybrid_Child"][quote="Sasha"]Men hvis du nu læser, hvad der står i linket, så bliver det flere gange sagt, at DSL´eren tjener som reference for, hvad de forsøger at opnå med en TSL. Såååhh...[/quote]

Hvis du nu selv læser hvad der står, så er det kun i mod nr. 5 at DSLen bliver brugt som reference. Og det ændrer jo ikke på at mod nr.1 "Get rid of the fizz" saktens vil kunne laves på en DSL såvel som en TSL.[/quote]

Problemet er ikke "fizzyness". Problemet er selve "lyden". Altså at det ikke er muligt at ud-indstille diskanten i tilstrækkelig grad.

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Alt for meget diskant på DSL 100

Indlæg af Hybrid_Child »

Jeg tror måske også det er det han mener.

"Use two silver mica capacitors to create a 12dB/octave low pass filter at around 7.5kHz, in the preamp. This not only kills fizz in the preamp, it saves some headroom in the power amp and the power tubes break up more smoothly when they saturate. The treble you do keep is more pleasing."
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen