rack for dummies - spørgsmål

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

Hej

Jeg leger lidt med en G-force - den lyder jo da ret godt

hvordan er det med sådan nogle rack-preamps
kan man betragte dem lidt som en drive-pedal - bare i rack

duer det at have en rack preamp foran en alm. amp
eller skal der helst være en ren power amp bagefter den

SeniorFisker

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Med al tænkelig fare for at spørge dumt: Er en G-Force ikke nærmere en rumklangs/effekt-maskine end en forforstærker?

Jeg tror som sådan ikke, at selve rack-beslagene har meget at sige for lyden.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="Sasha"]Med al tænkelig fare for at spørge dumt: Er en G-Force ikke nærmere en rumklangs/effekt-maskine end en forforstærker?

Jeg tror som sådan ikke, at selve rack-beslagene har meget at sige for lyden.[/quote]

hej

Ok - jeg kan godt se at jeg fik mig formuleret forkert

Jeg ved godt at g-forcen er en ren effekt - som dog har drive indbygget

det med preamps skulle være et nyt afsnit

sorry

SeniorFisker

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Madmax25 »

Jeg tror Søren har ret. Der er mig bekendt ikke forstærker emulering i sådan en svend...

Men det er også meget mere end "bare" en drive-pedal :-) Hvordan du slutter den til din amp er vel lidt op til dig.

Jeg tror personligt bare jeg ville slutte den til input jacket i min forstærker. Men det er også fordi jeg mest bruger "drive" i min lyd. Skulle den derimod primært bruges til Chorus, Reverb eller lign. tror jeg, at jeg ville slutte den til min forstærkers loop/effect-return.

Edit: Du var selv hurtigere end mig :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

[quote="SeniorFisker"][quote="Sasha"]Med al tænkelig fare for at spørge dumt: Er en G-Force ikke nærmere en rumklangs/effekt-maskine end en forforstærker?

Jeg tror som sådan ikke, at selve rack-beslagene har meget at sige for lyden.[/quote]

hej

Ok - jeg kan godt se at jeg fik mig formuleret forkert

Jeg ved godt at g-forcen er en ren effekt - som dog har drive indbygget

det med preamps skulle være et nyt afsnit

sorry

SeniorFisker[/quote]

Ingen grund til at undskylde! Som tidligere antydet, aner jeg stort set intet om G-force. Men jeg vil mene, at den optimale placering afhænger meget af, hvilke(n) effekt(er), du primært vil bruge den til. Er der et effekt-loop i den forstærker, som du påtænker at bruge den med? Bruger du forstærkeren med en ren indstilling, eller har du noget "knas" fra dennes forforstærker?

OT-PS: Vi har jo i øvrigt også noget med en forstærker, vi skal have fundet ud af... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="Sasha"][quote="SeniorFisker"][quote="Sasha"]Med al tænkelig fare for at spørge dumt: Er en G-Force ikke nærmere en rumklangs/effekt-maskine end en forforstærker?

Jeg tror som sådan ikke, at selve rack-beslagene har meget at sige for lyden.[/quote]

hej

Ok - jeg kan godt se at jeg fik mig formuleret forkert

Jeg ved godt at g-forcen er en ren effekt - som dog har drive indbygget

det med preamps skulle være et nyt afsnit

sorry

SeniorFisker[/quote]

Ingen grund til at undskylde! Som tidligere antydet, aner jeg stort set intet om G-force. Men jeg vil mene, at den optimale placering afhænger meget af, hvilke(n) effekt(er), du primært vil bruge den til. Er der et effekt-loop i den forstærker, som du påtænker at bruge den med? Bruger du forstærkeren med en ren indstilling, eller har du noget "knas" fra dennes forforstærker?

OT-PS: Vi har jo i øvrigt også noget med en forstærker, vi skal have fundet ud af... :-)[/quote]


Hej

Lige nu bruger jeg min Dual Terror - Teisco'en brummer så den er på standby PT
Selvom den faktisk lyder bedre end Dual'en
Hvis vi engang får en lille ny på banen - så skal den bruges.

G-Force kan godt bruges med guitar direkte i input og fra g-force til amp
Men jeg tror den vil være bedre i loop.
Jeg har overvejet en lille loop pedal - Lehle eller Carl Martins.
Jeg tror kun G-Force bliver til reverb og tremolo for jeg har en Amtech til delays

Men det med Preamp var mere af nysgerrighed - hvis nu nogle af preamp'sene var godt lydende
og kunne bruges foran en alm. amp
så kunne man jo overveje en preamp med loop i stedet for drive pedal på gulvet

SeniorFisker

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

Hej Ole.

Lige et par hints fra hoften. Sådan en G- force lyder rigtigt godt. Ikke mest ideelt foran preamp hvadenten det er en "løs" preamp, preamp på en combo eller preamp i en top. Nogle comboer eller toppe har et såkaldt loop indbygget (send return) hvilket forenklet består af preamp out (send) og power amp in (return). Loops kan enten være serielle eller parallelle (sidstnævnte bedst i mine ører). Nogle preamps har også indbyggede loops (f.eks. Marshall jmp-1).

Alternativt kan man med fordel (ved brug af flere effektmaskiner) benytte en såkaldt line mixer. Denne bevirker, at du kan køre dit guitarsignal i en preampdel, i mixeren og i en powerampdel. Dernæst mixer du dine effekter på ved at skrue op for respektive effektkanaler (simpelt forklaret). Ligesom der bliver mixet effekter på i et studie eller ved PA-anlægsbrug.

Hvis du spiller med G-forcen i et loop (parallelt), via en preamp, så sørg for, at der er 100% "vådt" effektsignal og intet direkte signal (ellers fremkommer utilsigtet flangereffekt - kort forsinkelse mellem effekt og direkte signal). Det kaldes også kill dry på nogle effektmaskiner. Benytter man effekten serielt (f.eks. foran en preamp som du også foreslår), så skal der selvf. direkte signal med :D

Jeg har haft utallige preamps og effekter gennem 25 år - og har stadig lidt tilbage af dem endnu :)

Her en lille demo der måske kan bidrage til din forståelse:

[youtube]lnheI8Zqsv0[/youtube]

[youtube]6ddPAncBo1c[/youtube]
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Og så skal man nok ikke begynde at bringe loop-pedaler ind i denne sammenhæng. Det er vist blot at forvirre sagerne unødigt. Disse har intet at gøre med de effekt-loops, som vi her taler om.

Jeg tillader mig dog også at tro, at vi ikke skal ud i noget med linemixere og slige sager her. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl... :-) (om ikke andet er det ved at være 20 år siden, at jeg sidst har haft rackmonterede fler-effekmaskiner involveret i min guitarlyd)

OT: Grunden til, at din Teisco brummer, er, at dens udgangsrør på én eller anden måde er helt færdige. Selv på standby gløder deres indmad lystigt rødt (Teisco´ens standby-funktion er lidt anderledes end de fleste forstærkeres). Så jeg kan kun bifalde idéen om at få dette fikset, før du bruger den... (mine ydmyge evner skal gerne stå til rådighed, hvis det er har interesse)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Og så skal man nok ikke begynde at bringe loop-pedaler ind i denne sammenhæng. Det er vist blot at forvirre sagerne unødigt. Disse har intet at gøre med de effekt-loops, som vi her taler om.

Jeg tillader mig dog også at tro, at vi ikke skal ud i noget med linemixere og slige sager her. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl... :-) (om ikke andet er det ved at være 20 år siden, at jeg sidst har haft rackmonterede fler-effekmaskiner involveret i min guitarlyd)[/quote]

Du har sikkert ret Søren.

Jeg tolker dog også Oles spørgsmål, som om han er alment nysgerrig efter, hvordan disse sager kan sættes sammen :D

Som en fodnote, så er nogle parallelle loops (på eksempelvis en Marshall combo) jo faktisk med en "linemixerfunktion". Drej på potentiometeret og mere eller mindre effekt tilføres din guitarlyd - ligesom på en line mixer :D

Begynder man så, oveni denne snak, at flippe ud med et "intelligent" midiboard, så kan man jo også benytte sine effekter, som om de var "stomp boxes", der lå på gulvet foran en (en anden snak selvf.)
Kim

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="Sasha"]Og så skal man nok ikke begynde at bringe loop-pedaler ind i denne sammenhæng. Det er vist blot at forvirre sagerne unødigt. Disse har intet at gøre med de effekt-loops, som vi her taler om.

Jeg tillader mig dog også at tro, at vi ikke skal ud i noget med linemixere og slige sager her. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl... :-) (om ikke andet er det ved at være 20 år siden, at jeg sidst har haft rackmonterede fler-effekmaskiner involveret i min guitarlyd)

OT: Grunden til, at din Teisco brummer, er, at dens udgangsrør på én eller anden måde er helt færdige. Selv på standby gløder deres indmad lystigt rødt (Teisco´ens standby-funktion er lidt anderledes end de fleste forstærkeres). Så jeg kan kun bifalde idéen om at få dette fikset, før du bruger den... (mine ydmyge evner skal gerne stå til rådighed, hvis det er har interesse)[/quote]

Hej

Det er den her slags Lehle og CM loop jeg mener - ikke indspille loop pedalerne
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lehle.com/frameset.php?count ... lang=en</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.carlmartin.com/product_paral ... oop.htm</a><!-- m -->

SeniorFisker

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

[quote="SeniorFisker"]

Det er den her slags Lehle og CM loop jeg mener - ikke indspille loop pedalerne
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lehle.com/frameset.php?count ... lang=en</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.carlmartin.com/product_paral ... oop.htm</a><!-- m -->

SeniorFisker[/quote]

Ja, det er jeg med på. Men sådan en pedal får jo altså ikke i sig selv effekt-enheden sat ind mellem for- og effektforstærker, lige meget om man så står på hovedet ved siden af...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

[quote="munch_30"][
Jeg tolker dog også Oles spørgsmål, som om han er alment nysgerrig efter, hvordan disse sager kan sættes sammen :D

[/quote]

Det er muligt, at du har ret. Jeg tolker dog Oles spørgsmål som om, at han gerne vil vide, hvordan han mest optimalt bruger en G-Force med sit nuværende grej...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Jacob »

[quote="SeniorFisker"][quote="Sasha"]Med al tænkelig fare for at spørge dumt: Er en G-Force ikke nærmere en rumklangs/effekt-maskine end en forforstærker?

Jeg tror som sådan ikke, at selve rack-beslagene har meget at sige for lyden.[/quote]



Jeg ved godt at g-forcen er en ren effekt - som dog har drive indbygget


SeniorFisker[/quote]

Du skal lige være opmærksom på, at den drive, som G-forcen har, ikke (ihvertfald efter min erfaring og viden) er tiltænkt som selvstændig drivelyd.
Derimod er den ganske effektiv til at sætte foran pitch-shifteren, når man bruger denne til f.eks. at mixe en "octave-up" effekt ind. Der kan den drive-blok være med til at gøre lyden af octave-effekten lidt mere beskidt og "grim", i mangel på bedre ord :)

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"][quote="munch_30"][
Jeg tolker dog også Oles spørgsmål, som om han er alment nysgerrig efter, hvordan disse sager kan sættes sammen :D

[/quote]

Det er muligt, at du har ret. Jeg tolker dog Oles spørgsmål som om, at han gerne vil vide, hvordan han mest optimalt bruger en G-Force med sit nuværende grej...[/quote]

Det gør jeg også. Dernæst tolker jeg : "....... det med preamps skulle være et nyt afsnit....." som det kunne blive en fremtidig mulighed .......

I øvrigt er det vel ikke en umulighed at lave et loop på forstærkerne ...... vubs så er ovenstående scenarier en mulighed :D
Kim

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

He he he - jeg håber ikke at jeg kommer til at skabe debat pga. mine lidt ufuldstændige udtryks evner :)

Egentlig kan jeg godt lide pedaler - PT bruger jeg kun en enkelt drive (Mudhoney) og Dual terrors 2 kanaler
og er nogenlunde tilfreds med det.

Men da jeg så på en måde opgav at bruge et rigtigt båndelay i mit setup og i stedet fik fat i et Amtech analog rack delay
Og senere byttede mig til den her G-force
Ja så fik jeg tanken om det kunne være muligt helt at undgå alm. pedaler
og nøjes med en FC-50 og en power supply

Det er foreløbig bare tanker -
Og jeg er stadig i tvivl om det er OK at bruge en rack preamp foran en alm guitar amp
eller det helst skal være direkte fra preamp til power amp

Men jeg kan godt fornemme at det nok er lidt mere kompliceret med rack end jeg lige troede

SeniorFisker

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="SeniorFisker"]He he he - jeg håber ikke at jeg kommer til at skabe debat pga. mine lidt ufuldstændige udtryks evner :)

Egentlig kan jeg godt lide pedaler - PT bruger jeg kun en enkelt drive (Mudhoney) og Dual terrors 2 kanaler
og er nogenlunde tilfreds med det.

Men da jeg så på en måde opgav at bruge et rigtigt båndelay i mit setup og i stedet fik fat i et Amtech analog rack delay
Og senere byttede mig til den her G-force
Ja så fik jeg tanken om det kunne være muligt helt at undgå alm. pedaler
og nøjes med en FC-50 og en power supply

Det er foreløbig bare tanker -
Og jeg er stadig i tvivl om det er OK at bruge en rack preamp foran en alm guitar amp
eller det helst skal være direkte fra preamp til power amp

Men jeg kan godt fornemme at det nok er lidt mere kompliceret med rack end jeg lige troede

SeniorFisker[/quote]

Super med dine spørgsmål Ole. Det er jo netop debat, der flytter noget - lige det et forum som dette er til for!

Du kan godt bruge en preamp foran en forstærker (anden preamp) således at den fungerer som en slags "forvængerpedal". Undlad at skrue for meget op ! Nogle veletablerede guitarister gør det faktisk.

Med en lidt mere hardcore midicontroller (end en FC-50) som en fremtidsmulighed - kan du faktisk bruge din G Force både som "pedaler" og ikke bare presets/programmer. F.eks. en Rocktron Midimate kan bruges til 5 presets/programmer og samtidigt til at du kan aktivere 5 effekter manuelt i G Force. Såkaldte IA/CC -beskeder.

Rack kan være super enkelt og kompakt. En preamp, en G Force og en power amp (minus power amp hvis combo eller andre amps bruges). 2-3 unit højt (ca. 9 -13cm.) - that`s it. Det kan dække en masse behov.
Bare en strøtanke :D

Billede
Kim

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

En sidebemærkning: Ole købte du nogle små portede 1*12`er kabinetter af mig for noget tid siden ? Sådan nogle træfarvede kabinetter med en relativ stor port/basrefleks nederst ?
Kim

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="munch_30"]En sidebemærkning: Ole købte du nogle små portede 1*12`er kabinetter af mig for noget tid siden ? Sådan nogle træfarvede kabinetter med en relativ stor port/basrefleks nederst ?[/quote]

Ja det er rigtigt - de er rigtig rigtig gode
man kan bære et i hver hånd og de lyder godt.

lige nu har jeg kun Dual terror som er rigtig i orden og Teisco'en er 60-70 cm bred og ser rimelig kikset ud på et lille kabinet.
Men jeg er ret vild med stereo setup så når jeg får fat i en forstærker mere så er meningen at bruge begge kabinetter.

Kunne man bruge en rør-preamp og en alm. power PA amp og få noget ala Musicman ?

SeniorFisker

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af munch_30 »

[quote="SeniorFisker"][quote="munch_30"]En sidebemærkning: Ole købte du nogle små portede 1*12`er kabinetter af mig for noget tid siden ? Sådan nogle træfarvede kabinetter med en relativ stor port/basrefleks nederst ?[/quote]

Ja det er rigtigt - de er rigtig rigtig gode
man kan bære et i hver hånd og de lyder godt.

lige nu har jeg kun Dual terror som er rigtig i orden og Teisco'en er 60-70 cm bred og ser rimelig kikset ud på et lille kabinet.
Men jeg er ret vild med stereo setup så når jeg får fat i en forstærker mere så er meningen at bruge begge kabinetter.

Kunne man bruge en rør-preamp og en alm. power PA amp og få noget ala Musicman ?

SeniorFisker[/quote]

Det glæder mig at du er glad for de kabinetter. Du kunne prøve at komme lidt dæmpevat i dem, hvis du synes de, bliver for "rungende". Det har jeg senere fundet ud af virker super for mig (inspireret af Bogner, CAA med flere). Akustisk vat til billige penge i f.eks. Biltema.

Jeg vil sige, at det med slavesiden er et lidt "kildent spørgsmål" sådan at forstå, at der er flere meninger og flere kombinationer af gear, der spiller ind. Som udgangspunkt er en PA-slave meget lineær i sin karakteristik og ikke komprimerede. Giver en meget kontant og "stiv" respons. Jeg har spillet med sådanne slaver i flere år, men er ikke blind for rørslavers kvaliteter selvf. Eftersom en pa-slave ikke koster alverden, så er der jo ikke så meget forgjort ved det, eftersom denne jo kan skiftes til en rørslave for få pege også (f.eks. en Marshall 9005). Er dine portede kabinetter ikke 16 ohm ? I så fald skal der en meget kraftig transistorslave til at drive dem. En rørslave er powermæssigt mere "ligeglad".

Du er velkommen til at skrive eller ringe til mig privat, hvis du har spørgsmål hertil. <!-- e --><a href="mailto:munch_30@tiscali.dk">munch_30@tiscali.dk</a><!-- e -->

Her en nylig tråd på HRI som jeg har deltaget, der omtaler noget af det vi tumler rundt i her (lidt pa-slave historie i guitarkontekst kan vi kalde det):

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hugeracksinc.com/forum/viewt ... orum/viewt ... =1&t=80571</a><!-- m -->
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: rack for dummies - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

hvorfor denne - for mig lidt uforståelige - stræben efter at udrydde pedaler og blot erstatte den med tilsvarende elektronik monteret i en kasse, som er beregnet til rack-montage?

Og nu er en Musicman jo da alt andet lige "den anden vej rundt" - altså transistor-forforstærker og rør-effektforstærker.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen