Carlsbro TC100 mods

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
nokia
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Carlsbro TC100 mods

Indlæg af nokia »

Hej Folkens

Jeg har en TC100 og den er ikke helt så dynamisk, som jeg gerne vil have den, er der nogle af jer som kender nogle mods til denne model? gerne links, den må gerne, hvis muligt, komme over imod noget gammel Marshall lyd, man kunne selvfølgelig bare købe en Marshall :)

vh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af Sasha »

Jah, jeg kender da lidt til den.

Der er mange ting, som adskiller sådan én fra en Marshall. Og derfor lyder den ganske rigtigt også meget langt fra en Marshall. Så skal man have den til at lyde á la Marshall, skal man altså i gang med en større omgang. Du skitserer selv en langt mere direkte vej til dette mål...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

nokia
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af nokia »

Ok, ingen Marshall, men hvad med dynamikken, nogen tricks?

Vh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af Sasha »

Hvad mener du helt præcist, når du skriver "dynamik" (lyd og ord er en herlig ting). Jeg kan sagtens sidde og have en idé om, hvad du mener. Men prøv at sætte nogle flere ord på. Jeg vil faktisk hellere høre din beskrivelse af problemet...

Har du nogen anelse om rørenes tilstand? Trætte rør kan jo altså fratage en hvilken som helst forstærker ethvert ansats til saft, kraft og ikke mindst dynamisk formåen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

nokia
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af nokia »

Jep,ord er en ting, lyd en anden. Udgangsrørne har det fint, har ikke tjek på dens preamps rør, måske skulle jeg kigge lidt her, med dynamik mener jeg at der ikke sker det store når jeg arbejder med mit anslag, det virker lidt transistor kedelig, hvis man kan sige det sådan, men det kan jo også have noget og gøre med de 100 watt, den er bare clean, og ikke så levende som jeg kunne ønske, giver det mening?

Vh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af Sasha »

Ja, du kommer da ihvertfald ikke i nærheden af at bruge den dér, hvor den "er sjov", før huset enten er væltet, eller du anskaffer dig en Hotplate eller lignende. Det samme gælder for en Marshall. Alternativt køb dig en mindre forstærker...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

nokia
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af nokia »

Ok, jeg prøver mig lidt frem, tak for indput

Vh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af Sasha »

Jamen, selv tak du!

Prøv lige først din forstærker ved "realistisk" volumen (det er dét med at vælte huset). For selvfølgelig kan man modificere på din forstærker, så den kommer til at lyde anderledes. Men hvis det grundlæggende problem er, at den først begynder at vise sit sande jeg, når naboerne for længst har ringet efter politiet... Ja, så kan man sådan set rode og regere alt dét, man lyster, med dens grundlyd. Det løser blot ikke rigtigt problemet.

Man kunne selvfølgelig starte med at pille to af dens fire udgangsrør ud (en biasjustering er fornuftig i dén forbindelse), selv om det forslår som en skrædder i Helvede. Men så slider du da i det mindste kun på to rør af gangen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

nokia
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af nokia »

Jeg har haft den oppe og ringe, men der mangler stadig noget, som du selv ved er svært at forklare, men hvilken vej kan den komme, Marshall er ude af billede, da det som du skriver, er en større omgang, men er der små mods som kan få dens lyd over imod? jeg tror det kunne være en start, at køre på 2 rør, og så kigge lidt på dens preamprør

vh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af Sasha »

Jah, man kan da selvfølgelig altid lægge sig i selen for at prøve at finde de forforstærkerrør, som fungerer bedst i den. Men man skal nu nok næppe foregøgle sig selv, at man kan ændre selve forstærkerens grundlyd voldsomt på denne konto. Så skal man til at fifle med frekvensgangen og gain-strukturen i selve forforstærkerens kredsløb, hvis man sådan for alvor skal ændre på noget...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

nokia
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af nokia »

Ok, men hvilken vej kan man komme, ved at rode ved forforstærkeren, Vox, Fender eller..?

Vh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af Sasha »

En Carlsbro, som lyder lidt anderledes, end de plejer, ville være mit umiddelbare bud...

Men man skal jo starte med at gøre op med sig selv, hvor meget man er parat til at "ramponere" og ombygge på sagerne. Man kan godt bygge den om til en Marshall, hvis det er dét, der er det hellige mål. Men så er den nemmeste rute nok at lave en hel ny indmad til den. Man kan også prøve at "fifle" lidt med f.eks. dens tonekontrol-del, som i sin nuværende form er meget anderledes end f.eks. en Marshall´s. Det kan måske nok give den mere karakter og trække den i retning af en Marshall. Men igen: Der er stadig mange forskelle - bl.a. at tonekontrol-delen er placeret helt anderledes i kredsløbet end i en Marshall.

Noget helt tilsvarende kan siges i forhold til Fender og Vox. En AC30 kommer den dog aldrig til at minde om.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af Kuli »

Jeg mener at denne model har et ECC81 rør i fasesplitteren - dette kunne du jo prøve at skifte til et ECC83 og så give den noget at leve af.... mener og så at der sidder et lille potmeter (ikke bias-potmeteret) inde i forstærkeren som de fra fabrikken af har indstillet forstærkeren i en position til at være mest clean, dette kan du også skrue lidt på...

Jeg har engang selv haft en mangen til som jeg konverterede til 'Carlsbro Top 100' preamp, her er en video af den, bær over med den dårlige lyd fra kameraet og min dårlige teknik....:
<!-- m --><a class="postlink" href=" ... AAAAAAAAAA</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af Sasha »

[quote="Kuli"].... mener og så at der sidder et lille potmeter (ikke bias-potmeteret) inde i forstærkeren som de fra fabrikken af har indstillet forstærkeren i en position til at være mest clean, dette kan du også skrue lidt på...

[/quote]

Jah, det er da vist for øvrigt rigtigt, nu du siger det. Det var måske nok et forsøg værd...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

nokia
Himmelhund
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Carlsbro TC100 mods

Indlæg af nokia »

Tak for indput, den ryger forbi Lars vad, ved lejlighed, i får en update når den har været forbi

Vh

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen