Marshall top

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Marshall top

Indlæg af Plexi »

Hej ville høre hvad i mener om denne her Marshall 1959 HW (reissue) <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/guitar-toppe/ ... tar-toppe/ ... wired.html</a><!-- m -->
Den er ikke ligefrem billig, men handwired og point to point lodning giver vel lidt på lydsiden og holdbarheden ?
Eller ville I hellere gå efter en brugt gammel Marshall top ?
Jeg kender ikke så meget til Marshall forstærkere, men ønsker mig en vintage Marshall-lyd. Mere 60-70´er rock end 80´er hairspray.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af CobraPizza »

Nu ved jeg ikke hvor stor den lydmæssige fordel er ved ikke bare at have et printkort, men at have point-to-point. Men jeg ved at en af de ting Marshall har været kritiseret for er deres transformatorer, der kvalitetsmæssigt har droppet meget, men jeg kender ikke denne model indmads-mæssigt, men vi havde sådan en fætter i øvelokalet på et tidspunkt, og fyren der spillede på den (med en Gibson Lp) fik det til at lyde rimelig godt. Tror det var Greenbacks han havde siddende i kabinettet..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Swampthing »

Jeg synes jeg har hørt en fugl synge om, at det er mere komponenternes kvalitet, end måden de er sat sammen på(Point to point VS printplade), der er afgørende for lyden. Her skal man så bare se printpladen som forbindelsesled mellem komponenterne.
Men som sagt er jeg ikke nogen elektronikhaj og ved derfor intet om den slags.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

[quote="Plexi"]
Den er ikke ligefrem billig, men handwired og point to point lodning giver vel lidt på lydsiden og holdbarheden ?
[/quote]

Denne Marshall er jo da et skoleeksempel på, at håndlodning i sig selv ikke gør en døjt for lydsiden - det eneste, det gør i dette tilfælde, er at koste!

Find en gammel til 1/2- 2/3 af prisen, giv et par tusinde på at få den renoveret samt at få fikset "børnesygdommene" i den; Så har du en Marshall, som "pisses circles" omkring sådan en Handwired-fætter. Og dét til en lavere pris!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Telemaster »

Jeg er virkelig ikke ekspert, men vil alligevel bidrage med en forsigtig tanke, der knytter sig til din bemærkning om, at du gerne vil have 60'er/70'er Marshall, snarere end 80'er. Det kan jeg virkelig godt forstå :-) Min beskedne erfaring siger bare, at Marshalls fra en så bred periode på to hele årtier lyder meget, meget forskelligt. Jeg tør ikke generalisere alle Marshalls fra perioden, men mit indtryk er, at de bliver mere "heavy", jo senere de er lavet. Altså mere forvrængede, mener jeg. Om det er godt eller dårligt, afhænger jo af smag og behag. Min egen Superbass fra '75 spiller temmelig forvrænget, når man skruer lidt op. Den plexi Super PA, der står i samme lokale (vist nok årgang '64?) er meget mere clean. De lyder begge to helt fantastisk, men altså meget forskelligt.

I øvrigt er jeg enig med Søren i, at brugte forstærkere her er en bedre måde at bruge pengene på. Jeg har aldrig prøvet en spritny forstærker, der faktisk var fed, medmindre den kostede på den grimme side af 20k. Det er mange sikkert uenige i, men det er nu engang min oplevelse.

Og så skal man jo ikke trænge sig på med utidige reklame indslag, så jeg håber, du vil nøjes med at betragte det som ren information, når jeg nu fortæller, at min Marshall er til salg. Den kan findes i brugtforummet her på siden.

Happy hunting
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af fortytwo »

Jeg ville hellere købe Telemasters '75'er Super Bass, end sådan en ny fætter.. Mere autentisk 70'er Marshall lyd for pengene..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Nu vil jeg sige, at der er en grund til, at forskellige Marshalls lyder forskelligt. Dét kunne man snakke meget, meget længe om! Men lad os bare slå fast, at det skyldes ikke små, grønne marsmænd, som fiser rundt inde i dem. Så så længe man har "et godt skelet" at arbejde med - altså ét, som er bygget af gode stumper - kan man faktisk få langt de fleste Marshalls fra før midten af 1980´erne til at lyde ret så "klassisk". Jeg ville dog gå udenom sådan en tidlig Plexi (er det ikke en ´67, der hentydes til?), da de for det første er samlerobjekter, hvor det nærmer sig helligbrøde at pille ret meget i dem - også selv om de ikke lyder, som man vil have dem til. Men også fordi mange af dem kører på frygteligt høje spændinger, hvilket er drøj kost for rørene. Faktisk er det ikke nemt at finde nyproducerede rør, som kan overleve ret længe i disse. Og rent lydmæssigt udmønter det sig netop, som Telemaster beskriver: De spiller meget rent!

M.h.t. Telemasters Marshall: Jeg har ikke prøvet den. Men jeg vil et øjeblik give den i rollen som djævlens advokat og sige, at jeg skulle have lov til at give den et indgående testdrive først, da den ikke har den originale udgangstransformator. Dét er som regel det første, man skal tjekke, når man køber en brugt Marshall af ældre model. Jeg tror selvfølgelig på Telemaster og alle andre, der siger, at denne konkrete Marshall lyder godt. Det er i så fald så en god udgangstransformator, der er blevet skiftet til. Men jeg har stået med flere Marshalls, som havde fået skiftet udgangstransformatoren til et stykke (typisk reissue-) blik, som fratog den enhver form for autentisk vellyd. Og så skal man altså lige være parat til at lænse 12-1500 kroner ekstra oven i købsprisen for en ordentlig udgangstransformator.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Telemaster »

Jeg vil lige understrege, at jeg altså ikke deltager i diskussionen her som et led i en topsofistikeret salgsstrategi, der skal ende med, at trådstarter eller andre falder for min snedige, subtile manipulation og køber min forstærker - jeg studsede bare over det med de to årtier :-)

Min tekniske indsigt i forstærkere er aldeles begrænset, men hvis Søren mener, at der skiftet dimser i min forstærker, er det garanteret rigtigt. Hvad det betyder for lyden, har jeg ingen idé om - jeg forholder mig bare til, at de to omtalte Marshalls lyder skidegodt, omend meget forskelligt.
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Telemaster »

[quote="fortytwo"]Jeg ville hellere købe Telemasters '75'er Super Bass, end sådan en ny fætter.. Mere autentisk 70'er Marshall lyd for pengene..[/quote]

Og du skal få den til vennepris, skal du! ;-)
So many assholes, so few bullets

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"][quote="Plexi"]
Den er ikke ligefrem billig, men handwired og point to point lodning giver vel lidt på lydsiden og holdbarheden ?
[/quote]

Denne Marshall er jo da et skoleeksempel på, at håndlodning i sig selv ikke gør en døjt for lydsiden - det eneste, det gør i dette tilfælde, er at koste!

Find en gammel til 1/2- 2/3 af prisen, giv et par tusinde på at få den renoveret samt at få fikset "børnesygdommene" i den; Så har du en Marshall, som "pisses circles" omkring sådan en Handwired-fætter. Og dét til en lavere pris![/quote]

Super. Så blev jeg så meget klogere. Jeg mangler ikke forstærkere så jeg vil bruge den tid det tager til at finde denne nye.
Mht hvor meget gain der skal være så må jeg sige at jeg ikke spiller metal...højst noget klassisk 70 rock eller Gary Moore, og da kan en pedal foran vel godt gøre det.
For lige at komme med et eksempel på hvilken lyd jeg nogenlunde går efter så kan man høre den solo han fyrer af her fra ca 4.20 <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Nu giver begrebet "gain" vist ikke meget mening i denne sammenhæng. For der er ingen "drivekanal" eller lignende. Du skruer op, indtil udgangsrørene begynder at forvrænge...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"]Nu giver begrebet "gain" vist ikke meget mening i denne sammenhæng. For der er ingen "drivekanal" eller lignende. Du skruer op, indtil udgangsrørene begynder at forvrænge...[/quote]

Ja jeg forstår. Hvordan bruger folk disse type forsterkere mest. Jeg mener, indstille forstærkeren til en god drivelyd og så skrue ned for volumen på pickupperne for at få en clean´ish tone, eller indstille forstærkeren lige så den er ved at knække og så bruge en pedal til at få den til at forvrænge ?

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Pluto »

Gary Moore havde fået samlet sig en større samling af marshalls igennem hans lange karriere.Hans havde både superleads og jtm45 fra 60erne ,men hans favorit slper var en 72 .Still got the blues er inspillet med en Jtm45 reisue af de aller første.Helt stock.Fed lyd.
Jeg har iøvrigt en 76 slper selv ,som jeg har haft til salg et godt stykke tid.Den kender Alwan ,men jeg tror så ikke jeg vil sælge den alligevel.Den lyder jo rigtig fedt og spiser ikke brød.Men jeg kan godt anbefale en superlead/bass fra 70erne ,men de spiller simplethen bare for højt.
Sorte strater lyder bare bedst..

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Pluto"]Men jeg kan godt anbefale en superlead/bass fra 70erne ,men de spiller simplethen bare for højt.[/quote]

Hvad med en attenuator ? Ville det kunne løse noget af problemet, eller lægger disse dimser bare en dæmper på den fede rørlyd ?

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Pluto »

[quote="Plexi"][quote="Pluto"]Men jeg kan godt anbefale en superlead/bass fra 70erne ,men de spiller simplethen bare for højt.[/quote]

Hvad med en attenuator ? Ville det kunne løse noget af problemet, eller lægger disse dimser bare en dæmper på den fede rørlyd ?[/quote]


Jeg har aldrig fået prøvet en ,men ved da at bl.a alwan/sasha har en.Så vidt jeg har forstået er de ikke et hit live ,men ok til øvning ,men kommentar udbedes.
Sorte strater lyder bare bedst..

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Telemaster »

[quote="Plexi"][quote="Sasha"]Nu giver begrebet "gain" vist ikke meget mening i denne sammenhæng. For der er ingen "drivekanal" eller lignende. Du skruer op, indtil udgangsrørene begynder at forvrænge...[/quote]

Ja jeg forstår. Hvordan bruger folk disse type forsterkere mest. Jeg mener, indstille forstærkeren til en god drivelyd og så skrue ned for volumen på pickupperne for at få en clean´ish tone, eller indstille forstærkeren lige så den er ved at knække og så bruge en pedal til at få den til at forvrænge ?[/quote]

Ja, eller en mellemting. Med sådan en forstærker er opdelingen mellem clean og forvrænget jo meget mere flydende og nuanceret, end når man bare træder på en distortion-pedal. Det rigtige "sweet spot" for mig med den forstærker, jeg bruger mest, er et sted, hvor forstærkeren cleaner helt op, når jeg spiller meget let og evt. skruer lidt ned på guitaren, men til gengæld "synger" flot, når jeg slår hårdere og skruer op. Det sweet spot kan findes både med og uden pedal. Hvad man bedst kan lide, er ret individuelt.

Som du er inde på i en anden post, bliver det ret højt med en Marshall. Altså MEGET højt. Det kan løses med en attenuator, men intet kompromis er jo uden ofre, og en del af den fede lyd forsvinder desværre også på den måde. Hvis man bruger en attenuator til lige at tage det værste, kan det fungere strålende, da man så næsten ikke kan høre det. Hvis man prøver at få en 100W Marshall til at fungere i en lille krostue til en konfirmation ude på landet, lyder det mindre godt ;-) Det kommer til at lyde lidt "kvalt", hvis man presser den for meget.

Det er sgu en besværlig balance, og det nemmeste er da også at købe en mindre forstærker. Desværre har jeg endnu til gode at opleve en lille forstærker, der samtidig har den dér Marshall'ske autoritet og musikalske forvrængning, og det er vel også derfor, der findes tusinder af pedaler, preamps, attenuators osv., der er lavet til at komme tæt på uden at spille for højt. Det nærmeste jeg har hørt, er en af Lars Reinaus små tweed-kloner. Det er jo mere Fender end Marshall, hvis man kan dele tingene op på den måde, men den havde altså nogle egenskaber, der var i den helt rigtige retning. Sådan en vil jeg gerne have en dag :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Jah, jeg kan ikke føje noget afgørende nyt til. Jeg har min Marshall indstillet, så den lige knækker lidt. Rent bliver det med anslag og guitarens volumeknap. Mere beskidt med en pedal, som sparker tingene "ud over afgrunden". Jeg vil så sige, at med mindre man spiller de fleste af sine jobs på Wembley eller lignende, så melder behovet for en Hotplate eller lignende attenuator sig meget hurtigt på banen med disse forstærkere (og så er det hamrende ligegyldigt, om de er på 50 eller 100 watt. Mit argument for kun at have to udgangsrør i mine 100 watts er mere, at der ikke er nogen grund til at slide på fire rør af gangen, når to i forvejen spiller for højt). Som tidligere antydet: Jo mere, du dæmper via sådan én, jo mere går det ud over lyden. Glem alt om fed lyd på sovekammeret med sådan en forstærker. Men til lige at "tage den værste brod" - altså ét eller to hak ned på Hotplate´n, hvilket svarer til "højt øvelokale-niveau", fungerer ifølge mine ydmyge ører rigtigt fint.

Og jeg er helt enig: Jeg har heller ikke hørt andre forstærkere, der lyder som en klassisk Marshall. Ikke engang dem, der bygget ud fra samme diagram...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af JGreen »

Jeg fik af vide at Sovtek 50w Tube Midget lød i retning af klassisk Marshall.

Om det passer skal jeg ikke kunne sige for jeg har aldrig haft råd til at sammenligne, men jeg har været ovenud glad for forstærkeren indtil videre, og slap absolut billigt i forhold.

Det virker lidt som et gedemarked alt det der.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

[quote="JGreen"]Jeg fik af vide at Sovtek 50w Tube Midget lød i retning af klassisk Marshall.

[/quote]

Nu skal man ikke tro på alt, hvad man får fortalt... :-) Og hvad er "klassisk Marshall" i øvrigt?

Men glæd dig over at have fundet lykken i den!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af JGreen »

Sasha, det er jo så netop det. ;)

Men får jeg senere hen større krav og markant flere midler at gøre godt med, vil jeg da overveje at kaste mig ud i junglen af "rør-heads som skulle lyde som en gammel marshall" og se om jeg kan finde noget der lyder bedre. Synes jeg har hørt lyd jeg kunne lide fra noget folk kaldte for "en gammel plexi" før. Det er ikke nemt at finde rundt i.

Det skal nok findes, men jeg tvivler på jeg kommer til at kunne lide prisen. :D

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen