Afmystificering af Strat

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Afmystificering af Strat

Indlæg af morfarpåsofaen »

Jeg kom til at købe mig den hersens Japan Strat - fra '87 så vidt jeg kan se? Der er en totalt hærget original Tolex kasse med også.

Den er vist blevet spillet på... Kan en poly krop virkelig slides på den måde? Der er også langsgående krakeleringer i kroppen - ikke der hvor samlingerne i træet er. Halsen er ligeledes totalt slidt, med dybe spor ind i gribebrættet, ligesom den har fået nye bånd på et tidspunkt.

Er Kahler systemet originalt?

Kahler tremoloen er jeg ikke helt pjattet med - selvom det ikke er et Floyd Rose lignende monster. Faktisk ligner det meget et US strat system, med to skruer i kroppen og ret begrænset vandring. Ved nogen om man kunne montere en original tremolo i stedet?

Den spiller pisse fedt.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af IkkeMig »

Det ligner ikke nogen helt standard Kahler. Jeg har læst, at de engang lavede en, der netop var beregnet til at erstatte en standard strat-trem, så det kunne jo være den der - i så fald burde den kunne skiftes direkte. Men jeg har ikke lige kunnet finde noget på nettet om den, så jeg kan ikke verificere, om det er sådan en...

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af MacG »

Det er polylak. De blev lavet i Japan i ´80-erne, og de er født med den sære Kähler, som erstatning for Fenders egen klampede version. Men de var fede at spille på, jeg havde råderetten over en back in the day.

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af Knuddi »

Hej Morfar

Jeg har én der ligner til forveksling, dog i sort og i noget bedre stand.
Min er købt i -' 85 - '87, spritny hos Eskildsen i Randers.
Kahler systemet er originalt og sad på min da jeg købte den i sin tid.
Min spiller også fedt, omend jeg syntes at original pickup'erne var lidt "flade" i det - så jeg satsede og købte et andet sæt og satte på.

Mvh. Knud

PS: hvis du vil se billeder - så råb op.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af Morten M »

Kroppen kan slides sådan mod et solidt bæltespænde :)
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"]Det er polylak. [/quote]

Sure as hell is! Omend det godt kunne se ud som om, at nogen lige har været i gang med at pudse kanterne på slidtagen på bagsiden af med en tot ståluld eller noget i den stil...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af morfarpåsofaen »

Ok, så fandt jeg lidt om modellen.. Det er en Contemporary standard 22 - forskellen fra de almindelige Japan Strats er kun tremoloen samt at gribebrættet har en radius på 12". Tremoloen er direkte udskiftelig med en US to-punkts tremolo, uden at der bliver overflødige udfræsninger i kroppen, så farvel Kahler.. Men de 4 små skruehuller i hovedet slipper jeg ikke for.

Tremoloen hedder Kahler 2520, eller Kahler Fulcrum. Hvis nogen vil have den gamle tremolo siger de bare til..

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af Knuddi »

[quote="morfarpåsofaen"]Ok, så fandt jeg lidt om modellen.. Det er en Contemporary standard 22 - forskellen fra de almindelige Japan Strats er kun tremoloen samt at gribebrættet har en radius på 12". Tremoloen er direkte udskiftelig med en US to-punkts tremolo, uden at der bliver overflødige udfræsninger i kroppen, så farvel Kahler.. Men de 4 små skruehuller i hovedet slipper jeg ikke for.

Tremoloen hedder Kahler 2520, eller Kahler Fulcrum. Hvis nogen vil have den gamle tremolo siger de bare til..[/quote]

Hej Morfar

Jeg vil gerne lægge billet ind på din Kahler tremolo - min har en enkelt defekt "slæde".

Hvis du skriver på knudpedersen snabela gmail dot com, med nogle bankdata, overfører jeg nogle forsendelses penge.

Mvh. Knud

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af morfarpåsofaen »

[quote="Knuddi"][quote="morfarpåsofaen"]Ok, så fandt jeg lidt om modellen.. Det er en Contemporary standard 22 - forskellen fra de almindelige Japan Strats er kun tremoloen samt at gribebrættet har en radius på 12". Tremoloen er direkte udskiftelig med en US to-punkts tremolo, uden at der bliver overflødige udfræsninger i kroppen, så farvel Kahler.. Men de 4 små skruehuller i hovedet slipper jeg ikke for.

Tremoloen hedder Kahler 2520, eller Kahler Fulcrum. Hvis nogen vil have den gamle tremolo siger de bare til..[/quote]

Hej Morfar

Jeg vil gerne lægge billet ind på din Kahler tremolo - min har en enkelt defekt "slæde".

Hvis du skriver på knudpedersen snabela gmail dot com, med nogle bankdata, overfører jeg nogle forsendelses penge.

Mvh. Knud[/quote]
Deal.. Jeg skal lige skaffe en ny bro, så kan du få den gamle. Jeg sender en mail når det er..

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af Knuddi »

[quote="morfarpåsofaen"][quote="Knuddi"][quote="morfarpåsofaen"]Ok, så fandt jeg lidt om modellen.. Det er en Contemporary standard 22 - forskellen fra de almindelige Japan Strats er kun tremoloen samt at gribebrættet har en radius på 12". Tremoloen er direkte udskiftelig med en US to-punkts tremolo, uden at der bliver overflødige udfræsninger i kroppen, så farvel Kahler.. Men de 4 små skruehuller i hovedet slipper jeg ikke for.

Tremoloen hedder Kahler 2520, eller Kahler Fulcrum. Hvis nogen vil have den gamle tremolo siger de bare til..[/quote]

Hej Morfar

Jeg vil gerne lægge billet ind på din Kahler tremolo - min har en enkelt defekt "slæde".

Hvis du skriver på knudpedersen snabela gmail dot com, med nogle bankdata, overfører jeg nogle forsendelses penge.

Mvh. Knud[/quote]
Deal.. Jeg skal lige skaffe en ny bro, så kan du få den gamle. Jeg sender en mail når det er..[/quote]

Lyder super -tak for det.

PS: hvor fandt du noget info om guitaren - købte bare min "i blinde" i sin tid.

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af morfarpåsofaen »

[quote="Knuddi"]
Lyder super -tak for det.

PS: hvor fandt du noget info om guitaren - købte bare min "i blinde" i sin tid.[/quote]
Nu gemte jeg ikke linkene, men googlede derudaf på Japan, Strat, Kahler, Fulcrum, 2520 osv. osv.

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af Knuddi »

[quote="morfarpåsofaen"][quote="Knuddi"]
Lyder super -tak for det.

PS: hvor fandt du noget info om guitaren - købte bare min "i blinde" i sin tid.[/quote]
Nu gemte jeg ikke linkene, men googlede derudaf på Japan, Strat, Kahler, Fulcrum, 2520 osv. osv.[/quote]

Ok, tak - må ha' gang i det der google :)

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af AnotherDan »

Tillykke med den.
Jeg har prøvet sådan en contemporary strat med en underlig humbucker i bridge, og deres spacy tremolo system.
Men den var virkelig fed at spille på - jeg burde have købt den.
Bah

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af morfarpåsofaen »

[quote="Sasha"][quote="MacG"]Det er polylak. [/quote]
Sure as hell is! Omend det godt kunne se ud som om, at nogen lige har været i gang med at pudse kanterne på slidtagen på bagsiden af med en tot ståluld eller noget i den stil...[/quote]
Faktisk tror jeg det er naturligt opståede ridser, fra en energisk guitarist med et underliv som en rystepudser.. Plastik pladen over fjedrene til tremoloen er ligeledes totalt bustet..

Det sjove er at sælger havde købt guitaren i denne tilstand midt i 90'erne som sin første guitar, men han lærte aldrig at spille på den. Så den har bare lagt i sin kuffert med de uerstattelige vintage sved plamager lige siden. Han købte dengang også en af de gamle Marshall Guv'nor pedaler, som jeg fik med - den fremstår helt ubrugt i sin originale gulnede kasse.

Guitaren havde efter sigende tilhørt et turnerende dansk band, men jeg har glemt hvad de hed.. Ikke nogen jeg kendte alligevel.

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af morfarpåsofaen »

The plot thickens.. Guitaren har tilhørt Per Laurits fra "Nightqueen" http://www.nightqueen.dk/bandet.html som underviste sælger. Guitaren blev solgt videre i 1991-1992, men aldrig rigtig brugt siden. Så den har lagt i 20 år i sin kasse.

Serie nummeret indikerer at guitaren er fra 1987, så den er dælme blevet slidt meget på kort tid inden den blev solgt videre....

Føler mig som en slags Sherlock Holmes nu.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af Sasha »

[quote="morfarpåsofaen"][quote="Sasha"][quote="MacG"]Det er polylak. [/quote]
Sure as hell is! Omend det godt kunne se ud som om, at nogen lige har været i gang med at pudse kanterne på slidtagen på bagsiden af med en tot ståluld eller noget i den stil...[/quote]
Faktisk tror jeg det er naturligt opståede ridser, fra en energisk guitarist med et underliv som en rystepudser.. Plastik pladen over fjedrene til tremoloen er ligeledes totalt bustet..
[/quote]

Jamen, det tror jeg skam også. Pointen var mere, at det næsten kan se ud som om, at nogen har prøvet at "smoothe" kanterne på slidtagen ud. Jeg havde engang en lakskade på bagsiden af halsen på en 70´er-Strat. Og kanten mellem det lakerede og det ulakerede område er temmelig skarp. Så jeg måtte have stålulden frem i ny og næ, indtil jeg fik råd til en omlakering. Jeg siger ikke, at det 100% sikkert er sådan, tingene hænger sammen for din guitar. Men jeg tænkte det med det samme, jeg så billederne.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af morfarpåsofaen »

[quote="Sasha"]
Jamen, det tror jeg skam også. Pointen var mere, at det næsten kan se ud som om, at nogen har prøvet at "smoothe" kanterne på slidtagen ud. Jeg havde engang en lakskade på bagsiden af halsen på en 70´er-Strat. Og kanten mellem det lakerede og det ulakerede område er temmelig skarp. Så jeg måtte have stålulden frem i ny og næ, indtil jeg fik råd til en omlakering. Jeg siger ikke, at det 100% sikkert er sådan, tingene hænger sammen for din guitar. Men jeg tænkte det med det samme, jeg så billederne.[/quote]
Ja det kunne sagtens være.. Halvdelen er dog udjævnede kanter, og resten er skarpe. Det er ikke så nemt at se på billedet.

Jeg undrer mig lidt over at kroppen har mange langsgående krakeleringer. Jeg kan forstå hvis de opstår i samlingerne i træet, men det er ikke tilfældet her. Det har jeg ikke set poly lak gøre på den måde før. Jeg undrer mig også lidt over at bagsiden af halsen ikke har synligt slid i lakken, imens der er dybe furer ind i gribebrættet foran - men spillestil er jo forskellig. Manden har vel haft lange negle...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af Sasha »

Min "hvide" 75´er-Strat, som ligeledes er polyesterlakeret, er i dén grad også krakeleret. Så det kan altså godt lade sig gøre.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af Knuddi »

Vil du fortælle hvad du måtte slippe for den?
Har du egentlig identificeret en ny bro til den - jeg har længe overvejet at prøve et skift.
Jeg vil dog ikke begynde at bore og fræse - det skal være noget der umiddelbart passer ned i de eksisterende skruehuller og udfræsning til blokken.

Mvh. Knud

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Afmystificering af Strat

Indlæg af morfarpåsofaen »

[quote="Knuddi"]Vil du fortælle hvad du måtte slippe for den?
Har du egentlig identificeret en ny bro til den - jeg har længe overvejet at prøve et skift.
Jeg vil dog ikke begynde at bore og fræse - det skal være noget der umiddelbart passer ned i de eksisterende skruehuller og udfræsning til blokken.

Mvh. Knud[/quote]
Næ jeg vil ikke fortælle hvad jeg måtte slippe, men jeg vil mene sådan en guitar skulle koste ca. kr. 2500-3000,-. Udgaverne med vintage type bro må så være lidt mere eftertragtede end disse og prissat lidt højere.

Så vidt jeg har kunne læse mig til, er hulafstanden til de to anker skruer i broen 2 7/32", og skulle så være udskiftelig med enhver bro der har to-punkts USA Strat dimensioner. Jeg har ikke været hjemme og måle endnu, så det skal jeg lige have tjekket. Jeg skal også have tjekket strengeafstanden, da man ellers kan ende med en guitar hvor strengene ligger for tæt på kanten af halsen.
Der skal ikke bores eller fræses, da kroppen har samme udfræsninger som vintage typer - det er kun de (skrækkelige) modeller med Floyd Rose og dobbelt låsende Kahler systemer der har andre udfræsninger i kroppen.
Callaham, Wilkinson, GFS m.fl. skulle lave broer der er direkte udskiftelige, ligesom selvfølgelig en original Fender US bro er det. Men det er alt sammen bare noget jeg har læst, så jeg skal selv lige have kigget lidt nærmere på det..

Anderledes er det hvis man ønsker en traditionel 6 huls bro, hvilket ikke er ligetil.. Og det ville jeg ellers foretrække fremfor de lidt mere "poppede" to-punkts broer...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen