nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
flügenheimer
Himmelhund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af flügenheimer »

Jeg var i dag inde i en musik butik, for at prøve lidt forskellige ting for at prøve lidt forskelligt. Jeg havde ikke noget mål om at købe noget, men blot at prøve lidt forskelligt for at blive inspireret til evt. senere køb.

Jeg får så lov til at lege med et par pedaler på en forstærker - Så langt så godt!
Jeg kunne så godt tænke mig at prøve en anden forstærker, både for at prøve en anden forstærker, og for at høre hvordan pedalerne lyder på en anden forstærker. Ekspedienten kommer så og spørger til hvad jeg synes om pedalerne. Jeg svarer så at jeg synes de lyder okay, men at jeg ikke har tænkt mig at købe lige nu. Jeg spørger ham så, om jeg må få lov til at spille på en anden forstærker. Han spørger om jeg har tænkt mig at købe en ny forstærker i den nærmeste fremtid. jeg svarer at jeg ikke ved det, men ikke regner med det lige foreløbigt. Så siger han så, at han helst ikke vil have at jeg prøver andre forstærkere, når jeg alligevel ikke har tænkt mig at købe noget.

Dér blev jeg godt nok overrasket! Jeg har aldrig før oplevet at blive nægtet at prøve udstyr i en musik butik, bare fordi man ikke regner med at købe noget med det samme.

Jeg var bagefter i en anden musikbutik, med en noget med afslappet attitude - her fik jeg lov til at prøve lige hvad jeg havde lyst til.

Så jeg vil høre om det er noget I andre også har oplevet, eller det bare har været en "træls" ekspedient, eller om I synes at det var en retfærdig reaktion fra ekspedientens side.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af Sasha »

Det lyder som Aage i Århus..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af Telemaster »

Jeg har vist aldrig selv oplevet noget i den stil, men man hører ind imellem om det. Det er sgu ringe service, men jeg har aldrig været af den overbevisning, at det giver mening med et totalt boykot af en forretning, fordi en enkelt af sælgerne er en idiot/har en dårlig dag. Problemet er vel, at man bliver lidt paf, i stedet for at tale sig igennem tingene, når man bliver behandlet på den måde. Måske havde tingene set anderledes ud, hvis du havde forklaret ekspedienten sammenhængen på samme måde, som du gør her, og du kunne måske have fået lov alligevel. Selv var jeg helt sikkert skredet og havde aldrig talt med ham igen :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af K-P »

Jeg har prøvet, at jeg var med min kammerat inde at kigge på guitarer uden planer om køb. Han spørger så en sælger, om han må prøve en Gibson Firebird uden at have planer om at købe den. Det måtte han godt og han gik så i gang med at spille på den. Der går så omkring 10 minutter, da den næste sælger så kommer forbi. Han spørger så min kammerat om han har tænkt sig at købe den. Da han så siger nej, bliver han bedt om at stille den på plads igen og selvom han forklarer at han fik lov af en anden, så var sælgeren ligeglad.
Cogito sumere potum alterum

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af Jackie van Hippie »

For tre-fire år siden var det ca. situationen i hver anden musikbutik jeg besøgte.. Jeg så åbenbart ikke særligt købestærk ud som femten årig... Dog har jeg kun haft gode erfaring med Aage i København, alle Eskildsen butikkerne som jeg har besøgt og især Woodstock i Århus, de værste var altid de mindre butikker..
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af Anonym »

Der er intet andet at gøre end at køre Pretty Woman-stuntet på dem.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="SustainerPlayer"]Der er intet andet at gøre end at køre Pretty Woman-stuntet på dem.[/quote]

Øhhhmmm ... at klæde sig ud som en slutty golddigger, slentre igennem butikken med en arrogant mine på, for derefter at lade dem vide, at man vil lægge sine surt BJ'ede penge et andet sted??
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af VilhelmNielsen »

Synes altid det er den tone jeg er blevet mødt med i Aage i KBH, bortset fra den gode Søren Pedersen (som nu befinder sig i Woodstock).

Det er bare meget mere indirekte og passivt aggressive, men man føler bare de skider én i munden. Så er det ligemeget om man skal købe om en måned eller et år, det bliver i hvertfald ikke hos dem.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af Anonym »

[quote="GodSpeedDK"][quote="SustainerPlayer"]Der er intet andet at gøre end at køre Pretty Woman-stuntet på dem.[/quote]

Øhhhmmm ... at klæde sig ud som en slutty golddigger, slentre igennem butikken med en arrogant mine på, for derefter at lade dem vide, at man vil lægge sine surt BJ'ede penge et andet sted??[/quote]

Næsten. Man løber småflæbende tilbage og fortæller om episoden til sin sugardaddy, som straks fører en ud på en gigantisk powershopping-streak med sine platin-kort. Efter at have købt for absurde beløb andetsteds, fiser man ind til den nedladende diskenspringer og stikker ham hans tabte salg lige i næsen. Sådan!

Der er i øvrigt bonuspoint, hvis man kan ligne Julia Roberts imens. :clap:

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg prøver lige en anden vinkel:

Jeg siger ikke behandlingen er ok. Mén; du har ikke tænkt dig at købe hverken pedal eller forstærker i nærmeste fremtid. Du får lov at prøve pedalerne. Du vil så prøve dem på en anden forstærker - han spørger om du er interesseret i at købe en forstærker, og det er du ikke, og derfor siger han nej. Prøv at se det fra forretningens side - alle kunder der "lige skal prøve" er slid på inventaret, som i sidste ende er det de skal tjene på. Og slidt grej giver kunden grund til at bede om rabat, som i mange tilfælde skærer den forholdsvist lille avance, der er på grejet, væk.

Pointen er, at selvfølgelig skal man have lov at prøve grej, inden man køber. Men du har ingen intention om at købe, før engang i det ubestemmelige "fremtiden". Og du kan alligevel ikke rigtigt bruge en pedals formåen på en forstærker der ikke er magen til din til noget. Det er rigtigt at musikforretninger sælger drømme, men det er også stadig en forretning, der skal løbe rundt - og det kan den ikke med et inventar bestående af demovarer til nedsatte priser.

Man skal behandle sine kunder ordentligt - men man skal heller ikke bruge forretningens tid og ressourcer, hvis ikke man har hensigt til at købe.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af Telemaster »

[quote="GuitaRasmus"] (...)
Man skal behandle sine kunder ordentligt - men man skal heller ikke bruge forretningens tid og ressourcer, hvis ikke man har hensigt til at købe.[/quote]

Jo, man skal :D

Det jeg mener er, at så længe man ikke har fundet "sin lyd", hvad det så end er, giver det fuldstændig mening at prøve alt muligt. Ind imellem bliver man jo helt forgabt i et eller andet, og finder så pengene et sted. Og imellemtiden finder man ud af en masse om grej - hvad man slet ikke kan lide, og hvad man bedre kan lide. Det tjener forretningerne altså også på. Selvfølgelig findes der freeloaders, der misbruger forretningernes velvilje, men mon ikke vi andre udgør en større del? Jeg har da lagt min sjat i diverse musikforretninger. For det meste skal jeg jo bare have lidt småting - strenge, plektre, ledninger osv., men når jeg så alligevel er i en forretning, sker det da ind imellem, at jeg sætter mig ned og prøver et eller andet, jeg har hørt om, eller som virker spændende. Det er stensikkert, at jeg på et eller andet tidspunkt kommer til at købe noget meget dyrt, som jeg ovehovedet ikke havde planlagt. Det er sket før :)

Men hvis attituden er irriterende, handler jeg da et andet sted. Fx har jeg haft en serie uheldige oplevelser med ekspedienterne i flere her unavngivne, københavnske musikforretninger, og det bryder jeg mig ikke om - derfor handler jeg ikke så meget der.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg tror det handler om en meget dybere agenda. Hvis alle og enhver til enhver tid kan komme og prøve grej som de lyster, og dermed blive klogere på hvad der er fedt, og hvad der ikke er, så ender det med, at nogle forretninger (indsæt her f.eks. nordens største kæde af musikforretninger) ikke kan sælge deres "egne" urimeligt crappy lorte-Kinavare til uvidende konfirmander. Har I tænkt over det??

:P
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af Sasha »

Det er da vist forudsat, at disse "uvidende konfirmander" får trænet deres ligeså "uvidende" ører, sådan at de i en alder af 13-14 år er i stand til at høre forskel på skidt og kanel...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Det er da vist forudsat, at disse "uvidende konfirmander" får trænet deres ligeså "uvidende" ører, sådan at de i en alder af 13-14 år er i stand til at høre forskel på skidt og kanel...[/quote]

Ja ... og gud forbyde det! Tænk, hvad det ikke ville gøre for de hårdtarbejdende børnearbejderes månedsløn, hvis selv "uvidende konfirmander" fik øjnene op for de åbentlyse mangler ved deres ubehjælpelige forsøg på at lave kopier.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af Sasha »

Ja, det er jo så lige dét... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

flügenheimer
Himmelhund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af flügenheimer »

[quote="GuitaRasmus"]Jeg prøver lige en anden vinkel:

Jeg siger ikke behandlingen er ok. Mén; du har ikke tænkt dig at købe hverken pedal eller forstærker i nærmeste fremtid. Du får lov at prøve pedalerne. Du vil så prøve dem på en anden forstærker - han spørger om du er interesseret i at købe en forstærker, og det er du ikke, og derfor siger han nej. Prøv at se det fra forretningens side - alle kunder der "lige skal prøve" er slid på inventaret, som i sidste ende er det de skal tjene på. Og slidt grej giver kunden grund til at bede om rabat, som i mange tilfælde skærer den forholdsvist lille avance, der er på grejet, væk.

Pointen er, at selvfølgelig skal man have lov at prøve grej, inden man køber. Men du har ingen intention om at købe, før engang i det ubestemmelige "fremtiden". Og du kan alligevel ikke rigtigt bruge en pedals formåen på en forstærker der ikke er magen til din til noget. Det er rigtigt at musikforretninger sælger drømme, men det er også stadig en forretning, der skal løbe rundt - og det kan den ikke med et inventar bestående af demovarer til nedsatte priser.

Man skal behandle sine kunder ordentligt - men man skal heller ikke bruge forretningens tid og ressourcer, hvis ikke man har hensigt til at købe.[/quote]

Jeg kan sagtens se det fra forretningens side, men nu er det jo forstærkere de stiller op i butikken for at folk kan prøve dem. Og jeg har det sådan at jeg tager i musikbutikker for at prøve forskelligt udstyr, for at finde ud af om om der var noget grej man evt kunne begynde at overveje at skifte ud. Så jeg kommer altså (oftest) ikke ind i butikken med en holdning om at der skal købes, men blot prøves for at inspirere. Så hvis jeg aldrig fik lov til at prøve noget i musikbutikkerne, fordi jeg ikke har planer om at købe noget nyt (måske fordi jeg ikke har fundet et bedre alternativ i forhold til hvad jeg har nu), Så finder jeg jo aldrig ud af om der er bedre alternativer ude i verden.

Så fra forretningens side, synes jeg det er en dårlig ide. Hvem ved, om jeg bare var faldet pladask for den forstærker, og et par uger senere var gået ind i forretningen og købt den, bare fordi jeg havde prøvet den den dag han havde nægtet det.

Men kan godt se hvad du mener - var også tidligere på dagen inde i en anden butik, hvor en 16-årig dreng gerne ville prøve en les paul til 27.000 kr. det fik han ikke lov til netop af de grunde du nævner.

flügenheimer
Himmelhund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af flügenheimer »

[quote="Sasha"]Det lyder som Aage i Århus..?[/quote]

Jeg har aldrig haft problemer med butikker i jylland, men er for nyligt flyttet til sjælland, så skulle ud og kigge i de musikbutikker de har i KBH.

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af strattitude »

Jeg synes det er dumt af ekspedienten.

Selvom jeg prøver noget jeg ikke regner med at købe, kan denne guita/amp/pedal vise sig at være så fed at jeg bare må ha den, og så skaffe pengene på en eller anden måde, evt. sælge en masse gammelt grej. Så jeg synes det er dumt af ekspedienten, da han går glip af et potientelt salg. Nogle gange skal jeg ihvertfald selv gå og tygge over tingene, efter at have prøvet dem, og så vender jeg tilbage, og måske prøver igen og måske køber jeg så den satans guitar etc..

Jeg er ikke selv vild med de butikker hvor man ikke føler sig velkommen, bare fordi man ikke lige har 10K i lommen....

Dale
Smoke On The Water
Indlæg: 80
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af Dale »

Jeg har faktisk aldrig været ude for at blive decideret nægtet at prøve noget. Hvis de spørger om jeg har tænkt mig at købe, fortæller jeg dem at jeg har puslet med tanken (hvilket ikke er løgn, vi freaks er jo uhelbredeligt ramt af GAS), og desuden har mit relativ kraftige skæg siden jeg var 15 hjulpet mig en del :) .
Flügenheimer: Du skal da ikke skifte den rare Hot Rod ud.
When You see W. C. Fields.

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nægtet at prøve forstærker - Musik Butik

Indlæg af Runem »

[quote="flügenheimer"][quote="GuitaRasmus"]Jeg prøver lige en anden vinkel:

Jeg siger ikke behandlingen er ok. Mén; du har ikke tænkt dig at købe hverken pedal eller forstærker i nærmeste fremtid. Du får lov at prøve pedalerne. Du vil så prøve dem på en anden forstærker - han spørger om du er interesseret i at købe en forstærker, og det er du ikke, og derfor siger han nej. Prøv at se det fra forretningens side - alle kunder der "lige skal prøve" er slid på inventaret, som i sidste ende er det de skal tjene på. Og slidt grej giver kunden grund til at bede om rabat, som i mange tilfælde skærer den forholdsvist lille avance, der er på grejet, væk.

Pointen er, at selvfølgelig skal man have lov at prøve grej, inden man køber. Men du har ingen intention om at købe, før engang i det ubestemmelige "fremtiden". Og du kan alligevel ikke rigtigt bruge en pedals formåen på en forstærker der ikke er magen til din til noget. Det er rigtigt at musikforretninger sælger drømme, men det er også stadig en forretning, der skal løbe rundt - og det kan den ikke med et inventar bestående af demovarer til nedsatte priser.

Man skal behandle sine kunder ordentligt - men man skal heller ikke bruge forretningens tid og ressourcer, hvis ikke man har hensigt til at købe.[/quote]

Jeg kan sagtens se det fra forretningens side, men nu er det jo forstærkere de stiller op i butikken for at folk kan prøve dem. Og jeg har det sådan at jeg tager i musikbutikker for at prøve forskelligt udstyr, for at finde ud af om om der var noget grej man evt kunne begynde at overveje at skifte ud. Så jeg kommer altså (oftest) ikke ind i butikken med en holdning om at der skal købes, men blot prøves for at inspirere. Så hvis jeg aldrig fik lov til at prøve noget i musikbutikkerne, fordi jeg ikke har planer om at købe noget nyt (måske fordi jeg ikke har fundet et bedre alternativ i forhold til hvad jeg har nu), Så finder jeg jo aldrig ud af om der er bedre alternativer ude i verden.

Så fra forretningens side, synes jeg det er en dårlig ide. Hvem ved, om jeg bare var faldet pladask for den forstærker, og et par uger senere var gået ind i forretningen og købt den, bare fordi jeg havde prøvet den den dag han havde nægtet det.

Men kan godt se hvad du mener - var også tidligere på dagen inde i en anden butik, hvor en 16-årig dreng gerne ville prøve en les paul til 27.000 kr. det fik han ikke lov til netop af de grunde du nævner.[/quote]


Det er måske også et spørgsmål om omstændighederne. Nu ved jeg jo ikke, om du ligner en, der absolut ikke har tænkt dig at købe noget eller sådan, så du må ikke misforstå dette som rettet imod dig.

- Men jeg kan godt forstå, at det kan være trættende at have folk, som ikke er potentielt købere, rendende i butikken og være krævende. Jeg har såmænd tit siddet i Aage Odense og leget med forskellige ting, men de ved også, at jeg lægger nogle knaster derude en gang imellem. Så det giver jo et andet udgangspunkt for dem.

Når det så er sagt, tror jeg da bestemt, musikbutikker skyder sig selv i foden, hvis de lægger den mentalitet for dagen. For de ting jeg har siddet og savlet over da jeg var yngre, har jeg sgu købt siden. Som nu min Les Paul, jeg ikke havde råd til i Aage. Og da den så røg ned i pris til deres jubilæum, nappede jeg den med det samme.

Jeg skal passe på med at lange ud efter dem, for jeg har selv været der, men det kan i den grad være belastende når der sidder en knægt på 16 og spiller i en halv time på en guitar og en amp, vel vidende, at han ikke har penge til andet end et sæt strenge.

- Musikbutikkerne er dog selv ude om den mentalitet, som ligger for dagen. Altså at man bare kan komme og prøve. For du ser det sgu ikke i andre forretninger... Man kommer jo ikke og prøver lidt tøj, bare for lige at hygge. Kvinder gør det måske med smykker - og så drømmer de om dem :)

Butikkerne er trods alt i deres gode ret til at sige nej, når nogen de ikke kender gerne vil prøve tingene. Når det kræver, at en ekspedient bruger tid på en potentiel kunde, er det sgu ikke for sjov. Men fordi, der skal nogle kroner i kassen...


Jeg har bestemt også oplevet dårlig service i visse musikbutikker. Bla. valgte jeg at køre i en musikbutik efter jeg havde trænet en dag, og var således i et sæt træningstøj (havde altså været i bad), men fik simpelthen den mest lusede service. Og jeg tror bl.a., det var fordi, jeg ikke lignede en musiker på nogen måde... Jeg kom der ikke igen!

Men går jeg i Aage kbg, frem for Aage Odense, får jeg på ingen måder samme service. Men det er nok fordi, jeg oplever en større service i den butik, hvor jeg lægger nogle penge...

Musikbutikkerne skal også finde sig i meget. Som eksempelvis folk der prøver ting af i butikken, for så at gå hjem og finde det brugt på nettet osv. Det må efterhånden opbygge en vis skepsis hos de mennesker, som står i butikkerne.

Nogle steder har de jo bare taget konsekvensen og låst det fede gear inde, så folk ikke liiiige kan pille. Det er jo også en måde at få folk til at holde snitterne for sig selv, med mindre de er seriøse.

Det lyder som om, ekspedienten i dit tilfælde godt kunne have talt pænere til kunden. Men jeg kan i og for sig godt forstå, at du ikke fik lov at være til mere besvær, når du ikke engang havde mulighed for at købe den pågældende amp. Men derfor kan man jo godt sige det på en måde, så kunden ikke føler sig kørt over.


Min oplevelse i Aage kbh har været, at flere af de yngre medarbejdere hævder sig lidt på den "status", de tilsynelande mener at have. Så jeg holder mig til Odense, hvor der i den grad er kompentent personale, som behandler folk pænt og ordentligt.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen