String tension calculator

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

String tension calculator

Indlæg af Anonym »

Nifty nørde-tool:

MPUSTC

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: String tension calculator

Indlæg af mos »

Hvordan har vi dog kunne leve uden:-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: String tension calculator

Indlæg af MacG »

[quote="SustainerPlayer"]Nifty nørde-tool:

MPUSTC[/quote]

Nice.. Så kan jeg regne ud hvordan jeg får et sæt der føles balanceret til open-G, D, E, A, som jeg kører på forskellige guitarer.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: String tension calculator

Indlæg af Anonym »

[quote="mos"]Hvordan har vi dog kunne leve uden:-)[/quote]

Tjo - hvis man spiller i standard tuning på standardsæt, er der ikke meget at komme efter - andet end nørd-faktoren, der jo aldrig må undervurderes - men ...

[quote="MacG"]Nice.. Så kan jeg regne ud hvordan jeg får et sæt der føles balanceret til open-G, D, E, A, som jeg kører på forskellige guitarer.[/quote]

... til sådanne ting er den nu ganske anvendelig.

Brugeravatar
Dathudo
Himmelhund
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: String tension calculator

Indlæg af Dathudo »

Hvis nu jeg regner mig frem til en string tension på x kilo - så skal min strat tremolo vel indstilles til at trække disse x kilo modsat,
således at trækket er udlignet ved broen, er det ikke korrekt?

I så fald - er det noget man selv kan fikse? Ved godt man med fordel kan sende sin guitar til en autoriseret,
men det kunne være lidt sjovere hvis man selv var i stand til at rode med det :)

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: String tension calculator

Indlæg af Anonym »

[quote="Dathudo"]Hvis nu jeg regner mig frem til en string tension på x kilo - så skal min strat tremolo vel indstilles til at trække disse x kilo modsat,
således at trækket er udlignet ved broen, er det ikke korrekt?

I så fald - er det noget man selv kan fikse? Ved godt man med fordel kan sende sin guitar til en autoriseret,
men det kunne være lidt sjovere hvis man selv var i stand til at rode med det :) [/quote]

Udgangspunktet (med beregneren) er at finde 6 strenge, der har et nogenlunde egalt strengetræk på hver især.

Klart at du skal kompensere på en flydende stol. Men du kan ikke lige sige, at fordi dine strenge tilsammen trækker 55,8 kg, så skal den stå sådan og sådan. Det afhænger jo af fjedrene, hvor hårdt de er spændt op, hvor mange der er osv. Den skal bare justeres til at stå/flyde der, hvor du føler det bedst.

I øvrigt er der noget vægtstangsprincip indblandet i form af studs/skruer, der gør, at fjedrene i sig selv ikke trækker den samme belastning. Men det er noget i forholdet 5:1 til 7:1 så vidt jeg husker. Men det er så også kun nørderi ... :D

Brugeravatar
Dathudo
Himmelhund
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: String tension calculator

Indlæg af Dathudo »

Hmm.. Det kunne godt lyde som om det hurtigt blev en ordentlig mundfuld.
Kan man få en bog eller noget hvori man kan lære om justering af guitare?
Der bliver til anbefalet bøger til hjemmebyg, så det kunne være i havde en i tankerne :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: String tension calculator

Indlæg af Smittefar »

Der er rigtig mange udmærkede instruktionsvideoer på youtube - prøv at søge på "electric guitar setup" og se om der ikke kommer en masse - Desuden ligger der udmærkede instruktioner på Aage.dk (under artikler) og jeg mener også, der ligger noget på guitaren.dk
Modded guitars were crap right out of the factory

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: String tension calculator

Indlæg af Anonym »

[quote="Dathudo"]Hmm.. Det kunne godt lyde som om det hurtigt blev en ordentlig mundfuld.
Kan man få en bog eller noget hvori man kan lære om justering af guitare?
Der bliver til anbefalet bøger til hjemmebyg, så det kunne være i havde en i tankerne :) [/quote]

Det er nu ikke så svært. Selvfølgelig skal man lige have proceduren på plads.

Guitar Repair Guide er en af de bedste bøger om emnet.

Brugeravatar
Dathudo
Himmelhund
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: String tension calculator

Indlæg af Dathudo »

Jeg må kigge lidt rundt.. :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen