Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
ewido
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af ewido »

Hej, jeg vil gerne indspille i stereo via mit guitarboard - men uden at bruge to guitaramps. 

Kan man det?
Jeg tænker at jeg evt. skal bruge en stereo recording preamp af en slags. Kan bare ikke finde en guitarpreamp med stereo in og out. 
Den må gerne have en varm rørlyd. Men ellers helt clean. Boardet laver resten. 

Nogen fif?

Brugeravatar
ewido
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af ewido »

Jeg kan desværre ikke finde ud af at uploade fotos. Ellers kunne I lige set mit board...
Last edited by ewido 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af Smittefar »

Jeg er ret sikker på, der ikke findes en stereo preamp.

Men du kunne jo køre mono gennem preampen og så lægge dine stereoeffekter på mellem preamp og lydkort?

Egentlig vil jeg allerhelst anbefale, at du laver stereoeffekterne efterfølgende (i mixet). Det er lidt farligt at optage den slags effekter, for nogle gange finder man ud af, at det der lød fedt, da man indspillede ikke var det, mixet havde brug for.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
ewido
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af ewido »

Det er egentlig fordi jeg "spiller" med pedalerne mere end jeg spiller med guitaren. Så det kan ikke rigtig lade sig gøre at lægge det på bagefter. Det er til et ambient drone-projekt. Sådan noget hvor man laver hvallyde og volumeswells i lange baner. 

Min kæde ser således ud:
Guitar > Vol pedal - Compressor - POG - delay - delay - delay - reverb - reverb - looper > stereo out
Alt sammen er tændt på samme tid :)

Alternativ kan jeg købe to guitarpreamps eller DI's. F.eks. 2 x Palmer Pocket Amp's. Hvis ellers de kan spille clean.

Jeg tænker at det kommer til at lyde lidt fladt, hvis jeg bare går direkte fra looperen og ind i lydkortet. Har I erfaringer med det?


Det er i øvrigt dette board:
Billede
Last edited by ewido 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af Smittefar »

Men hvorfor sætter du ikke bare preampen mellem POG og den første delay eller før looperen, hvis det er den eneste stereopedal

Men altså, du kan jo også bare køre direkte fra looperen til lydkortet også evt. lægge et amplitube (eller Two Notes Wall of sound plugin) eller lignende plugin på hvert af de to stereospor. Det lyder som om, lyden bliver så tilpas sovset, så det ikke er kritisk at få 100% optimal preamplyd. Hvis bare du går i et Hi-Z input på lydkortet burde du få fornuftig omend ikke fuldstændig absurd lækker lyd.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
ewido
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af ewido »

Arh, jeg troede bare ikke at det rigtig ville virke at gå direkte i lydkortet. 
Det er et ret komplekst lydbillede, så preampen er egentlig forholdsvist vigtig.

Mister man dynamik af at gå direkte fra board til lydkort? 
Må lige tjekke Wall of sound ud. Tak :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af Smittefar »

Nu har du ikke skrevet, hvilket lydkort der er tale om. Der er naturligvis forskel på lydkort, men hvis ellers kortet har Hi-Z indgange, burde der ikke være nogen problemer med at køre direkte i. Du burde absolut ikke miste dynamik.

Men der er jo også en grund til, at man kan købe DI-bokse til både 5 og 10.000. Indgangstrinnet i et standard USB lydkort koster nok ikke meget mere end et par kroner at bygge.

Jeg kan godt lige indspille en hurtig demo i aften.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
ewido
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af ewido »

Lige nu er det bare en Zoom H4n multirecorder. Den har to indgange. Har aldrig rigtig gjort så meget i indspilninger, så der er meget at lære endnu :)
Jeg tænker at det ikke ligefrem er verdens bedste preamp. Men den har Hi-Z-indgange.
Har dog også adgang til en Presonus Studiolive 16 (den nye). Men det er ikke en jeg har mulighed for at bruge til dagligt desværre.

Min største bekymring har nok været, om jeg kunne få lyden varm/ægte nok, til trods for at jeg går uden om ampen.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af Smittefar »

Man kan komme rigtig langt med et Hi-z input og plugins. Det er absolut godtnok til demobrug.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
ewido
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af ewido »

Cool, tak for hjælpen. Er spændt på resultatet. Det bliver top spacey :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af Smittefar »

Som lovet kommer her lidt demo

Det er min PRS direkte i lydkortet. 

Først et helt rent track, der er kun en peak limiter på master bussen, der tager 1-2 dB i ny og næ.

ren lyd

Og her har jeg tilføjet et mikrofon preamp plugin (BootEQ fra Variety of Sound, det er gratis og laver næsten ingenting her) og så Torpedo Wall of Sound med noget Single Ended EL84 -> 2xAlnico Blue->Royer 121 i venstre side og en Push-Pull 6L6->Vibroking kabinet->MD421 i højre side - Det plugin laver en del

Torpedo Lyd

Og så sagde du noget med rumklang og delay - Så her har den fået fuld gas i hele stereobilledet - Jeg håber ikke, det er sådan du lyder :P

Fuld Helvede

Brugeravatar
ewido
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af ewido »

Fedt, tak! Kan godt høre det gør en stor forskel. Det skal prøves.

Mit board lyder lige som det her:
Det bliver "vildest" i sidste del af videoen. 

Selv om han næsten ikke spiller nogen toner, så er det vildt svært at få til at fungere. Det kræver laaaaang tids tweaking af pedalerne for at finde den rette klang, der på samme tid har tydelige toner men stadig sovset. 
Det sværest er dog at lade være med at spille noget hele tiden. Når man som jeg er fan af 80er soloer, så kræver det disciplin og tålmodighed at spiller melodier, hvor hver tone fylder fire takter hehe :D

Efter at have geeket lidt ud i genren, så er det gået op for mig, hvor stor forskel på reverbs og delays der i virkeligheden er.  

[video=youtube][/video]

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Optage i stereo direkte fra board til lydkort?

Indlæg af Smittefar »

Lyder meget cool - Poul Halberg lavede rigtig meget af den slags med Bo Stief i slut 90erne - Det var ofte noget forfærdeligt rod at høre på live
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen