Orange Drops

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
MichaelNielson
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Orange Drops

Indlæg af MichaelNielson »

Hej GF's

Hvor i landet kan man købe orange drops til treble bleed? Skal man abroad?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af Sasha »

Jeg vil tro, at du kan få dem hos Pyndt Elektonik - ikke at det nødvendigvis er billigere end f.eks. at købe dem i Tyskland.

Er det et "treble bleed" (moderne dansk er et herligt sprog) i en guitar? Så ville jeg da også tillade mig at mene, at Orange Drops ville være et noget upraktisk valg til formålet. Der er ligesom ikke så meget idé i at bruge 600 volts kondensatorer til at håndtere et signal, som aldrig sniger sig over 1 volt  (rent klangligt er dette næppe idéelt heller) - kun bøvl med den praktiske montering. Jeg tror nok, at jeg personligt ville vælge en anden type.

Gør i øvrigt dig selv den tjeneste at montere en passende modstand i serie med kondensatoren, hvis du ikke er fan af "tyndt tis", når du skruer ned. Overvej også at skifte til et lineært potmeter i samme ombæring...


Vis indlægget.

Brugeravatar
MichaelNielson
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af MichaelNielson »

Sasha skrev: Jeg vil tro, at du kan få dem hos Pyndt Elektonik - ikke at det nødvendigvis er billigere end f.eks. at købe dem i Tyskland.

Er det et "treble bleed" (moderne dansk er et herligt sprog) i en guitar? Så ville jeg da også tillade mig at mene, at Orange Drops ville være et noget upraktisk valg til formålet. Der er ligesom ikke så meget idé i at bruge 600 volts kondensatorer til at håndtere et signal, som aldrig sniger sig over 1 volt  (rent klangligt er dette næppe idéelt heller) - kun bøvl med den praktiske montering. Jeg tror nok, at jeg personligt ville vælge en anden type.

Gør i øvrigt dig selv den tjeneste at montere en passende modstand i serie med kondensatoren, hvis du ikke er fan af "tyndt tis", når du skruer ned. Overvej også at skifte til et lineært potmeter i samme ombæring...
Hej Søren

Du kommer næsten til at pensle det lidt ud. Kan bruge en loddekolbe mm.  Eller har du ka'skesen et link til How to?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af Sasha »

MichaelNielson skrev:
Sasha skrev: Jeg vil tro, at du kan få dem hos Pyndt Elektonik - ikke at det nødvendigvis er billigere end f.eks. at købe dem i Tyskland.

Er det et "treble bleed" (moderne dansk er et herligt sprog) i en guitar? Så ville jeg da også tillade mig at mene, at Orange Drops ville være et noget upraktisk valg til formålet. Der er ligesom ikke så meget idé i at bruge 600 volts kondensatorer til at håndtere et signal, som aldrig sniger sig over 1 volt  (rent klangligt er dette næppe idéelt heller) - kun bøvl med den praktiske montering. Jeg tror nok, at jeg personligt ville vælge en anden type.

Gør i øvrigt dig selv den tjeneste at montere en passende modstand i serie med kondensatoren, hvis du ikke er fan af "tyndt tis", når du skruer ned. Overvej også at skifte til et lineært potmeter i samme ombæring...
Hej Søren

Du kommer næsten til at pensle det lidt ud. Kan bruge en loddekolbe mm.  Eller har du ka'skesen et link til How to?

Øøøhh, nu ved jeg ikke, hvilken del af det ovenstående, som ikke er klart forståeligt? Men jeg tror, at jeg personligt ville vælge at gøre følgende til en guitar med singlecoils:

Jeg ville købe en tre stykker af disse potmetre (det er som regel nødvendigt for at finde ét fornuftigt):

http://www.thomann.de/dk/goeldo_250_kohm_poti.htm

Så ville jeg vælge dét, hvis målte modstand afviger mindst muligt fra de specificerede 250 kiloohm.

Mellem potmeterets ind- og ud-ben ville jeg så montere en kondensator som f.eks. denne:

http://elektronik-lavpris.dk/p134590/22 ... ex-kond-1/

i serie med en modstand som denne:

http://elektronik-lavpris.dk/p101495/rm ... 50k-taped/

Det er vist så tæt på en "how to", jeg lige kan komme op med...

Brugeravatar
MichaelNielson
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af MichaelNielson »

Ok. Det er modtaget og forstået

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af Sasha »

MichaelNielson skrev: Ok. Det er modtaget og forstået
Så fint.

Husk dog, at der altid er mange forskellige veje til målet. Jeg har kun skitseret dén, som jeg ville gå...

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af Lund »

ja, for du kan også montere en kondensator og ikke andet, eller en kondensator i parallel med modstand...

Personligt synes jeg ikke det lød godt... med treble bleed.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af Sasha »

Lund skrev: Personligt synes jeg ikke det lød godt... med treble bleed.
Nej, det er jo så en helt anden sag...  ;)

Jeg må dog sige, at efter at have afskyet enhver form for treble bleeds i mange år, har jeg faktisk fundet ro med den ovenstående model i et par af mine guitarer. Jeg skal dog på ingen måde rynke på næsen af folk, hvis de prøver det og konstaterer, at "dét l... skal jeg godt nok ikke have i min guitar".
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af Smittefar »

Søren har du nogen mening om, man skulle gøre noget anderledes, hvis man gjorde det med P90ere?
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af Rasser »

Hvad er forskellen på at have modstanden i serie med eller parallelt med kondensatoren rent lydmæssigt?

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af Lund »

kan være man skal prøve din kombo en dag Søren - jeg går ud fra at det er i en Strat?

Synes du det fungerer med en fuzz og overdrive pedal?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af Sasha »

Well, den grundlæggende idé fik jeg sådan set fra Simon Farmer, idet jeg var nødt til at finde ud af, hvordan han havde grebet sagen an i min Gus, som dog også har single coils, fordi det var det første bud på sagen, jeg havde prøvet, der rent faktisk virker efter hensigten. Men ifølge mine ydmyge ører fungerer det også fint i en Strat. Det burde vel ikke have den helt store effekt på f.eks. samspillet med en fuzz? Det skulle da lige være, hvis man synes, at man får for meget top på, når man skruer ned med en fuzz aktievet. Men så må man jo overveje med sig selv, om man overhovedet vil have en treble bleed-tingest i sin guitar og hvor stor en fuzz-fanatiker, man er...  ;)

Jeg skal ikke prale af at have forsket i, hvad der virker og ikke virker med andre pickupper end forholdsvis "normale" single coils. Så jeg kan desværre ikke diske op med en fiks og færdig opskrift på, hvad der fungerer optimalt med f.eks. P-90´ere.

Ligeledes har jeg heller ikke sat mig ned og regnet på og gennemanalyseret, hvad de forskellige bud på sagen rent faktisk gør. Men jeg vil sådan lige på stående fod mene, at sætter man en modstand i serie med kondensatoren, så "adskiller" modstanden kondensatoren fra resten af kredsløbet, sådan at effekten af kondensatoren begrænses/dæmpes. Sætter man derimod en modstand i parallel med kondensatoren, ville jeg umiddelbart formode, at den fifler rundt med selve potmeterets karakteristik. Har man prøvet f.eks. en forstærker med en bright cap (det er jo faktisk dét, vi har med at gøre her) over volumepotmeteret, kender man måske også fornemmelsen af, at der sker utroligt meget lige i starten af vandringen - måske mellem "0" og "3" på skalaen. Nu kan jeg jo kun gætte. Men jeg kunne formode, at en parallel modstand kunne være et forsøg på at "udjævne" et lignende fænomen. FWIW har jeg aldrig prøvet et setup med en parallel-modstand, som jeg syntes, fungerede ret godt. Som nævnt tidligere har jeg til gengæld skiftet (næsten) alle volumepotmetre i mine guitarer ud med lineære potmetre, som jeg synes, giver en langt mere - ja, "lineær" vandring. Den dér gamle og bevidstløst gentagne "regel" om, at volumepotmetre partout skal være logaritmiske potmetre, fortjener klart en revision, hvis du spørger mig. Jeg har også for nyligt skiftet volume-potmetrene i min Les Paul ud med lineære (500K). Og også her fungerer de i mine ører langt bedre end logaritmiske, hvor næsten al "action" forekom mellem "8" og "10" på skalaen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af Sasha »

For dem, der måtte have lyst til at pløje sig igennem lidt materiale omkring tilpasning af sagerne til andre pickupper og potmetre, er her måske lidt:

http://www.seymourduncan.com/forum/show ... uckers-too

Be warned: Der står også lidt nyttigt hen imod slutningen... ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Orange Drops

Indlæg af Smittefar »

Tak for det.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen