Apple/Mac OS

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

Hej.


Sig nærmer tiden, hvor jeg så SMÅT er begyndt at overveje en ny computer. Min kammerat er på det seneste blevet stor fan af Mac og har en IMac og en Macbook Pro. Designmæssigt synes jeg (specielt) IMacen er flot og genial, da alt er inde i skærmen, og man på den måde sparer plads. Derudover kunne man vel (med lidt tilvænning) lære at holde af GUI'en?

MEN: hvordan er Mac, når vi snakker specs kontra pris, spil og sådan? Kan spil, der kører på Windows også køre på Mac med samme resultat, og kører en Mac hurtigere end en Windows med tilsvarende specs?

Computeren(e) skal bruges som arbejdscomputer(e), spilcomputer(e) samt everyday life computer(e).

Og kan man anvende f.eks. lydkort / software til indspilning af guitar på / Mac?

Nogen der har erfaring med Mac, hvor handler man dem billigst og bedst?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af fortytwo »

[quote="Nicolai"]Nogen der har erfaring med Mac, hvor handler man dem billigst og bedst?[/quote]
Man tager til USA, køber en der, lærer at leve med at den har engelsk tastatur, og så håber man og beder til, at man ikke bliver snuppet i tolden når man lander i europa..

Kort sagt.. Køb den på Apples hjemmeside.. Evt. Eplehuset, Humac eller Fona, den koster det samme alle stederne..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

[quote="fortytwo"]

Kort sagt.. Køb den på Apples hjemmeside.. Evt. Eplehuset, Humac eller Fona, den koster det samme alle stederne..[/quote]

Lugter det ikke af karteldannelse?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Sasha »

Jeg kan kun sige, at selv jeg kan finde ud af at betjene en Mac (Now, that´s quite something!), og at den aldrig går ned (i modsætning til dét PC-skrammel, jeg har på mit arbejde). Virus og lignende er heller ikke noget, der plager dem. Så set dét lys kan jeg kun give Mac mine varmeste anbefalinger.

Hvad spil og lignende pjat så kan og ikke kan på sådan én, aner jeg ikke... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Barf »

Jeg har lige købt en Macbook Pro for et par uger siden, og jeg er rigtig glad for den. Jeg bruger den til mit studie (journalist, så det er ikke noget særligt krævende) og til at indspille musik med. Sidstnævnte er grunden til at jeg skiftede. Windows og jeg kunne ganske enkelt ikke blive enige om at få mit udstyr til at virke, og her efter 1 år gav jeg op. Det virkede med det samme på min Mac. Dermed ikke sagt at det altid er sådan, men jeg synes umiddelbart man hører om færre problemer i den dur med Macs end med PC. Men ja, man kan sagtens "indspille guitar" på en Mac (men det kan man også med en PC).

Hvad mener du med "arbejdscomputer"? Skal den kunne noget bestemt i den forbindelse?

Mht. spil, så er Mac sgu stadig lidt efter synes jeg. Der er en del spil, som er udkommet til Mac, men stadig ikke i samme omfang som til PC. Men du kan jo forholdsvis nemt undersøge det selv. Tjek de spil du spiller nu, og evt. de spil du kunne være interesseret i at spille, og se om de findes i en Mac-udgave.

Specs vs. pris.... tja, det er jo den uendelige diskussion. Man betaler stadig en hel del mere for Mac (styresystemet trækker en del, men der er nok stadig en vis "prestige" i æblelogoet), og hvis man udelukkende går efter den bedste ydeevne, så kan det nok gøres billigere med PC. Så du må gøre op med dig selv, hvad du prioriterer højest.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Sasha »

[quote="Barf"] (journalist, så det er ikke noget særligt krævende) [/quote]

Nej, det har du ret i... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Jake »

Hvis du virkelig SKAL spille det nyeste nye, så kan du installere Windows som et dual-boot. Jeg har selv Windows installeret som jeg kan boote op i, når jeg f.eks. skal lave noget i Microsoft Visio.

På nær udvalget af software (som ærlig talt også er enormt til Mac), så er Mac som system en Windows-PC overlegent på alle punkter, undtagen prisen. Operativsystemet er meget nemmere end Windows, og alle de familiemedlemmer, venner og veninder som jeg har hjulpet over på platformen har inden for en uge lært det meste, og er super glade for at de nu ikke længere skal "kæmpe sig frem med albuerne" hver gang de skal bruge deres maskine.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

Det lyder jo fint so far.

Mht. arbejdsrelaterede opgaver, så skal computeren kunne gøre de forskellige Cumputer Assisted Translation-værktøjer, som jeg vil få brug for senere hen. Det lader til, at disse kører med Windows, men hvis man let kan køre med dual boot / Virtual box Windows, er det jo heller ikke noget problem. :)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af K-P »

Spil på Mac har en tendens til at køre dårligere end på en computer på tilsvarende specs, det er i hvert fald det, der er tilfældet med rigtig mange Steam spil (Som man må sige tæller for en hel del efterhånden).
Derudover betaler du også mere for en Mac, end du ville gøre med en PC med præcis samme specs. Men ved en Mac er det vist heller ikke hardwaren du betaler for.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Jake »

Grunden til spillene kører ringere er, at de normalt er portede til OS X - dvs. spillet er skrevet til Windows, og så putter man det ind i en lille "pakke", som gør det kan køre på Mac, med de performance issues som du selv nævner.

Pointen er, at spiller du spillet i Windows, så er problemerne væk.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Anonym »

[quote="Jake"]
... så er Mac som system en Windows-PC overlegent på alle punkter, undtagen prisen. [/quote]

Hvis man som jeg, tillader sig at mene at ens tid - selv fritid - er "penge værd" - så er den prisforskel hurtigt tjent hjem og i løbet af kort tid giver den endda "overskud" på alle de timer du sparer på at skulle "servicere" Windows med opdateringer, langsomme opstarter og nedlukninger, sløvende antivirus, antispy og anti-malware, osv.

Og jo - en stor del af min hverdag går med at "servicere" windowsinstallationer samt tilhørende hardware mm. rent professionelt ... så det er ikke ren fanboi-hype ...

Spil - nej ikke så fedt. Kør Bootcamp eller køb en PS3 afhængig af temperament. Hvis spil ikke er så vigtigt, men du har nogle to-die-for win apps - så anskaf Parallels Desktop og kør det i Virtual Machine.

Anskaf dig ekstern HD - evt. Time Capsule - og kør Time Machine backup ved samme lejlighed.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

[quote="SustainerPlayer"][quote="Jake"]
... så er Mac som system en Windows-PC overlegent på alle punkter, undtagen prisen. [/quote]

Hvis man som jeg, tillader sig at mene at ens tid - selv fritid - er "penge værd" - så er den prisforskel hurtigt tjent hjem og i løbet af kort tid giver den endda "overskud" på alle de timer du sparer på at skulle "servicere" Windows med opdateringer, langsomme opstarter og nedlukninger, sløvende antivirus, antispy og anti-malware, osv.
[/quote]

Jeg kører linux pt., og der har jeg ingen af de problemer, du nævner.

Jeg ville primært vælge IMac pga. design. Findes der nogle af de "alm". computer-firmaer, som laver en "everything is in the monitor"-løsning bortset fra Acer?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Jake »

Jeg har også selv lidt over 10 års erfaring som systemadministrator, hvor jeg også har vedligeholdt masser af Windows-maskiner. Nu kigger jeg efter en mindre flok Mac og Linux, hvilket er noget sjovere og mindre tidskrævende :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af GodSpeedDK »

Mht. prisen, så er jeg ikke engang sikker på Mac er så meget dyrere. Lidt, måske, men skal man ud og have sig en PC, der kan det samme som selv den mindste Mac, så er det altså ikke Bilkas slagtilbud på en Dell, man skal kigge efter. En tilsvarende PC ligger alligevel på den forkerte side af 6-7000,-.

Og spørgsmålet om specs er også et sprængfarligt emne, når man diskuterer Mac vs. PC, men jeg mener helt bestemt, at man ikke kan sammenligne direkte. Måske kommer det sig af, at alt på en Mac kører så uendeligt meget glattere, så der ikke er grund til at have en mega-processor, for at få lortet til at trille i anstændigt tempo. I sidste ende - og det der jo i virkeligheden tæller - så kører Mac'en bare bedre, med (på papiret) lavere specs.

Men selvom jeg er stor fortaler for Mac, så kan jeg da godt tvinge en enkelt lille anke igennem, nu og da. Bl.a. udvalget af spil, uden man er nødt til at have Windows installeret ved siden af. Og mange føler sig også meget bundet af, at det er Steve Jobs der bestemmer, hvad du kan og ikke kan, ifh. til en PC, som er allemandseje. Men kommer den slags bekymringer over mig, så kan jeg altid reddes tilbage på sporet, ved at åbne 35 obskure penisforlængelses-mails med .exe-indhold, og grine lidt af deres forfejlede forsøg på at få min computer ned med nakken. Eller ved at have de 10 tungeste programmer jeg har til at ligge og arbejde samtidig, uden det kan mærkes. Eller genstarte ... nåhr, nej, det er jo ikke nødvendigt ... Men ellers genstarte hele systemet på noget der ligner 30 sek.

Nicolai, kom du bare en Mac :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

[quote="GodSpeedDK"]Mht. prisen, så er jeg ikke engang sikker på Mac er så meget dyrere. Lidt, måske, men skal man ud og have sig en PC, der kan det samme som selv den mindste Mac, så er det altså ikke Bilkas slagtilbud på en Dell, man skal kigge efter. En tilsvarende PC ligger alligevel på den forkerte side af 6-7000,-.

Og spørgsmålet om specs er også et sprængfarligt emne, når man diskuterer Mac vs. PC, men jeg mener helt bestemt, at man ikke kan sammenligne direkte. Måske kommer det sig af, at alt på en Mac kører så uendeligt meget glattere, så der ikke er grund til at have en mega-processor, for at få lortet til at trille i anstændigt tempo. I sidste ende - og det der jo i virkeligheden tæller - så kører Mac'en bare bedre, med (på papiret) lavere specs.

Men selvom jeg er stor fortaler for Mac, så kan jeg da godt tvinge en enkelt lille anke igennem, nu og da. Bl.a. udvalget af spil, uden man er nødt til at have Windows installeret ved siden af. Og mange føler sig også meget bundet af, at det er Steve Jobs der bestemmer, hvad du kan og ikke kan, ifh. til en PC, som er allemandseje. Men kommer den slags bekymringer over mig, så kan jeg altid reddes tilbage på sporet, ved at åbne 35 obskure penisforlængelses-mails med .exe-indhold, og grine lidt af deres forfejlede forsøg på at få min computer ned med nakken. Eller ved at have de 10 tungeste programmer jeg har til at ligge og arbejde samtidig, uden det kan mærkes. Eller genstarte ... nåhr, nej, det er jo ikke nødvendigt ... Men ellers genstarte hele systemet på noget der ligner 30 sek.

Nicolai, kom du bare en Mac :) [/quote]


Jeg påtænker én af de 2 billigste: <a href="http://store.apple.com/dk_aoc_3431636/b ... TAyNTQzNjA" rel="nofollow">http://store.apple.com/dk_aoc_3431636/b ... NTQzNjA</a> .

Dog ærger det mig lidt, at man tilsyneladende kun kan tilpasse VISSE dele såsom HDD, men ikke grafikkort (det var måske dét, du mente med, at SJ bestemmer, hvad man kan?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Starcaster »

Ja kom med i hulen! Jeg er kun ked af jeg ikke skiftede noget før!

Jeg havde en snak med en tekniker som var ude og lave min Dell for 4. gang. Han sagde at problemet med bærbare generelt er, at de ikke kan køle nok med den mindre plads der er i moderne bærbare. Om det er det der gør en top of the pops bærbar, til en sløv maskine, som ikke engang kan afspille et youtube klip i HD uden at hakke, skal jeg ikke kunne sige. Men sådan kører min Dell XPS 1330. Så hvis det er bærbar du er efter, så køb en Macbook!

Hvis du er efter en stationær så overvej: Hvad koster det at samle en pc maskine med de specs, som en mellemgod mac leverer? Og hvor hurtigt kører den ift. en Mac til samme pris (selv med mindre specs)? Jeg lavede lige forsøget med min far her i søndags. Jeg åbnede bare alt hvad jeg havde i min toolbar, mens vi sad på google earth. Ingen mærkbar slowdown! Hvis jeg laver det samme stunt på en pc, er den uanset specs, ved at dø.... ;) YMMV osv...

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af AnotherDan »

Tag denne besked for hvad den er, der er rigeligt af pro-apple folk i tråden allerede.

- Kan man finde ud af at servicere sin windows maskine funger den ligeså nemt og godt som din mac.

- Grafik performance er drastisk ringere i OSX end i Windows, det ses specielt på spil der bliver udviklet til begge platforme. De samme spil vil køre markant ringere i OSX fremfor i en bootcamp'et windows.

- Det er helt galt godspeed, det er nemt at samle en langt kraftigere computer til billigere penge. Mac computere kan kun lige akkuret "konkurrere" på specs/pris lige de første par uger efter de opgraderes.

- Windows 7 er seriøst så meget bedre end alle tidligere versioner af OS'et.

Tag ovenstående med følgende in mente:

Jeg har levet af at udvikle software til windows platformen i lige over 10 år nu, og jeg har aldrig haft nogle problemmer med nogle af mine arbejds computere, jeg har personligt ikke ejet andet end Apple computere i over 5 år.
Bah

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af kraen »

Jeg er fuldstændig subjektiv, da jeg ikke betegner mig selv som Apple-fan eller fanboy, men nok nærmere Apple-evangelist.

Så mine varmeste anbefalinger går selvfølgelig til alt, der bærer et Apple-logo - og så synes jeg selvfølgelig, at du skal komme og købe din Mac hos mig i Eplehuset i Århus.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Apple/Mac OS

Indlæg af Nicolai »

Kan man købe en tom "Mac"- altså uden Mac OS, så man bare får selve computeren?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen