fuzz problemer

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

Hey Hey !!
jeg har en fuzzface JH dunlop som opfører sig meget underligt når jeg lægger en Boss DD2 eller DD3 efter.

fuzzen bliver meget diskant og får stor volumestigning.....

Jeg ved som sådan godt at en fuzzface ikke kan lide buffere.... men ....... er der noget man kan gøre ?? er det eneste man bare må gøre at skille sig af med de delays???

pft.

Thomas

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

Det er ligegyldigt, om Boss-pedalerne er slukkede eller tændte?

Så er vi jo nok ude i noget med, at gengivelsen med Boss-pedalerne faktisk er "den rigtige". Grunden til dette er, at sådan en Fuzz Face har en høj udgangsimpedans. Og denne danner sammen med det efterfølgende kabel et højpasfilter (svarer 100% til at skrue ned for "tone" på din guitar). Prøv for sjov lige kun at have et kort patchkabel eller lignende mellem Fuzz´ens udgang og forstærkerens indgang og se, om ikke du så får en gengivelse, som ligger ret tæt på, hvad der sker med en Boss-pedal efter fuzz´en...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

jeg har en loopmaster hvor man stepper pedalerne ind og ud, men der er ikke nogen forskel om man bare har en patchkabel imellem eller loopmasteren

Det opstår kun når boss pedalerne er tændte - underligt nok.....

Jeg prøver lige det med det korte kabel imellem forstærker og fuzz

på forhånd tak for info

Thomas

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

kan det så passe at før hvor jeg ikke havde loopmasteren, men 2 - 3 pedaler imellem så var der ikke noget problem ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Det lyder umiddelbart underligt. For bufferen i Boss-pedaler burde være aktiv, også selv om de er slukkede. Måske kan lige netop disse boss-pedaler ikke lide at blive fodret fra en fuzz eller anden højimpedant kilde. Hvad sker der, hvis du dropper den dér loop-fætter og sætter to boss-delays efter fuzz´en, men kun tænder den sidste af dem i kæden?

Når du skriver "2-3 pedaler imellem" - skal det så forstås som, at de 2-3 pedaler sad mellem fuzz´ens udgang og forstærkeren? Og hvilke 2-3 pedaler var der tale om?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

jeg prøver lige dit tip imorgen
der var en 808, tubefactor og en woodsound boost imellem

Thomas

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Ja, så har der jo allerede dengang været en buffer efter (ihvertfald i Tubescreamer´en). Så burde det jo ikke være dét i sig selv, der er problemet.

Men prøv lige mit ovennævnte forslag. Så må vi se, hvad der sker... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

Hey Sasha
Du har fuldstændigt ret !! Det er ikke kun Boss pedalerne som giver den fuzz vanskeligheder. Hvad f... gør jeg???? skal jeg leve med at den bliver mere diskant og får et volumenboost ligeså snart jeg klikker andre pedaler ind i kæden ??
Før jeg fik loopmaster har den jo bare være mere diskant og derfor har jeg ikke lagt så meget mærke til fænomenet......dengang.....
Thomas

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

Jah, ellers skal du måske nærmere indstille dig på, at den diskante lyd er "den rigtige" og så permanent have en buffer af en art i enden af din pedalkæde (eller måske lige efter fuzz-pedalen) ?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

man kunne vel også få tru bypass pedaler og så ville man være kommet vidt eller hva?

Damn også... tror det kunne blive en sur/dyr udskrivning ;09

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

Mjah, men så får du et problem med, at din grundlyd "fiser op og ned", alt efter om du tænder eller slukker f.eks. en delay-pedal efter fuzz´en, når den er tændt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

er der overhovedet man så kan gøre???
Jeg tænker en mand som philip Sayce faktisk har en fuzzface som første pedal i rækken og noget tubescreamer bagefter og en line6 dl4 i kæden også, men det lyder slet ikke som om han er ramt af buffer skingerhed .......
på forhånd tak

Thomas

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

Joh, men spørgsmålet er jo nok, om han ikke f.eks. har en pedal med en permanent buffer i signalvejen - f.eks. en Tubescreamer - siddende lige efter fuzz´en og før de andre pedaler, og hans grundlyd derfor er "permanent bright"..? I Don´t know. Jeg har aldrig studeret mandens grej...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

mine real hard true bypass pedaler gør ikke noget ved lyden....
carl martin 2faser og en cool cat transperant drive.... det er faktisk kun 808 og dd2 eller dd3.......... kan det passe ?

Thomas

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

Mjah, nu skriver du "gør (ikke) noget ved lyden"...

Gør 808, DD2&3 i virkeligheden ikke også "noget ved lyden", når fuzz´en er slukket?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

mjo siden de jo har buffere i sig gør de jo noget !!! Måske noget med at lyden bliver "tynd" i det.... hvis man forstår sådan en lille en.... men jo også derfor at jeg ligesom prøver det her med sådan en lolooooooooop master ...... Men true bypass - hardware må da være bedre eller hva......

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

Jamen, hvorfor det?

Til syvende og sidst afhænger det jo af, om du kan lide effekten af at miste diskant på vejen mellem pedalerne og forstærkeren eller ej. Men denne her udokumenterede "automatik-holdning" om, at det éne MÅ da være bedre end det andet... Arh, det ville veje noget tungere, hvis man kunne argumentere for, hvorfor man synes, at det forholder sig sådan.

Den bedste løsning må vel være den, som forvolder færrest mulige klanglige problemer for én selv? (Selv om der er masser af "guruer", der sikkert hjertens gerne vil servere dig deres enegyldige og indiskutable version af sandheden)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

OK !! automatik holdning? den var skarp !!
De buffere som sidder i 808 og dd er jo ikke af højeste standard efter min mening, så hvis man kan få disse ud af signalkæden er man da rimeligt godt på vej efter min mening.
Mine klanglige problemer ligger jo NETOP i, at de pedaler giver klanglige problemer i form af fizzed fuzz (efter min mening) og nej, at nogen siger det skal lyde sådan og sådan preller for mit vedkommende af. Men en løsning på problemet kunne jo, som jeg ser det, have været min fremgangsmåde (loopmaster), men som jeg ser det bliver jeg hvist nødt til at bevæge mig ud i noget un-buffering af en art, enten med true bypass uden buffere eller en helt anden løsning.... hva ved jeg ;0)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

Jeg tror, at du skal starte helt fra bunden med at sætte dine ting sammen:

Guitar -> kabel -> forstærker. Hvordan lyder dét?

Guitar -> kabel -> buffer (af en art) -> kabel -> forstærker. Hvordan lyder dét?

Guitar -> kabel -> fuzz -> kabel -> forstærker. Hvordan lyder dét?

Guitar -> kabel -> fuzz -> buffer -> kabel -> forstærker. Hvordan lyder dét?

Osv. osv.

Jeg tror - og jeg har ikke påstået, at noget som helst SKAL lyde på nogen som helst måde! - at dét, du kan lide, er, at du har en højimpedant kilde, som "fodrer" det lange kabel mellem sidste pedal og forstærker, idet det giver et diskanttab i forbindelse med kablets kapacitet (du havde også problemet, selv om 808´eren eller de to DD-pedaler er slukkede, ikke?). Og så kan det da godt være, at du skal have en unbuffer af en art osm det sidste led i din pedalkæde, selv om det mildest talt må siges at være en ret utraditionel opsætning.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

hey hey
Ja, jeg har indset at jeg virkelig skal til at skille det hele ad igen og se hvad der virker i denne sammenhæng og hvad som ikke gør. Tænkte i starten om der var noget galt med min fuzz.....men det er der øjensynlig ikke ;0)
Ja, en unbuffer ville dælme lyder underligt i de flestes "øjne" ;0)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen