Katastrofe min Vox kan ikke starte

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

Ja som overskriften siger ,kan min Vox AC 30 ikke tændes idag.Der er ikke det der ligner lys i den.Jeg har haft sikringen ude ,men kan ikke se om den er sprængt(ser ikke sådan ud).
Det er lidt mystisk for jeg spillede nok 4 timer på den igår og havde så taget den med hjem og skulle til at starte den op ,men der sker ikke en skid.Har taget bagbeklædningen af
men jeg kan ikke se nogen rør da de åbenbart er gemt væk inde på den anden side.Hvad kan der være galt? Som skrevet spillede den upåklageligt hele aftenen igår.
Er det bare en sikring eller hvad tror i.(jeg har ikke nogen sikringer hjemme)

PIS
Sorte strater lyder bare bedst..

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Rasmus »

[quote="Pluto"]Ja som overskriften siger ,kan min Vox AC 30 ikke tændes idag.Der er ikke det der ligner lys i den.Jeg har haft sikringen ude ,men kan ikke se om den er sprængt(ser ikke sådan ud).
Det er lidt mystisk for jeg spillede nok 4 timer på den igår og havde så taget den med hjem og skulle til at starte den op ,men der sker ikke en skid.Har taget bagbeklædningen af
men jeg kan ikke se nogen rør da de åbenbart er gemt væk inde på den anden side.Hvad kan der være galt? Som skrevet spillede den upåklageligt hele aftenen igår.
Er det bare en sikring eller hvad tror i.(jeg har ikke nogen sikringer hjemme)

PIS[/quote]

Jeg kan afsløre der også sidder sikringer inden i!

De sidder inde på printet. Så man skal hen og have hele "moletjavsen ud. Men det er vist kun 4 skruer til den plade forstærkeren sidder på. så vidt jeg husker!

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej..

Hvis du ikke kan måle sikringerne ud, må du skifte "i blinde." Med tilsvarende sikringer, that is.. Der sidder nok en 2 amperes uden på, samt måske en H.T. sikring på noget der ligner 500mA. Om der er glødesikringer i sådan en svend, tør jeg ikke sige.

Hvis de springer igen, eller det ikke hjælper, må du søge hjælp. Det er sådan en AC30CC du spiller på, ikke..? De er jo fra fabrikken udstyret med kinesiske rør, og særligt ensretterrøret, det store, dør med kortslutninger og sprungne sikringer til følge meget ofte i disse forstærkere.. Uden jeg kan sige det.

Du bor i Kbh, ikke..?

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Jeg kan ikke lige huske, hvordan sikringerne sidder i sådan en kinøjser. Men det lyder meget plausibelt, hvad Rasmus siger. Dog skal man huske, at der ofte er en grund til, at en sikring springer. Og netop disse Vox-forstærkere er jo kendt for, at de notorisk knalder det originale ensretterrør. Så man kunne måske godt få den tanke, at et nyt GZ34 ville være en god ting at have ved hånden...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

Jo det er en kineser 2ccx men alle rørerne skulle være skiftet.Jeg kan sku ikke se nogen sikring indeni.Fuck hvor ved jeg da bare ikke en skid om elektronik.men alle rørerne ser fine ud og der ser ikke ud til at der har været brand i den ,så det er nok en sikring.Skal bare lige have fundet den sidste sikring.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Jeg kan ikke lige huske, hvordan sikringerne sidder i sådan en kinøjser. Men det lyder meget plausibelt, hvad Rasmus siger. Dog skal man huske, at der ofte er en grund til, at en sikring springer. Og netop disse Vox-forstærkere er jo kendt for, at de notorisk knalder det originale ensretterrør. Så man kunne måske godt få den tanke, at et nyt GZ34 ville være en god ting at have ved hånden...[/quote]


Nu ved jeg ikke hvad der er enretter rør men kan det være det der hedder sovtek 5ar4? og kunne det være det rør kinerserne smækkeri når de bygger dem?
Og hvis det er det der er i stykker betyder det så at der overhovedet ingen lys er i ampen
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Jake »

Sovtek er lavet i Rusland, og er i og for sig OK. Dog skal det naturligvis ikke udelukkes, at det kan være synderen.

Hvis du har et apparat der kan måle elektrisk modstand (multimeter f.eks.), så forsøg at måle modstanden over de to metal-terminaler på sikringerne. Er den ikke lige omkring 0 + "et par ohm", så er den højst sandsynligt sprunget. Du kan læse på metal-terminalerne hvilken type det er. Som Morten Lyse siger, så er det højst sandsynligt en "T2A" ved elstikket og en "T500mA" inde på højspændingssiden. Det skal lige siges, at der KAN være højspænding dér!

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Jake"]Sovtek er lavet i Rusland, og er i og for sig OK. Dog skal det naturligvis ikke udelukkes, at det kan være synderen.

Hvis du har et apparat der kan måle elektrisk modstand (multimeter f.eks.), så forsøg at måle modstanden over de to metal-terminaler på sikringerne. Er den ikke lige omkring 0 + "et par ohm", så er den højst sandsynligt sprunget. Du kan læse på metal-terminalerne hvilken type det er. Som Morten Lyse siger, så er det højst sandsynligt en "T2A" ved elstikket og en "T500mA" inde på højspændingssiden. Det skal lige siges, at der KAN være højspænding dér!

Mvh Jake[/quote]

Det eneste værktøj jeg har der er elektronik orienteret er en gammel skruetrækker med pære i som ikke dur.Jeg kan jo godt finde den der hedder HT Fuse 250v, T500mAL ,men den anden har jeg ingen ide om hvor sidder.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

Her er et par billeder .Ja det er nok svært at vurdere noget som helst ud fra dem ,men sådan ser den ud indeni.

Billede

Billede

Billede
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Jake »

Prøv at kigge på der hvor du sætter netstikket i - der skulle gerne være en lille lem nedeunder som du med en flad skruetrækker kan åbne, hvor sikringen på nettransformatorens primærside sidder.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"][quote="Sasha"]Jeg kan ikke lige huske, hvordan sikringerne sidder i sådan en kinøjser. Men det lyder meget plausibelt, hvad Rasmus siger. Dog skal man huske, at der ofte er en grund til, at en sikring springer. Og netop disse Vox-forstærkere er jo kendt for, at de notorisk knalder det originale ensretterrør. Så man kunne måske godt få den tanke, at et nyt GZ34 ville være en god ting at have ved hånden...[/quote]


Nu ved jeg ikke hvad der er enretter rør men kan det være det der hedder sovtek 5ar4? og kunne det være det rør kinerserne smækkeri når de bygger dem?
Og hvis det er det der er i stykker betyder det så at der overhovedet ingen lys er i ampen[/quote]

Hvis ensretterrøret - Sovtek 5AR4 (eller GZ34, som røret også hedder) - er stået af, vil netsikringen normalt stå af samtidig. Du er nødt til at skifte sikringerne - evt. få hjælp til dette - og så tjekke om forstærkeren tænder som normalt. Hvis sikringerne igen står af, er ensretterrøret et oplagt sted at starte med at lede efter fejl.

Vh
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Jake"]Prøv at kigge på der hvor du sætter netstikket i - der skulle gerne være en lille lem nedeunder som du med en flad skruetrækker kan åbne, hvor sikringen på nettransformatorens primærside sidder.

Mvh Jake[/quote]


Tak Jake. Nu fandt jeg en sikring mere under netstikket.Den ser også fin ud ,men jeg må se om jeg kan finde nogle nye imorgen.hvor køber man sådan nogle henne?
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Jeg tror, at det nærmeste sted for dig at købe disse sikringer er hos Vejle RC i Ildved, selv om det er allerh..vedes langt ude på landet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Jeg tror, at det nærmeste sted for dig at købe disse sikringer er hos Vejle RC i Ildved, selv om det er allerh..vedes langt ude på landet.[/quote]


Ja det er lidt noget fuck for jeg skal arbejde imorgen.i gamle dage havde de sådan noget på Statoil ,men de har kun franske hotdogs idag.Nå jeg må se om der er andre der ligger inde med sådan nogle sikringer.
Hvis nu ensretter røret er røget så vil den vel stadig ikke tænde eller?
Hvilket rør skal jeg købe og kan jeg selv skifte det(det skal vel ikke bias justeres sådan et).Kan man købe nyt i dk uden det tager for lang tid.Jeg kan ikke rigtig undvære Voxen især ikke nu hvor mit blues projekt er ved at køre.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Og i gamle dage brugte forstærkere typisk de store 6x32 mm sikringer, som også bruges i biler...

Hvis det er ensretterrøret, den er gal med, burde den nye sikring så også gerne springe.

Og ja, du kan godt selv skifte ensretterrøret. Som altid er det jo en meget god idé at få tjekket, at tingene arbejder fornuftigt. Men jeg vil nu nok sige, at de små variationer, der er i udgangsspændingen fra forskellige eksemplarer af den samme type ensretterrør, ligger indenfor, hvad "det selvregulerende islæt" i din forstærkers katode-bias selv kan tage sig af.

Hvor du så lige skaffer et GZ34 på en lørdag, hvor jeg ikke er hjemme, skal jeg ikke kunne sige... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Rasmus »

Du skal skrue den sorte træplade af... Der sidder sikringer INDEN I selve forstærkeren! Jeg har selv skiftet en engang!

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

Jeg må se og få den skilt mere af i aften ,men som skrevet skal jeg have fat i nogle sikringer og jeg skal på arbejde nu ,på sådan en lorte lørdag.
Ja hvad gør vi håndværksmestre ikke for at kommunens børnehaver kan holde åbent til hverdag.Nå jeg har jo selv sagt ja. :)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

Så det lykkedes mig at skaffe en masse sikringer og et JJ ensretter rør.jeg ringede lige til Pro Rep i Vejle da jeg arbejdede lige i nærheden.han har godt nok lukket om lørdagen ,men
jeg græd i telefonen og fik derfor lov til at smutte forbi og hente diverse sikringer og et rør.Nu skal jeg bare lige have skilt lortet af og se om jeg kan finde de sidste 2 sikringer indeni også ,som jeg blev fortalt den har. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

Det er nu lykkedes mig at få liv i den ved at skifte sikringen der sidder under strøm indtaget.Den spiller også nu ,men jeg syntes den brummer lidt mere end jeg kan mindes den plejer.
Vil det hjælpe at skifte ensretter røret da det er det eneste rør jeg ligger inde med ,eller er det nærmere de andre rør der er dårlige.?

Men den siger i det mindste noget. :)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

Jeg har nu skiftet ensretter røret og det gjorde underværker.Nu er den nærmest støjfri. :D

Jeg vil gerne takke alle jer gearfreaker som har hjulpet mig igennem min sorg og mit problem løst(forhåbentlig)
Så konklusionen er at det sansynligvis var ensretter røret der sprang sikringen og var skyld i den støjede meget mere end den gør nu :D en har jo nok støjet en del mere
før ,så vidt jeg kan høre og huske.Så en sikring til 5 kr og et rør til 159 + moms kan rede min weekend.Ja det er de små ting :D
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen