Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Mere monitor, tak!
Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Jackie van Hippie »

Lydmand: "Stortrommen skal bare sige flop" (Skruer helt op for bas og helt ned for diskant)
Mig: "Skal du ikke lige høre ham spille først?"
Lydmand: "Nej, det gider jeg sgu da ikke!"
...
Mig: "Vi skal have mere vokal i vores monitors, vi kan ikke høre en skid"
Lydmand: "Godt, for jer! De synger af helvedes til!" (trommer, elektriske guitarer, bas og keys bliver skruet voldsomt op, men stadig ingen vokal)
...

Straks ser man at medguitaristens telecaster egentligt er designet som slagvåben i forklædning! :evil:
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af K-P »

Det lyder da godt nok som en nar.
Cogito sumere potum alterum

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Jackie van Hippie »

Mon ikke, den skulle nok lige have røget under off-topic egentligt, men for fanden.. Jeg ønsker mig at alle selvfede og udduelige lydfolk ville forsvinde fra de danske musikscener i julegave..
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af fortytwo »

Han for da forhåbentlig ikke nogen penge for det..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Jackie van Hippie »

Nej, heldigvis ikke, men jeg arbejder også frivilligt som lydmand og jeg prøver at behandle folk ordentligt alligevel..
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af fortytwo »

Ja.. Men så ved vi jo godt, hvem der ville blive hyret ude i den virkelige verden.. ;)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Morten M »

[quote="Jackie van Hippie"]Mon ikke, den skulle nok lige have røget under off-topic egentligt, men for fanden.. Jeg ønsker mig at alle selvfede og udduelige lydfolk ville forsvinde fra de danske musikscener i julegave..[/quote]
+1
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af nerøs »

nu har jeg ikke selv prøvet og spille live og med lyd mand..... men er det ikke meningen at det er bandet der skal besteme hvordan det skal lyde og lyden man der "bare" skal få det til at lyde så tæt på det som han kan....

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="nerøs"]nu har jeg ikke selv prøvet og spille live og med lyd mand..... men er det ikke meningen at det er bandet der skal besteme hvordan det skal lyde og lyden man der "bare" skal få det til at lyde så tæt på det som han kan....[/quote]

Mjoeh ... men det skal retfærdigvis siges, at mange bands også kan være ret tunge at danse med, og selvom bandet skal have "deres lyd", så er der jo også et publikum at tage hensyn til. Lydmandens opgave er primært at få det til at lyde godt udad til, men når det så er sagt, så er det en umulig opgave, hvis ikke man tager bandets ønsker og meninger med i den ligning. Og i dette tilfælde, hvor det bl.a. handler om monitorlyd på scenen, da skal lydmanden bare parrere ordrer.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg er lidt med GoodSpeedDK's kommentar her... men, prøv at gæt hvor ukonstruktivt det er at få stukket "Lidt af det hele" ud... Det korte og lange er at for meget monitor og baggears lyd ødelægger alt hvad man havde gode intentioner om ude i front. Det som i stedet skal ske er at dem på scenen skal sige hvad de mangler!!! Mange gange er man ude i at de enkelte medlemmer spiller for meget ... samme sted i spektret. F.eks spiller en keyboard mand/kvinde meget i sin venstrehånd så der maskeres for det bas-spil som vokalen egentlig skal intonere efter.

Guitarister spiller oftest også både for meget og for dybt i forhold til hvad man kan få til at virke partiturisk. Man må se lidt nøgternt på det hvem har brug for hvad for at fungere i sammenhængen. Trommer skal oftest kun bruge Leadvokal, bas og stortromme. Vokal skal bruge sig selv og måske lidt bas, ingen skal bruge lidt af det hele ... fordi det oftest allerede flyver om ørerne. Mange gange er der kun to sends at gøre godt med ... så må man gøre sig klart at det først og fremmest er vokalen der skal i skråkasserne fremme på scenekanten. Hvis man skal have guitar i nogen skråkasse ... så kan man det faktisk ikke - blot med de to sends. Og guitaristen må i stedet få sat sine forstærkere op på nogle stativer og spille på tværs af scenen i stedet for.

Hvis der er flere guitarister, så må man faktisk prøve hjemmefra at lave nogle optagelser og se om det man havde tænkt sig at spille faktisk kan lade sig gøre at mixe ... desværre må man ofte gribe til både transponeringer og tællen af slag i takten - i et forsøg på at fordele rollerne til noget der kan virke.

For ude i front er det som regel inddirekte brummen fra guitarforstækere man slås med, fordi bølgelængderne er nede på ca. 1 m for de dybe toner, så hvis man har lyd fra både et stereo setup af baggear og medhøret der spiller den anden vej, samt en smule i front ... så virker det som når man smider en håndfund småsten i vandet og kigger på hvordan ringene griber ind i hinanden. Derfor se at få guitarlyden til at blive oppe på scenen ... det gøres desværre ikke ved at sige mere guitar i monitorene!

En anden stor synder i livelyd er kondensator mikrofoner på highhat og OH ... på små steder skal de ikke i monitorene, og en sm57 på high-hat er faktisk bedre på et lille spillested og så droppe OH'erne, men i stedet sætte en "Underhead" på ridebækken, så tæt på som overhovedet mulig så mikrofonen ikke får slag.

Men alt i alt, så er det lydhold i det oprindelige indlæg, helt galt på den ... Det er vokalen der først og fremmest skal rundt i skråkasserne, resten må man så med forsigtighed snige op ... men kun hvis nogen mangler det!

--sd

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Dannyboy »

Han lyder som en kegle..

Bortset fra det, synes jeg også man har meget at skulle have sagt som band. Hvis man har en fed grundlyd generelt, så plejer det sjældent at være et problem synes jeg. Det eneste jeg har lidt en del under var da vi i mit gamle band var to guitarister som tit spillede improviserede dobbeltsoloer, hvor vi ofte stod nye steder hvor der måske ikke lige var guitar i monitoren. Sangeren havde fx aldrig guitar i sin monitor, hvilket gjorde at jeg enkelte gange er havnet i en guitarsolo ude midt på scenen aller forrest, fuldstændig uden at kunne høre mig selv (!) Men så lærer man ret hurtigt lige at gå en tur rundt på scenen under lydprøven og finde ud af hvor man kan tillade sig at gå hen..

På mindre klubber uden monitor til alle, så er det som andre også har skrevet ovenfor noget med at stille forstærkerne i en retning så det fungerer nogenlunde for alle mand

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af fortytwo »

Det er jo en grund til, at man står som man gør i et øvelokale, det er jo som regel fordi alle kan høre alle.. Det kunne så være rigtig godt for de fleste bands at tænke på det, når de stiller op på en scene..

Eller stille sig i øveren, som man ville live, så man lærer hvordan det lyder på den måde..

Og så gælder det om for lydmanden, at kunne forklare pædagoisk, hvis bandet ikke gør det, hvad der fungerer, og ikke fungerer i forhold til monitor kasser og PA, hvis han ikke kan det, så skulle han ikke ha' være taget på job den dag, eller også skulle han vælge et andet job..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

Men der er en væsentlig forskel på øveren og spillestedet, det er opbygning i sustain i guitar/forstærker - Qua lokaliteternes størrelse så er det typisk dybere toner der danner stående bølger. Det uheldige er så at mange prøver at re-etablere det ved at skrue højere op på forstærkeren, hvor sustainet faktisk også kan opbygges via f.eks en MXR Dynacomp pedal i stedet for, og hvis én ikke er nok så kør 2 af dem i serie!

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Sasha »

For en Dynacomp og en forstærker, der er skruet op, lyder ens, eller hvad er logikken i det ovenstående?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af MacG »

[quote="Søren Dyhr"]Men der er en væsentlig forskel på øveren og spillestedet, det er opbygning i sustain i guitar/forstærker - Qua lokaliteternes størrelse så er det typisk dybere toner der danner stående bølger. Det uheldige er så at mange prøver at re-etablere det ved at skrue højere op på forstærkeren, hvor sustainet faktisk også kan opbygges via f.eks en MXR Dynacomp pedal i stedet for, og hvis én ikke er nok så kør 2 af dem i serie!

--sd[/quote]

Jeg forstår ikke et kvæk af hvad du skriver.. Og det strider mod mine erfaringer.. Vil du ikke forklare det nærmere ?

MagnusK
Himmelhund
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af MagnusK »

Jeg synes nu også at det lyder lidt hemmeligt det der...

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af made »

[quote="Søren Dyhr"]Men der er en væsentlig forskel på øveren og spillestedet, det er opbygning i sustain i guitar/forstærker - Qua lokaliteternes størrelse så er det typisk dybere toner der danner stående bølger. Det uheldige er så at mange prøver at re-etablere det ved at skrue højere op på forstærkeren, hvor sustainet faktisk også kan opbygges via f.eks en MXR Dynacomp pedal i stedet for, og hvis én ikke er nok så kør 2 af dem i serie!

--sd[/quote]

Det var da noget af et postulat, at en dynacomp eller to, skulle give samme sustain som en forstærker som er oppe og vræle. Nu handler det heller ikke kun om sustain, men også en del om at få vellyd ud, og det fås oftest ved at få sine rør til at arbejde lidt.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Smittefar »

hæhæ - klassisk guitarist vs. lydmand diskussion :)

Man skal nogen gange huske, at der kan være mange versioner af samme historie - Jeg spillede på et tidspunkt en dobbeltkoncert med et andet band. Jeg havde spillet med lydfirmaet et par gange før og kendte derfor manden bag pulten. På forhånd havde jeg givet ham alt, hvad han skulle bruge af kanalplan og ønsker om monitors.

Vi kom i rigtig god tid ud til jobbet, men alligevel var de 100% klar og i løbet af et øjeblik havde vi sat op og lavet en fed lydprøve - Hans indstilling var supercool: "Hvis I er glade (for jeres lyd) oppe på scenen, så skal jeg nok garantere, at det lyder FEDT ude i fronten.

Det andet band ankom så relativt sent, de var småstive (og blev væsentligt stivere inden jobbet) og nåede kun meget begrænset lydprøve. Da de begyndte at spille råbte og skreg de af lydmanden over, at en eller anden akustisk guitar lød dårligt - men den havde så slet ikke været fremme under lydprøven - Det er mit bud, at de havde en ret dårlig oplevelse af lydmanden - jeg havde en enormt god oplevelse.
Modded guitars were crap right out of the factory

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="made"] Nu handler det heller ikke kun om sustain, men også en del om at få vellyd ud, og det fås oftest ved at få sine rør til at arbejde lidt.[/quote]

Læg nu mærke til premissen, hvis du får din forstærker til at vræle i øveren ... kan du så være i lokalet samtidigt uden risiko for at pådrage dig tinitus etc? Jeg vil gerne forstå det her ... der er typisk mere end en rør-type i sving, hvilke rør taler vi om? ... desuden vil der være en del forvrængning fra udgangs trafoen. Kører du indover en Powerbrake, hot-plate eller Palmer PDI-03 for at kunne være i lokalet, eller pakker du den ned i foret flightcase? Alle disse ting kan snilt hives med på job, for at forhindre at trommeslageren får muskel-svind midt i en volumen krig.

Har du tænkt på at nogle af dine publikummer kan have lyttet til ipod og allerede har trætte ører af fraunhofer algoritmerne eller har stået for længe og ventet på en taxa på Åboulevarden med dækkene susende fordi vejbanen er våd, og som så tager konsekvensen af de trætte ører skrider allerede efter den første fadbamse er tyllet ... det vil få arrangøren til at tænke om det nu var så fed en forretning at have dig og slæng forbi. Det kan måske godt lyde kedeligt men jeg syntes vejen frem at få den hellige grals forvrængning til at ligge i indgangs trinnene ... og så få løgene til at digle når man har sex, i stedet for.

--sd

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vræææll.. Snøft... Jeg kan ikke mere..

Indlæg af MacG »

[quote="Søren Dyhr"][quote="made"] Nu handler det heller ikke kun om sustain, men også en del om at få vellyd ud, og det fås oftest ved at få sine rør til at arbejde lidt.[/quote]

Læg nu mærke til premissen, hvis du får din forstærker til at vræle i øveren ... kan du så være i lokalet samtidigt uden risiko for at pådrage dig tinitus etc? Jeg vil gerne forstå det her ... der er typisk mere end en rør-type i sving, hvilke rør taler vi om? ... desuden vil der være en del forvrængning fra udgangs trafoen. Kører du indover en Powerbrake, hot-plate eller Palmer PDI-03 for at kunne være i lokalet, eller pakker du den ned i foret flightcase? Alle disse ting kan snilt hives med på job, for at forhindre at trommeslageren får muskel-svind midt i en volumen krig.

Har du tænkt på at nogle af dine publikummer kan have lyttet til ipod og allerede har trætte ører af fraunhofer algoritmerne eller har stået for længe og ventet på en taxa på Åboulevarden med dækkene susende fordi vejbanen er våd, og som så tager konsekvensen af de trætte ører skrider allerede efter den første fadbamse er tyllet ... det vil få arrangøren til at tænke om det nu var så fed en forretning at have dig og slæng forbi. Det kan måske godt lyde kedeligt men jeg syntes vejen frem at få den hellige grals forvrængning til at ligge i indgangs trinnene ... og så få løgene til at digle når man har sex, i stedet for.

--sd[/quote]

Og det gav så endnu mindre mening.. Hvad taler du egentlig om ?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen