Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show
(08-05-2019, 10:05)Sasha Wrote:
(06-05-2019, 21:13)Rasmus Wrote:
(06-05-2019, 17:55)Sasha Wrote: Dine udgangsrør siger, at de meget gerne vil have nogle skærmgittermodstande... :-) Jeg ville nok også installere en sikring i højspændingskredsløbet - bare for at bevare de dér fine Classictone, hvis ét eller andet (f.eks. et rør) skulle kortslutte.

Jeg har ladet mig fortælle at skæmgittermodstande kan gøre sådan en Deluxe lidt pænere når den begynder at brække sig. Så jeg har ikke tænkt at det var en ting jeg gik og manglede. Men jeg skal da lige undersøge det lidt. 

Jeg har nogle gamle RCA NOS rør siddende i, som burde kunne klare nogen tæv, men et er selvfølgelig træls hvis de futter af, fordi de er ikke billige. 

Nu er jeg en glad amatør, så det der med at tænke udenfor designet er ikke noget jeg er kommet til endnu. Men en ekstra sikring siger du ?  Big Grin

Jeg har spillet en del jobs på den efterhånden, og det eneste der bliver ved med at nage mig er at den springer pærere. Lars Vad siger det er fordi at det er nogle billige nogle fra Kina jeg har fået af ham, men nu har jeg prøvet at sætte nogle andre i fra TAD.

Nu kunne “pænere” måske også udlægges som “mindre mudret” eller “mere veldefineret” alt efter temperament? Jeg kunne forestille mig, at de, der har lyttet på sagerne og (forhåbentlig) derigennem er kommet frem til, at det skulle lyde “pænere”, heller ikke har bekymret sig om, at de har lyttet ved to forskellige bias-indstillinger, idet udgangsrørene helt efter bogen trækker mindre strøm, hvis de bliver forsynet med skærmgittermodstande. Der skal man jo nok lige samtidig justere lidt på katodemodstandens værdi - evt. via en parallelmodstand.

M.h.t. sikringen kan jeg se, at du har fravalgt at bruge hullet til “Ground-omskifteren” til en standby-kontakt. Det ville da så være en oplagt placering til endnu en sikringsholder, hvis du ikke vil til at bore i chassisets underside. Jeg ville personligt vælge at sætte en træg sikring på 0,25-0,3 Ampere ind mellem midterudtaget på nettransformatorens højspændingsvikling (typisk en rød/gul ledning) og så stel. På denne måde beskytter sikringen også transformatoren, hvis der opstår knas med ensretterrøret.

Er forstærkeren sponsoreret af TAD?  Wink

Edit: Hvis den springer pærer - har du tjekket glødespændingen?
Interessant. Der er ikke andre end mig selv der har taget beslutninger, men Lars Vad sagde at det ikke var nødvendigt, medmindre jeg ville det, og det kørte fint nok. Det kunne være jeg skulle prøve det. 

Ja, du siger noget, der er da lige plads til en sikring mere! 

Den er ikke sponsoreret af TAD. Det eneste der er TAD er elektrolytter, og så fik jeg diagrammet af Lars da jeg gik i gang. 

Jeg har skiftet til en bedre kvalitet pærer, tror jeg. Jeg har intet tjekket. Jeg købte 10 for 50kr. 

Søren, du overvurderer mine evner. Jeg er desværre ret plug and play agtig, hvis det virker og lyder fedt. Den har ikke haft nogle issues endnu... Til gengæld er min Harvard lige begyndt at suse og nærmest have rødglødende preamp rør, efter 4 år uden et eneste problem...  Angel
Reply

Messages In This Thread
RE: Weekend-video, bygning af 5E3 Deluxe, Rift Amplification, That Pedal Show - by Rasmus - 15-05-2019, 20:24

Users browsing this thread: 1 Guest(s)