Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Omskrivning af sange
#1
I mit ene band står jeg for en del af sangskrivningen, og det går sådan set fint nok. Men det ender altid med, at jeg kommer med en halvfærdig sag, som jeg så skal have hjælp til at komme videre med. Og det irriterer mig lidt, at jeg ikke kan skrive en sang fra start til slut, og især, at jeg det jeg går kold på, når et eller andet (en akkord, melodilinie, etc.) ikke er helt optimal, for så kan jeg ikke løsrive mig fra "originalen". Har jeg først spillet Edur, så lyder alt andet forkert, selvom Edur heller ikke er helt rigtig. Giver det mening? Min medguitarist er så helt vildt god til lige skifte den ud med et eller andet andet, som er lige i øjet. Formentlig, fordi han ikke har en forudindtaget idé om, hvordan det lyder inde i mit hoved. Og det er dét, jeg savner at kunne.

Så er der nogen der har nogle fifs til, hvordan man lærer at "se med friske øjne" på sine egne sange?
Reply
#2
Jeg har for nyligt omskrevet en af mine gamle sange, hvor jeg har bibeholdt nogle oprindelige ideer. Det handler om at beslutte sig for det, og så sige, nu er det sådan.

Men jeg kan godt sætte mig ind i problematikken. Men måske skal man bare starte i det små og arbejde på at komme med noget der færdigt. Perfekt eller ej. Så tror jeg med tiden det vil blive bedre.

:-)
Reply
#3
Jeg syns der er nogle momenter af en sang man har lavet, som bare skal være på én måde. Det er der vel ikke noget forkert i at stå ved.

Tilgengæld syns jeg det er bedst, at give 100% slip på de ting som ikke fungerer ordentligt endnu.

Hvis man ikke kan give slip, så handler det vel om at man kan høre hvordan det skal lyde, men ikke lige har det rette værktøj til at få det konkretiseret. Hvilket er dybt frustrerende!

I den situation har det imho hjulpet at begynde på mere harmonisk avancerede genrer og træne ørene helt sindsygt. Det handler lidt om at kunne sætte ord på de klange og harmonier man hører i hovedet, hvilket (desværre, for anti-teoretikerne) jo er det musikteori handler om*.

edit:
der er vel heller ikke noget i vejen for at have en co-komponist (som f.eks. PJ og Parish)



* anvendt teori er jo fedt i modsætning til akademisk musikteoretisk terperi som er en smule selvsmagende åndsvagt.
Reply
#4
Ja, som andkrup er inde på, så hjælper en smule teori gevaldigt meget. Det kan jo være at E dur var næsten rigtig, men dets parallel-akkord C#m var den der passede perfekt pga. melodien el. lign. Teori er klogt at have i baghovedet, og hvis man kan teorien uden at lade den forhindre en i at lave noget der er teoretisk "forkert", så har man IMO fundet den rette balance.
http://kaptajnkroppsorkester.dk/ Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!
Reply
#5
God dammit ... hvorfor er konklusionen på alle mine musikalske "svagheder" altid, at jeg bør lære mig noget teori ... det ender jo med, at jeg er nødt til at indse, at der er noget om snakken ...
Reply
#6
Det er slet ikke så svært at lære, hvis du har forståelse for et instrument, hvilket jeg har indtrykket af at du har (især vil det være behjælpeligt at kunne tonerne på et klaver) Smile Bogen "Nøglen til musikken" af Johannes Grønager er meget pædagogisk, og hvis du parrer den med www.musikipedia.dk så er du godt på vej. Hvis du starter i kvintcirklen og funktionsharmonik, så kan du derfra stille og roligt prøve at harmonisere nogle simple melodier og på den måde få en god forståelse for hvad de forskellige funktioner og udvidelser kan bruges til. Smile
http://kaptajnkroppsorkester.dk/ Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!
Reply
#7
Kaptajn Kropp Wrote:Det er slet ikke så svært at lære, hvis du har forståelse for et instrument, hvilket jeg har indtrykket af at du har (især vil det være behjælpeligt at kunne tonerne på et klaver) Smile Bogen "Nøglen til musikken" af Johannes Grønager er meget pædagogisk, og hvis du parrer den med http://www.musikipedia.dk så er du godt på vej. Hvis du starter i kvintcirklen og funktionsharmonik, så kan du derfra stille og roligt prøve at harmonisere nogle simple melodier og på den måde få en god forståelse for hvad de forskellige funktioner og udvidelser kan bruges til. Smile

+1 til http://musikpedia.dk

OFF-TOPIC:
der finder man i øvrigt også:
Balleparlør: http://www.musikipedia.dk/balle-parloer
Ballereplikker: http://www.musikipedia.dk/balle-replikker
Musikervittigheder: http://www.musikipedia.dk/musikervittigheder

Bl.a. en klassiker som:
Quote:En trommeslager, der var godt træt af alle trommevittighederne, besluttede sig for at skifte til en harmonika. Han gik derfor ned til den lokale musikforretning for at se på en sådan en. Efter at have set sig lidt omkring, gik han hen til ekspedienten og sagde, "Jeg vil gerne købe den store røde harmonika derovre i hjørnet", hvorpå ekspedienten svarede; "Du er trommeslager, ikke også". Trommeslageren stod lidt og tænkte og sagde så, "Hvor vidste du det fra?", hvorefter ekspedienten svarede; "Ser du, den store røde harmonika i hjørnet - det er en radiator".
Reply
#8
GodSpeedDK Wrote:God dammit ... hvorfor er konklusionen på alle mine musikalske "svagheder" altid, at jeg bør lære mig noget teori ... det ender jo med, at jeg er nødt til at indse, at der er noget om snakken ...

tjooee, jeg tror det allervigtigste er at få trænet ørerne og lære at kunne høre og analysere harmonierne i den musik man hører 'in situ', samt at lytte, måske primært til en hel del klassisk og jazz (fordi man i de genrer kan udforske vildt meget harmonisk - hvis man bruger de par år det tar for at komme ind i musikken).

Det kan man så bruge til at samle indtryk og inspiration, specielt inspiration til at harmonisere en melodi, sådan så det ikke er noget hokus pokus over hvorfor en skæv tone kan give den specielle klang man leder efter.

Der er nemlig ikke noget hokus pokus over hvorfor den skæve tone gir' den klang man er ude efter - man skal bare være sensitiv nok til at høre at det er den klang man er ude efter + (lisså vigtigt) man skal kunne finde værktøjet til at frembringe klangen i sin værktøjskasse.
Reply




Users browsing this thread: 1 Guest(s)