Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pedalboard tråden
#21
Jo, det var en MXR Dynacomp, der "var en essentiel del af ethvert board", og "grunden til at mange guitarister lød så dårligt, var at de spillede med guitarens volumenknap skruet helt op". Big Grin
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
Reply
#22
Smittefar Wrote:Nu skal det her jo ikke udvikle sig til en diskussion om Peter Brander, men ...


2) Han har jo grundlæggende ret mht. compressorer - I er bare ikke voksne nok til at forstå det Wink

Hvis man har BRUG for en compressor for at få sit spil til at lyde godt, er det noget grundlæggende galt med ens anslag og teknik - compressorer kan have deres berettigelse ifht. at lave en speciel lyd, f.eks. 80'er-strat-lyd, men til alt andet, kan jeg ikke begribe at man ikke slukker skidtet - det dræber jo dynamikken?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
Reply
#23
Vinta Wrote:
Sasha Wrote:
Telemaster Wrote:Peter Brander. Den mand lader sig ikke modsige, uanset hvor vanvittig påstanden er :wtf:

Nu kender jeg hverken manden eller hans påstande. Men han lyder da absolut som én, der for enhver pris skal holdes så langt væk fra min guitarlyd som muligt.

perfekt at få ham som lydmand på et livejob Confusedhock: :cry: Sad Confusedhock:

Ret skal være ret - Brander laver rigtig, rigtig god lyd! Han og jeg er ikke enige om, hvad der lyder fedt, men med ham som lydmand er man bestemt i gode hænder. Han plejer jo at synge kor, når han er monitormand - det er da meget sejt Smile Problemet, hvis man kan kalde det et problem, er, at hans lydideal er en smule bedaget, IMO. Han kan godt lide lange ekkoer, store rumklange osv., så man virkelig bliver transporteret tilbage til 80'erne. Det kan fungere fantastisk til rigtig mange bands, men til dem, der foretrækker en anden sound: held og lykke med at diskutere det med ham...

Jeg har virkelig ikke lyst til at hænge ham ud her, men dem, der var med til den gathering for et par år siden, kan måske også huske, at jeg sådan relativt diplomatisk forsøgte at diskutere sagen med ham face to face, men bestemt uden held. Hans påstand var her, at du ikke kan lave god guitarlyd uden en compressor på pedalboardet. Sådan noget kan jeg simpelthen ikke holde ud at høre på. Men uanset hvordan jeg forsøgte at opbløde og nuancere snakken, hold han stædigt fast. Det handler ikke om smag - elguitar kan ikke komme til at lyde godt uden en compressor i kæden, sagde han. Selv som guitarist, der selv har brugt compressor i rigtig mange år, er jeg nødt til at sige, at så absolutte ytringer om lyd er for langt ude til at det giver mening at tale sammen. Og det sjove er, at jeg selv har været i studiet hos ham engang for at få mixet nogle sange, hvor han roste min guitarlyd - som var indspillet uden compressor.
So many assholes, so few bullets
Reply
#24
Har 2 små boards jeg har skåret til så de passer ned i låget på en alukuffert fra Silvan. Billige 5mm-finér rester sprayet sort.

[attachment=1]

Pt. bestykket med pedaler så det passer til noget poprock med tremolo-attitude og 70er vibe

[attachment=0]

hvad der nu lige er hjemme i lejligheden - resten ligger i øveren og venter på at blive foreviget hér i det nye gear-freak


Attached Files
.jpg   board.jpg (Size: 35.38 KB / Downloads: 330)
.jpg   pedals.jpg (Size: 39 KB / Downloads: 330)
Reply
#25
Smittefar Wrote:Nu skal det her jo ikke udvikle sig til en diskussion om Peter Brander, men ...

1) Han er lydmand på temmeligt mange live jobs i Kbh. hver weekend
2) Han har jo grundlæggende ret mht. compressorer - I er bare ikke voksne nok til at forstå det Wink
3) Han har spillet guitar på flere plader, end det samlede gearfreak community nogensinde kommer til

... men ...

4) Han synes en Peavey Classic 30 lyder godt, så et eller andet er der galt :lol:

Peter Brander har masser at lave, det har du helt ret i, og med god grund, for som jeg allerede har skrevet en gang, er han sgu en dygtig lydmand. Men en lydmand, der er så konsekvent i sin tilgang til guitarlyd og så ubøjelig i en diskussion om denne, ville jeg sgu være ked af at have i den lange ende af det signal, jeg faktisk har en bevidst og kvalificeret holdning til og har brugt tid og penge på at få, som jeg gerne vil have den. Hvis man ikke engang kan snakke sig til et kompromis, er det altså bedre at finde en anden lydmand. Da jeg i sin tid var i studiet hos ham for at mixe, var han som sådan lydhør over for mine idéer om, hvordan tingene skulle lyde. Alligevel blev han bare ved med at læsse rum og ekko på, på en måde, der ikke matcher den snak, vi havde. Uden tvivl fordi, det er sådan han kan lide det, og fordi han gerne vil levere det bedst tænkelige produkt. Men det er en balancegang - selvfølgelig har BRander mere forstand på de tekniske aspekter af mixprocessen end undertegnede, men det skal jo være mig, der er tilfreds bagefter. Svært.

Og så vil jeg lige have med i snakken, at antallet af plader med Brander på guitar på ingen måde bør få nogen til at tro på, hvad han siger, når påstanden er, at der skal compressor mellem elguitar og forstærker, hvis det skal lyde godt.
So many assholes, so few bullets
Reply
#26
GuitaRasmus Wrote:
Smittefar Wrote:Nu skal det her jo ikke udvikle sig til en diskussion om Peter Brander, men ...


2) Han har jo grundlæggende ret mht. compressorer - I er bare ikke voksne nok til at forstå det Wink

Hvis man har BRUG for en compressor for at få sit spil til at lyde godt, er det noget grundlæggende galt med ens anslag og teknik - compressorer kan have deres berettigelse ifht. at lave en speciel lyd, f.eks. 80'er-strat-lyd, men til alt andet, kan jeg ikke begribe at man ikke slukker skidtet - det dræber jo dynamikken?

de fleste gange jeg bruger en kompressor er jo netop for ikke at bekymre mig om dynamikken, ie. det er lidt omsonst at prøve at genskabe en studielyd hvor man spiller åhh-så-dynamisk på en scene hvor det sejler med øl og alle andre er glade i låget
Reply
#27
Man bruger ikke kompressor for at tøjle sin dynamik, man bruger kompressor for at ændre sin guitars sustain og attack og den måde, det spiller sammen med guitarforstærkeren på. Med en ordentlig kompressor, kan det sagtens lade sig gøre at bevare sin dynamik, mens man blot arbejder på anslagets hale.

Jeg er ikke vild med at diskutere andre mennesker på nettet, så jeg tror jeg vil nøjes med at give TM ret; Brander har sine egne holdninger om lyd, og han kan nok være liiiidt vel tung at danse med, hvis man vil rykke på dem Smile
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#28
Jeg kan kun gentage, hvad jeg ofte har sagt tidligere: Hvis man hører til typen, som elsker at "file sin rørforstærker på kanten" og udnytte dennes dynamiske touch-response (og den deraf følgende kompression fra selve forstærkeren), er der ikke noget mere dræbende end at have sådan en bevidst "Rasmus Modsat", der modvirker ens arbejde med plekter og volumeknap, sat ind mellem guitar og forstærker.

Edit: Hvis man har brug for konsekvent at ændre sin guitars sustain og attack med en compressor, er det så ikke fordi guitaren i sig selv ikke lyder, som man vil have den til?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
#29
nej - Det er at udnytte sin guitar, så den kan lyde på mange forskellige måder Smile
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#30
Hmm...

Jeg prøver såmænd blot at få min guitar til at lyde "mest muligt af mig, der spiller på den". Og det inkluderer altså absolut ikke kunstig komprimering af lyden mellem guitar og forstærker. Om jeg så kan få den tidligere beskrevne "80´er Strat" lyd frem - Ja, det betyder så mildest talt ikke så meget for mig...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
#31
jeg står ofte i dén situation at jeg har lavet en lyd på min blues jr. hvor det hele lyder rigtigt (cleanboosteren booster lige som den skal, volumenniveauet er ok, og forstærkeren er tilpas presset), men hvor jeg så bare lige mangler lidt mere overmætning til soloen eller noget lir.

En ekstra overdrivepedal gir for meget mudder og en ekstra booster bliver bare overstyret af den forrige i kæden - her syns jeg at en kompressor fungerer rigtig godt, fordi den leverer et signal der holdes i det niveau hvor det lyder godt og det hele får den fornemmelse af at det spiller af sig selv.
Reply
#32
Sasha Wrote:Jeg kan kun gentage, hvad jeg ofte har sagt tidligere: Hvis man hører til typen, som elsker at "file sin rørforstærker på kanten" og udnytte dennes dynamiske touch-response (og den deraf følgende kompression fra selve forstærkeren), er der ikke noget mere dræbende end at have sådan en bevidst "Rasmus Modsat", der modvirker ens arbejde med plekter og volumeknap, sat ind mellem guitar og forstærker.

Edit: Hvis man har brug for konsekvent at ændre sin guitars sustain og attack med en compressor, er det så ikke fordi guitaren i sig selv ikke lyder, som man vil have den til?

Præcis - jeg fifler meget med volumenknappen på min guitar, og har af samme grund kun 1 distortion lyd - som så bliver til rigtigt mange hvis man lader guitarens volumeknap bestemme - jeg synes det er meget mere organisk, end at trampe på forskellige pedaler. Denne teknik, synes jeg slet ikke fungerer med en kompressor.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
Reply
#33
andkrup Wrote:
GuitaRasmus Wrote:
Smittefar Wrote:Nu skal det her jo ikke udvikle sig til en diskussion om Peter Brander, men ...


2) Han har jo grundlæggende ret mht. compressorer - I er bare ikke voksne nok til at forstå det Wink

Hvis man har BRUG for en compressor for at få sit spil til at lyde godt, er det noget grundlæggende galt med ens anslag og teknik - compressorer kan have deres berettigelse ifht. at lave en speciel lyd, f.eks. 80'er-strat-lyd, men til alt andet, kan jeg ikke begribe at man ikke slukker skidtet - det dræber jo dynamikken?

de fleste gange jeg bruger en kompressor er jo netop for ikke at bekymre mig om dynamikken, ie. det er lidt omsonst at prøve at genskabe en studielyd hvor man spiller åhh-så-dynamisk på en scene hvor det sejler med øl og alle andre er glade i låget

Der er jeg så helt uenig - hele ideen med at øve mig, herhjemme eller i øvelokalet, er netop for at jeg kan udfolde mig musikalsk (sagt på en fesen måde, ja) så præcis og nuanceret som muligt, når jeg skal fremføre min musik for andre - hvorfor i alverden skulle jeg smadre min dynamik med en pedal, når nu det er den dynamik jeg har knoklet i årevis for at få frem?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
Reply
#34
GuitaRasmus Wrote:Der er jeg så helt uenig - hele ideen med at øve mig, herhjemme eller i øvelokalet, er netop for at jeg kan udfolde mig musikalsk (sagt på en fesen måde, ja) så præcis og nuanceret som muligt, når jeg skal fremføre min musik for andre - hvorfor i alverden skulle jeg smadre min dynamik med en pedal, når nu det er den dynamik jeg har knoklet i årevis for at få frem?

Jeg tror, du skal prøve nogle flere forskellige compressors. Dynacomp er altså meget kompromisløs. Man kan godt spille dynamisk med en compressor Smile
So many assholes, so few bullets
Reply
#35
Branders lydideal er snart så gammelt, at det lige om snart bliver retro og hipt igen, så hvis han nu bare hænger i, så bliver han kongen igen..

Men indtil det sker, der lyder alle hans ting bare ens, og det er kedeligt, specielt i betragtning af, at han sagtens kunne, hvis han bare fik fingeren ud, han har jo den tekniske viden og kunnen..

Jeg vil så sige, at i en indspilningssituation, der har han en smule ret, lidt compressor på guitaren kan være godt, men det skal ikke være en compressor på boardet, med mindre den lyd, er en del af det samlede lydbillede.. Men helt ærligt, hvor mange spiller så country, eller guitar i One/Two.. Wink
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..
Reply
#36
GuitaRasmus Wrote:Der er jeg så helt uenig - hele ideen med at øve mig, herhjemme eller i øvelokalet, er netop for at jeg kan udfolde mig musikalsk (sagt på en fesen måde, ja) så præcis og nuanceret som muligt, når jeg skal fremføre min musik for andre - hvorfor i alverden skulle jeg smadre min dynamik med en pedal, når nu det er den dynamik jeg har knoklet i årevis for at få frem?

Se på det på den her måde..

Det er du den eneste på det sted du spiller på, der bekymrer sig om.. Wink

Alle gæster er kommet for at have en fest, og hygge sig, og de er røve ligeglade om du bruger en compressor eller ej, eller om du har dynamik eller ej, det handler om festen og alkoholen.. Wink

Beværes, så en gang i mellem kommer der en anden nørd forbi, som godt kan li', at gå op i sådan noget også, og det er da fedt, men det er bare ikke sådan størstedelen tænker..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..
Reply
#37
GuitaRasmus Wrote:
andkrup Wrote:
GuitaRasmus Wrote:Hvis man har BRUG for en compressor for at få sit spil til at lyde godt, er det noget grundlæggende galt med ens anslag og teknik - compressorer kan have deres berettigelse ifht. at lave en speciel lyd, f.eks. 80'er-strat-lyd, men til alt andet, kan jeg ikke begribe at man ikke slukker skidtet - det dræber jo dynamikken?

de fleste gange jeg bruger en kompressor er jo netop for ikke at bekymre mig om dynamikken, ie. det er lidt omsonst at prøve at genskabe en studielyd hvor man spiller åhh-så-dynamisk på en scene hvor det sejler med øl og alle andre er glade i låget

Der er jeg så helt uenig - hele ideen med at øve mig, herhjemme eller i øvelokalet, er netop for at jeg kan udfolde mig musikalsk (sagt på en fesen måde, ja) så præcis og nuanceret som muligt, når jeg skal fremføre min musik for andre - hvorfor i alverden skulle jeg smadre min dynamik med en pedal, når nu det er den dynamik jeg har knoklet i årevis for at få frem?

Nu skal jeg selvfølgelig ikke svare på Andkrups vejene, men jeg tror det han mener er, at der er forskel på at indspille et nummer og på at spille det live. Det er da er lidt ærgerligt hvis det du spiller drukner i larmen fra fulde mennesker, som alligevel er ligeglade med dynamik, når du spiller lavt. Og hvis en compressor kan afhjælpe det, så er det vel en god ting.
Reply
#38
Telemaster Wrote:
GuitaRasmus Wrote:Der er jeg så helt uenig - hele ideen med at øve mig, herhjemme eller i øvelokalet, er netop for at jeg kan udfolde mig musikalsk (sagt på en fesen måde, ja) så præcis og nuanceret som muligt, når jeg skal fremføre min musik for andre - hvorfor i alverden skulle jeg smadre min dynamik med en pedal, når nu det er den dynamik jeg har knoklet i årevis for at få frem?

Jeg tror, du skal prøve nogle flere forskellige compressors. Dynacomp er altså meget kompromisløs. Man kan godt spille dynamisk med en compressor Smile

Jeg synes også, det handler om at lære at spille sammen med en kompressor - alt efter hvordan guitarens volumenknap står reagerer kompressoreren jo meget forskelligt på anslag - hvis man skruer helt op på guitaren, så tager dynacompen altså voldsomt hårdt fat, men man kan jo skrue ned for guitaren og få mindre effekt. Men så er man også nødt til at indstille resten af sit gear efter at man spiller med sådan en.

EDIT: Det er da i øvrigt herligt, at compressorer stadig kan skille vandene fuldstændig på GF - Det er jo ikke første gang diskussionen har kørt Smile
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#39
Fuck kompressorer. Big Grin

Flash nogle boards i stedet.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
Reply
#40
Altså - jeg vil da lige tilføje, at når man indspiller, har jeg svært ved at forestille mig at lave fed (guitar)lyd uden compressor. Det er jo ikke nogen 80'er-efekt, men en studiemaskine, der har været brugt siden studieindspilningernes stenalder. I et studie lægger man typisk compressor på (stort set) alt. Gerne både under tracking og mix. Og alt med måde, naturligvis, men man skal bare ikke lide under den misforståelse, at compressor per definition lyder 80'er-agtigt. Det er sgu nok det sidste, jeg vil tweake min lyd til, og jeg har ellers altid været en stor fortaler for compressors; både på boardet og i studiet. Jeg er bare tordnende uenig med Brander i, at man SKAL have en compressor mellem guitar og forstærker, for at lave god guitarlyd. Efter min mening kan det meget nemt lade sig gøre at lave både god og dårlig lyd, uanset om man har en compressor eller ej. Men hvis man er afhængig af at have en compressor på boardet for at få fed lyd, så er jeg ret sikker på, der er et led eller to undervejs, der ikke er optimale.

Min filosofi om god gutarlyd er meget, meget enkel: du skal have en guitar, der lyder fedt og en forstærker, der lyder fedt. Case closed. Du må godt bruge pedaler, men kun hvis de lyder fedt. Du må overhovedet ikke prøve at redde en sløj guitarlyd med pedaler. Find i stedet ud af, om det er guitaren eller forstærkeren, du ikke kan lide. Og hvis en compressor i signalvejen lyder vildt fedt, er det selvfølgelig sådan en, du skal have. Ellers ikke. Heller ikke selvom Brander eller andre siger det.
So many assholes, so few bullets
Reply




Users browsing this thread: 1 Guest(s)