Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Potmetre/Gibson/Fuzz
Med fare for at få et svar, jeg ikke forstår meget af, vover jeg pelsen med følgende problemstilling:

Jeg har på det sidste brugt min fuzzpedal (Fulltone '69) mere og mere - det er åbenbart rigtigt nok, der der vrøvl om, at sådan en lyder bedre, når batteriet har tabt noget af sin fulde styrke :-D

Med min GIbson SG fungerer det strålende, at jeg har pedalen tændt hele tiden, og så bruger guitarens volumeknap til at regulere både lydstyrke og mængden af fuzz - når jeg skruer et lille nøk ned, cleaner tonen fint op, så jeg kan spille fulde akkorder med en smule knas på, afhængigt af anslagets styrke. Når det så skal være mere fyldigt og forvrænget, skruer jeg bare helt eller næsten helt op. Der er en masse fine nuancer på den sidste 10/1 af volumeknappens range, eller hvad sådan noget hedder.

På min Les Paul fungerer det mindre godt. her skal jeg skrue næsten helt ned, før jeg får samme effekt. Det er meget besværligt, synes jeg.

Skyldes det mon, at der sidder forskellige potmetre i de to guitarer? Eller har det noget at gør emed, at SG'en har humbuckers og Les Paul'en minihumbuckers? Det drejer sig om en Gibson SG fra 1971 og en Gibson Les Paul Deluxe fra 1976.
So many assholes, so few bullets
Reply
Så skal du bare have en Voodoolabs pedalpower 2, og så køre den på "SAG" indstillingen, som kan simulerer et fladt batteri. Smile
Jeg kan ikke svare dig på hvorfor din GLPD76' ikke er ligeså fed som din GSG71'.

Men jeg er :mrgreen: af misundelse. Confusedick:
Reply
Rasmus Wrote:Så skal du bare have en Voodoolabs pedalpower 2, og så køre den på "SAG" indstillingen, som kan simulerer et fladt batteri. Smile
Jeg kan ikke svare dig på hvorfor din GLPD76' ikke er ligeså fed som din GSG71'.

Men jeg er :mrgreen: af misundelse. Confusedick:

Ja, for sådan en fuzz pedal kan jo snildt bruge to 9v batterier om året med mit forbrug, så den investering skulle hurtigt være tjent ind igen ;-)
Reply
Jeg synes ikke, jeg har samme problem med min Les Paul Deluxe fra 1980 og min '69 mkII. Desuden reagerer den guitar på nogenlunde samme måde som min Les Paul med humbuckers, så uden at drage nogen teknisk konklusion, så kunne man godt forestille sig, at det var potmetrene, der lå til grund for forskellen.

Er det ikke noget med, at nogen potmetre har 90 procent af "vandringen" mellem 0 og 1? Måske det er sådan et, du har siddende i din Deluxe...
Reply
Jeg tror, at Barf er på rette sti. Desværre er det svært at afgøre pr. korrespondence. Reagerer kontrollerne på din Les Paul ellers normalt, når du bruger guitaren uden fuzz?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
Sasha Wrote:Jeg tror, at Barf er på rette sti. Desværre er det svært at afgøre pr. korrespondence. Reagerer kontrollerne på din Les Paul ellers normalt, når du bruger guitaren uden fuzz?

Godt spørgsmål! Jeg kan ikke huske at have studset over det før, men det kan da godt være, at de altid opfører sig på den måde. Jeg bruger sjældent kontrollerne ret meget på LP'en, så jeg kan sgutte huske det.
Reply
Nu er der jo også noget med, at Les pauls internt kan have deres volumekontroller forbundet på flere forskellige måder. Man kunne godt lokke mig til at tro, at dette kunne have en finger med i spillet, når det kommer til, hvordan samspillet med en fuzz vil udmønte sig. Det var måske værd at undersøge, om disse er lavet som i din SG, eller "den anden vej rundt"..? Tilhængere i begge grøfter har så selvfølgelig travlt med at råbe "ignoranter" og "hedninge" efter den modsatte lejr. Men dét er jo helt efter bogen... :-)
Reply
Sasha Wrote:Nu er der jo også noget med, at Les pauls internt kan have deres volumekontroller forbundet på flere forskellige måder. Man kunne godt lokke mig til at tro, at dette kunne have en finger med i spillet, når det kommer til, hvordan samspillet med en fuzz vil udmønte sig. Det var måske værd at undersøge, om disse er lavet som i din SG, eller "den anden vej rundt"..? Tilhængere i begge grøfter har så selvfølgelig travlt med at råbe "ignoranter" og "hedninge" efter den modsatte lejr. Men dét er jo helt efter bogen... :-)

Tjah, det lyder da meget rimeligt. Det må jeg få en eller anden til at se på ved nærmeste lejlighed, for selv kan jeg næppe udrette noget videre. Men altså - hvis det ikke er sværere, end at LP'en skal loddes sammen på samme måde som SG'en, så skulle det vel være til at overskue for en mand, der kan betjene en loddekolbe :-) Og ellers er det måske noget med at få fat på nogle andre potmetre. Det behøver vel heller ikke koste en formue, tænker jeg.
Reply
Næppe, selv om man sikkert sagtens kan få lov til at chokere sig selv med, hvad fire lodninger kan koste, hvis man går de rette steder hen... :-)
Reply
Hvis du vil, så roder og lodder jeg fra kl. 17 på sjokoladen. Du er meget velkommen!
Reply
Sasha Wrote:Næppe, selv om man sikkert sagtens kan få lov til at chokere sig selv med, hvad fire lodninger kan koste, hvis man går de rette steder hen... :-)

Hæhæ, yes - ind i mellem må man tage sig til hovedet :-)
Reply
Rasmus Wrote:Hvis du vil, så roder og lodder jeg fra kl. 17 på sjokoladen. Du er meget velkommen!

Det lyder sgu ellers hyggeligt, men jeg sidder og hoster og sveder derhjemme, mens jeg drikker te i stride strømme. Hvor er det dog utrolig irriterende at være syg... Men hvis du keder dig, er du mere end velkommen til at kigge lidt på de to guitarer og se, om du kan lure, hvad problemet mon er :-)
Reply
Telemaster Wrote:
Rasmus Wrote:Hvis du vil, så roder og lodder jeg fra kl. 17 på sjokoladen. Du er meget velkommen!

Det lyder sgu ellers hyggeligt, men jeg sidder og hoster og sveder derhjemme, mens jeg drikker te i stride strømme. Hvor er det dog utrolig irriterende at være syg... Men hvis du keder dig, er du mere end velkommen til at kigge lidt på de to guitarer og se, om du kan lure, hvad problemet mon er :-)

Ja, måske... Falkenberg skal have skiftet pickupper i sin nye strat, og jeg skal have øvet til metronom...(det er min nye ting). :o
Reply
Rasmus Wrote:
Telemaster Wrote:

Ja, måske... Falkenberg skal have skiftet pickupper i sin nye strat, og jeg skal have øvet til metronom...(det er min nye ting). :o
Lyder som en fin dag, bortset fra det med metronomen :-)
Reply

Users browsing this thread: 1 Guest(s)