Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Transparente lowgain pedaler
#1
Hvad bruger i af pedaler hvis der bare skal en smule hår på lyden uden at ændre på guitarens grundlyd? Min smag for drive er stadig aftagende og med en Strat igennem en DrZ Route 66 er grundlyden så tyk og fyldig at der næsten ikke skal noget gain til at det lyder fantastisk IMØ.

Jeg har kørt med en hjemmebygget Zendrive klon i længere tid menefter jeg købte en Joyo Sweet Baby (skulle være en klon af Mad Professor Sweet Honey) er det gået op for mig hvor Dumble-farvet og midrange-boostet en Zendrive faktisk er. Til gengæld er jeg blevet fantastisk glad for den lille grimme og superbillige Joyo pedal da man kan indstille den til at man næsten ikke kan høre når den bliver tændt, awesome!

Som solo-boost har jeg i mange år kørt med en Alberta foran (vigtigt) Zendrive og de to kan få enhver guitar til at synge og klinge ud i overtoner så hårene rejser sig! Også med boost har jeg bakket lidt med gain og erstattet Alberta af den grimme og billige Joyo Roll Boost som ikke ændrer tonen men bare booster inputtet (hvilket i sig selv giver mere gain i soloer).

Hvad har i af erfaringer med lowgain pedaler (uden det typiske Tube Screamer midrange boost)?

mvh

JimR
Reply
#2
https://youtu.be/Wzs2g1nz4JQ



Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Reply
#3
(23-09-2016, 19:43)JimR Wrote: Hvad bruger i af pedaler hvis der bare skal en smule hår på lyden uden at ændre på guitarens grundlyd? Min smag for drive er stadig aftagende og med en Strat igennem en DrZ Route 66 er grundlyden så tyk og fyldig at der næsten ikke skal noget gain til at det lyder fantastisk IMØ.

Jeg har kørt med en hjemmebygget Zendrive klon i længere tid menefter jeg købte en Joyo Sweet Baby (skulle være en klon af Mad Professor Sweet Honey) er det gået op for mig hvor Dumble-farvet og midrange-boostet en Zendrive faktisk er. Til gengæld er jeg blevet fantastisk glad for den lille grimme og superbillige Joyo pedal da man kan indstille den til at man næsten ikke kan høre når den bliver tændt, awesome!

Som solo-boost har jeg i mange år kørt med en Alberta foran (vigtigt) Zendrive og de to kan få enhver guitar til at synge og klinge ud i overtoner så hårene rejser sig! Også med boost har jeg bakket lidt med gain og erstattet Alberta af den grimme og billige Joyo Roll Boost som ikke ændrer tonen men bare booster inputtet (hvilket i sig selv giver mere gain i soloer).

Hvad har i af erfaringer med lowgain pedaler (uden det typiske Tube Screamer midrange boost)?

mvh

JimR
Jeg synes faktisk at en Boss BD-2 gør sig rigtig fint som det du nævner - med gain under kvart og tone ligeså giver den lige lidt ekstra.
Reply
#4
Jamen, hvis idealet er, at det (i soloer mm. antager jeg?) skal lyde som grundlyden bare med lidt mere skrald på, hvorfor så ikke skrue lidt mere op for forstærkeren, så det passer i soloer, og så skrue lidt ned for guitarens volume i de stille passager? Den opskrift har virket i de sidste 50-60 år...

Men ellers burde den simpleste, lille én-transistors booster vel nærmest kunne gøre tricket? En sand entusiast ville jo selvfølgelig nok lave det med rør - eksempelvis e ECC81-trin med den éne halvdel sat op som et gain-trin og den anden halvdel som en buffer...
Reply
#5
Jeg er enig i, at det er værd at prøve med guitarens volume-knap! Den bruger jeg ganske flittigt og bruger ingen boost eller forvrængerpedaler.

Ellers er en RC-booster fed til at hæve signalet en my uden at det ændrer karakter. Og RC boosteren bliver - modsat mange andre pedaler - ikke ulden når man skruer ned for guitarens volumeknap. Så det kan være meget vanskeligt at høre og mærke forskel på om RC'en er på eller om man bare har skruet et nøk op for forstærkeren.

Hvis jeg skulle bruge pedal-forvrængning, ville jeg snarere end at lede efter en 'transparent' pedal lede efter en med en karakter, jeg syntes om og som 'cleanede' godt op med guitarvol.

Mange bruger ikke guitarens knapper, og det er selvf. smag og behag - men det bedste tone-tip jeg nogensinde har fået var at begynde at bruge dem.
Reply
#6
Der er mange gode klon kloner, der er både transparente og kan levere lidt hår.
Alt fra den helt billige EHX soul Food over Nordvang Custom og helt op til de originale

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#7
Jeg har det sidste stykke tid brug en Death By Audio Interstellar Overdriver, og synes egentlig den er glimrende til det du nævner. Den reagerer godt på volumenkontrollen, og synes ikke at farve lyden synderligt. Helt modsat en SD-1 (som jeg dog også bruger, men til noget andet)

/Søren

Reply
#8
Jeg kan umiddelbart komme med to bud i forskellige prisklasser.

I den billige ende er jeg ret imponeret over Boss OD-3, om end den kunne reagere mere "forstærkeragtigt" når man skruer ned på guitarens volumepot, hvilket jeg også praktiserer meget. Her oplever jeg at den tager en my for meget tone til min smag, men med fuld op for guitaren lyder den som sagt "ret så godt". Hvis man skal tale om "transparens" er den lidt bas-tung.

I "mellemklassen" synes jeg at Wampler Ecstasy/Euphoria (potato/potato) gør det der med at lægge lidt hår på rigtig godt OG snakker godt sammen med guitarens volumepot.
Reply
#9
Mxr Micro AMP? 
T-rex Mudhoney. (Min favorit igennem 15 år) 

Der er mange bud på det, og hvis dit rig lyder godt, så lyder det meste sikkert godt. 

Syntes faktisk de der mad professor Honey ting lyder ret fedt.
Reply
#10
Ja, en MXR Micro Amp er super!
Reply
#11
Uden at spille offer-kortet alt for hårdt lige til at starte med vil jeg godt sige: I himlens navn de prøve-opstillinger og snedige tanker jeg har været igennem for at komme i det, jeg vil kalde mål. - For now, for vi ved jo godt, at den slags er flygtigt.

Nå, men jeg spiller på noget "af Vox skolen," og som overdrives anvendte jeg i lang tid en Alberta/Alberta/Møller/Mudhoney opstilling på lidt forskellige måder. Alberta som "grund-overdrive" og så enten en Alberta mere, en Mudhoney eller noget Møller som 'larm-til-lead.'

Jeg købte så et par screamer-print hos Musikding og byggede et par Alberta/TS808-kloner. Første ændring var mere bund. Easy done, men også et sværd med to klinger. For det lyder fint ved ikke-for-meget gain, men mudrer nok lidt, når man kommer over ca. 60% Så forskellige idéer med asymmetrisk klipning. Så nogle forsøg med Fulltones "flat-mids" indstilling. Sagen er så, at jeg faktisk gennem et par år har modificeret, ændret tilbage, modifceret og ændret tilbage igen, med uger eller måneders interval. - Og det er de samme faktorer jeg bliver ved at skrue på: Mængden af bund, mængden af top, symmetrisk eller asymmetrisk klipning og ikke mindst en frustration over at den originale tonekontrol ikke gør noget i mine ører brugbart og, at man meget let får lavet en one-trick-pony. Jeg faldt derfor over Timmy-pedalen, der også tager afsæt i et TS808 kredsløb. Men man skrotter den originale tonekontrol, laver bass-cut'et helt variabelt fra fuld bund op til tubesreamer-cut. Og ligeledes en Treble-cut, der varierer fra fuld top og ned til tubescreamer-cut. Ud over det sænker man, hvor meget/lidt overdrive der er ved minimum på gain-knappen. Min kan gå ned, og blive helt ren. Den lyder rigtig fedt nu. Og alsidigheden er helt i top.. :-)

Mvh.
Reply
#12
Tak for mange gode inputs, jeg har fjernet Alberta som front-solo-boost og sat Joyo Roll Boost pedalen som solo boost. Alene boostet på inputtet af Joyo Sweet Honey eller Zendrive klonen giver mere overdrive men uden den ekstra midrange-hump som Alberta tilføjer. Aftenens øver vil vise sig om det er en succes, skiftet har i hvert fald gjort det muligt at skrue godt op under soloer og det er jo altid godt!

Jeg har også tidliger været glad for Mudhoney (med 'insane' knappen ude!), den har en lækker full range grundlyd som er dejlig pick attack følsom. Ingen har nævnt den gamle Marshall BluesBreaker pedal, den kunne også tilføje lidt hår uden at ødelægge EQ balancen af guitaren og den er ganske let at bygge på et breadboard (jeg byggede den i et gammelt harddisk kabinet!).

Jeg har (på 7. år tror jeg!) en ikke-færdigbygget Hotcake klon liggende i skuffen som er 2. gang jeg bygger den. Så vidt jeg husker har den også en rigtig lækker lowgain lyd (indtil man når over kl 12, så spiller den AC/DC.

Jim
Reply
#13
(27-09-2016, 16:35)JimR Wrote: Ingen har nævnt den gamle Marshall BluesBreaker pedal, den kunne også tilføje lidt hår uden at ødelægge EQ balancen af guitaren og den er ganske let at bygge på et breadboard (jeg byggede den i et gammelt harddisk kabinet!).

Jim

Helt enig mht. Bluesbreaker. Jeg byggede på et tidspunkt BYOC-versionen, der gjorde netop sådan.
For nyligt har jeg leget lidt med en kombination af ecc83 og ecc82-rør i en Effectrode Tubedrive for at trække pedalen mere over i overdrive end distortion (firkantet fortalt). Det kan også bruges, selv om pedalen har sig egen 'grundlyd'. Jeg ville ikke kalde den direkte transparent. Til gengæld lyder den godt Smile
Reply




Users browsing this thread: 1 Guest(s)